ESCS - Escola Superior de Comunicação Social
Permanent URI for this community
Browse
Browsing ESCS - Escola Superior de Comunicação Social by Field of Science and Technology (FOS) "Ciências Sociais::Ciências da Comunicação"
Now showing 1 - 10 of 11
Results Per Page
Sort Options
- Brands driving social change: the impact of social brand activism on consumers pro-social and pro-environmental attitudesPublication . de Matos Miguel, Alexandra; Miranda, SandraDespite its newness, brand activism is an increasingly studied field, given the consecutive adoption of this strategy by large international brands. However, the concrete impacts of brand activism actions, particularly in terms of promoting social change (for example, by promoting attitudes in favor of society and the environment on the part of company stakeholders, such as consumers), have not yet been categorically determined. Moreover, there is also still little research on the possible factors affecting this relationship, namely regarding the emotional processes that can mediate it. In this way, this article investigates the impact of social brand activism on consumers’ pro- social and pro-environmental attitudes, and the possible mediating effect of moral elevation, analyzing the brand activism of a Portuguese retail brand. The results showed that social brand activism can directly affect the pro-social and pro-environmental attitudes of consumers. Likewise, social brand activism has indirect impacts on the pro-social and pro-environmental attitudes of this group of stakeholders, through the mediating role of moral elevation. Thus, this study allows for a better understanding of the phenomenon of brand activism and the way this strategy can contribute to generating positive social and environmental changes.
- Critical citizenship through communication and media literacy: a UNESCO chair’s contributionPublication . Bonacho, Fernanda; Alpuim, MargaridaIn an era marked by digital hyperconnectivity and profound shifts in the way individuals interact with information and with each other, the spread of disinformation and polarization challenges the foundations of democratic societies and the full exercise of citizenship. This paper presents the UNESCO Chair of Communication, Media and Information Literacy and Citizenship, held by the School of Communication and Media Studies of the Polytechnic University of Lisbon (ESCS-IPL). Grounded in UNESCO’s values, this Chair responds to contemporary media challenges through research, education, and civic engagement. This paper situates the Chair within national and international contexts, and outlines its mission, values, objectives, and key activities. The article highlights this Chair’s ambition to contribute to media and information literacy (MIL) advancement as a vital tool for inclusive, informed, and participatory societies.
- Documentário: uma janela para a reflexão sobre práticas pedagógicasPublication . Souza, Joana; Cardoso, Adriana; Pontes, Joana; Ribeiro João; Pereira Rodrigues, Ricardo André; Pereira, SusanaO documentário, enquanto género audiovisual ancorado na realidade, pode ser perspetivado como um recurso relevante para a partilha de práticas pedagógicas e, simultaneamente, para a preservação de memória das instituições, nomeadamente daquelas cuja missão contempla a formação de professores. A possibilidade de refletir sobre práticas pedagógicas a partir de testemunhos de docentes concretos, que desenvolvem a sua ação em contextos histórico-sociais específicos, pode oferecer um contributo singular para a compreensão de fenómenos educativos. Partindo da identificação de duas lacunas (a falta de preparação dos futuros professores na área da iniciação à leitura e à escrita, cf. Leite et al., 2022; a falta de recursos audiovisuais que apresentem caminhos, testemunhos reais de docentes sobre as práticas implementadas neste domínio), uma equipa de docentes da Escola Superior de Educação e da Escola Superior de Comunicação Social do Instituto Politécnico de Lisboa lançou-se no desafio de criar um documentário que, partindo da experiência prática e pessoal de uma professora, mostra caminhos possíveis para a mobilização do saber e do saber fazer no processo de ensino da leitura e da escrita. A escolha do documentário enquanto formato a adotar prende-se com dois fatores, por um lado, a representação de histórias reais a partir de uma visão mais pessoal dotam esta abordagem de uma carga emocional que pode contribuir para uma melhor compreensão do mundo, abrindo-se assim caminho na didática (Brun, 2022); e, por outro lado, a ideia de que refletir a partir da prática artística pode, através da produção experimental e performativa, produzir conhecimento (Barrett, 2010). Para o desenvolvimento do documentário, partiu-se da definição de documentário enquanto obra em que o autor “tem a possibilidade – à semelhança dos filmes de estúdio (de ficção) – de exercer um trabalho criativo, ainda que ligado a um tom didáctico”(Penafria, 2004, p. 187) em torno de uma realidade, através da construção de uma estrutura dramática e narrativa composta por personagens, espaço da ação, tempo da ação e conflito (Penafria, 2001). A metodologia adotada foi a proposta por Rabiger (2004), que se organiza em três etapas distintas: pré-produção; produção; pós-produção. Nesta comunicação, pretende-se apresentar os princípios audiovisuais que orientaram o desenvolvimento do documentário e a sua relação com a intenção/dimensão reflexiva no ensino da leitura e da escrita. Para o efeito, será explicitada a abordagem adotada, de acordo com o sistema de classificação proposto por Nichols (2001), e serão apresentadas as opções tomadas (i) na escolha das personagens, (ii) na construção da estrutura narrativa (dimensão espaço-tempo da ação), (iii) na organização de cenas e sequências narrativas, (ii) na escolha dos dispositivos visuais adotados, (iv) na conceção da banda sonora e (v) no formato de distribuição escolhido. Este é um projeto que, a partir da articulação entre diferentes áreas do conhecimento (comunicação, arte e educação), procura promover uma reflexão sobre as práticas pedagógicas numa determinada área científica, sendo como tal passível de ser explorado noutros contextos e em diferentes áreas do saber.
