ESTC - Livros
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ESTC - Livros by Title
Now showing 1 - 10 of 77
Results Per Page
Sort Options
- 3 peças de teatro infantil + 1 peça de teatro juvenilPublication . Cabral, CarlosPeças de teatro para a infância e juventude.
- Alguns textos teóricos de 1896Publication . Jarry, Alfred; Vasques, EugéniaSeleção e tradução de alguns textos teóricos de 1896 de Alfred Jarry.
- An immersive theatrical journey through media and time in Sokurov’s “Russian Ark”Publication . Chinita, FátimaUnlike other films by Alexander Sokurov, "Russian Ark" (2002) is more theatrical than pictorial. I contend the film should be interpreted as a metaphorical representation of an immersive theatrical performance of the space-based variety. The film is structured as a walking journey throughout the parts of the State Hermitage Museum in Saint Petersburg most connected with imperial Russia and its mythical import. Orchestrated as a grandiose spectacle, the film proposes to immerse the viewers in history and art in a celebrated architectural complex, providing the spectators with the impression of “being there”. This is accomplished through two important narrative devices: the external/internal focalization with an unseen contemporary wandering male, whose voice is that of Sokurov himself, and the deliberate mixture of times. Many characters belonging to several different historical periods – from yesterday’s celebrated monarchs to current real-life people ̶ are linked together in the same space in a Genettian metalepsis, also corresponding to the mingling of times in a museological space and to the efabulatory impetus of all fiction per Jean Bessière. The contact with the historical personages amounts to a brush with theatrical scenes in the form of re-enactments, as is the case in immersive performances. The staging of such encounters obeys the logic of the tableau aesthetic in several of its nuances, to which the absence of archival footage further contributes. In short: "Russian Ark" is a film to be experienced, both at a sensuous level and a cognitive one.
- Antologia de textos sobre naturalismoPublication . Antoine, André; Vasques, EugéniaCartas, conferências críticas, artigos de Antoine sobre Diderot, Zola, Strindberg, Stanislavski, sobre a interpretação, a critica, a encenação e o ensino no conservatoire
- Aporias temporárias na investigação em artesPublication . Mendes, João MariaEstá em curso uma mudança de paradigma na investigação em artes destinada à obtenção de graus de segundo e terceiro ciclos do ensino superior. As dissertações clássicas coexistem com a apresentação de artefactos criativos apoiados por textos de teoria crítica ou de outra natureza.
- Um armorial de domínio da primeira república portuguesa: o armorial da Escola Superior de Educação de LisboaPublication . Morais-Alexandre, PauloA Escola Superior de Educação de Lisboa (ESELx) tem na sua fachada principal uma muito interessante decoração heráldica em azulejos, com a representação das armas de Portugal feita de forma muito pouco usual e com a representação das armas de várias cidades e distritos do país. Embora seja claramente influenciada pela obra de Vilhena Barbosa, As cidades e villas da Monarchia Portugueza que teem brasão d’armas, há várias especificidades e diferenças, devidas a razões diversas, nomeadamente ideológicas, o que será alvo de estudo em diversas vertentes, nomeadamente através do estudo comparativo.
- AturdimentoPublication . Aprea, Ciro; Pita, AndréAturdimento, do alemão benommenheite, é um termo usado por Martin Heidegger para definir a condição do animal no seu ambiente de vida. Esta palavra, como refere Giorgio Agamben na sua obra O Aberto (2013), surge no contexto do curso intitulado Fundamentos de Metafisica. Mundo. Finitude. Solidão, de 1929, em que Heidegger apresenta a sua tese sobre a diferença animal a partir do conceito de pobreza de mundo, em virtude do qual a acção animal é entendida como um agir em função de um automatismo, sendo este incapaz, em todo o momento, de apreender como um facto objectivo o ambiente em que nasce, vive, morre, se desenvolve, etc.
- Authorial self-personalization and cine-vision in the film “Jane B. par Agnès V.” (1988)Publication . Chinita, Fátima"Jane B. par Agnès V." resulted from a collaboration between British actress Jane Birkin and the French film director Agnès Varda, and as the title seems to entail is a portrait of the former by the latter. Although to some extent that is the case; the ontological and artistic architecture of the film is more complicated than that. To start with, the two women are placed on a par, as artistic equals and owners of a shared imaginary, which points towards a reversibility of expression and representation, in which both authorship and depiction seem to fluctuate throughout the film. Beneath that surface level, however, Varda’s own portrayal is more important than Birkin’s. This hybrid self-reflexive film positioned hallway between fact and fiction, is a forerunner of "Les plages d’Agnès" (2008), evincing many of the same techniques in embryo. Varda (re)presents herself in the film behind the camera and as a strong enunciator of the filmic authorial discourse, revealing the apparatus and looking straight at the camera lens. This corresponds to a full-blown self-portrait in which the most appropriate film title would be "Agnès V." through "Jane B". The film undertakes an operation of “persona-lization” of both women but especially Varda, proving that the corporeal is true. Varda’s persona-lization is essentially professional, presenting the artist as creator, the hallmark of the "ars poetica" film; but imbued with an assumed authorial discourse on her own art, the most relevant aspect of what I term “cine-vison”. Thus, the film is foremost a cinematic essay.
- Carapinha. Uma encruzilhada afro luso tupiniquimPublication . Souza, Joyce Cristina Santos deEste relatório diz respeito ao trabalho de projeto Carapinha. Uma encruzilhada afro luso tupiniquim, que tem como objetivo refletir sobre a experiência de mulheres negras e mulheres negras brasileiras no contexto português, mais objetivamente nas artes performativas. A partir das questões de gênero, raça e classe, se investiga os fatores históricos e sociais que fundamentaram a criação de imaginários acerca destes corpos. Entendendo as artes performativas como prática política de intervenção social, a pesquisa vai diagnosticar brevemente grupos e espetáculos teatrais formados e/ou protagonizados por pessoas não brancas, realizados em Portugal. Nomeadamente o Grupo de Teatro Pau Preto, Teatro Griot, Gto Lx: Grupo de Teatro do Oprimido de Lisboa - Laboratório Ami-Afro, Peles Negras Máscaras Negras - Teatro Do Escurecimento, Aurora Negra e Sempre Que Acordo. Assente em práticas e teorias decoloniais e anti-racistas, a pesquisa propõe a percepção das problemáticas apresentadas a partir dos conceitos de encruzilhada e da figura de Exú. Utilizados como estratégia para possíveis transgressões epistêmicas, políticas, estéticas e performativas. O presente relatório apresenta a investigação realizada que resulta na viabilização da ação cênica performativa homônima ao projeto.