- Feel the brand: how FNAC Live’s experiential marketing impacts brand perceptionPublication . Martins, Ana Carolina; Silvestre, Cláudia; Figueiredo Pina, HelenaThe rise of the Internet, driven by the widespread adoption of smartphones, has transformed consumers into informed and discerning individuals who can research and engage with products and services anytime and anywhere. In this evolving landscape, brands are increasingly focused on creating meaningful experiences that deepen consumer relationships, moving beyond mere product sales to deliver value through unique and differentiated services. This study examines the impact of FNAC Live, a music festival organized by FNAC, on the brand-consumer relationship, specifically investigating how experiential marketing shapes brand image, influences participants’ motivations, and informs their perceptions. The analysis of FNAC Live offers valuable insights into how cultural events cultivate lasting consumer relationships, emphasizing the strategic impact of experiential marketing in strengthening brand engagement.
- Internal communication in pharmaceutical companies: a case study of Portuguese companies during the pandemic of COVID-19Publication . Alves Garcia, Ana AndreiaWhile companies across different sectors in the Western world have increasingly begun to value their employees’ roles, this practice is not yet universal in our globalized economy. This research examines how the COVID-19 pandemic influenced employee communication practices within pharmaceutical companies operating in Portugal. Through a survey of communication managers, our findings reveal that these companies not only shifted to online communication channels during the pandemic but continue to maintain these digital platforms as primary communication tools.
- A literacia como resistência à desinformaçãoPublication . Bonacho, Fernanda; Quaresma Tomás Pontes, Margarida JoanaO presente artigo trata a importância da resistência leitora e literacia mediática no contexto da sociedade informacional atual e destaca a necessidade de uma leitura crítica e consciente diante das transformações na escrita e na comunicação. A resistência leitora é interpretada como uma prática prudente e questionadora que não decodifica apenas textos, mas também constrói significados a partir das experiências humanas acumuladas, ampliando a compreensão e a comunicação. A literacia confere poder sobre si mesmo, sobre a aprendizagem, a participação na sociedade e a compreensão do mundo. Ao longo da história, a escrita esteve ligada ao poder, mas o seu acesso só se democratizou com o tempo, impulsionando ações coletivas e a expansão do conhecimento. Contudo, a forma como a escrita e a leitura evoluíram exige capacidades para selecionar e interpretar informações num ambiente informacional que, muitas vezes, perpetua visões distorcidas e polarizadas da realidade. Impõe-se uma adaptação contínua e um desenvolvimento progressivo das habilidades cognitivas e sensoriais, que são indispensáveis para navegar no influxo avassalador de informações. O artigo defende uma aposta na literacia para toda a vida como meio de fomentar uma participação informada e ativa na sociedade, que permita aos indivíduos participarem criticamente e contribuírem para o panorama mediático pelo interesse do bem comum.
- Maria LamasPublication . Subtil, FilipaRESUMEN: En el siglo XX, Maria Lamas fue una figura eminente de la cultura y la lucha de las mujeres, en Portugal y a escala internacional, en defensa de sus derechos y aspiraciones sociales, culturales, económicas y políticas. Sus ideas intelectuales y cívicas combinaban las demandas de la primera y segunda ola del feminismo. Próxima a las perspectivas del Partido Comunista Portugués desde mediados de los años 1940, Maria Lamas fue también una luchadora contra el fascismo vigente durante gran parte de su vida y una activista en organizaciones portuguesas e internacionales a favor del desarme y la paz. Dejó una vasta colección de obras literarias y publicaciones de carácter antropológico y sociológico.
- Navigating the blue: storytelling, poetics, and rhetoric in oceanic advertisingPublication . Sousa, Vanda de; Verissimo, JorgeThis paper explores the application of poetic rhetoric in sustainable tourism advertising and its profound impact on shaping perceptions and behaviors towards sustainability. By integrating classical rhetorical techniques with modern storytelling methods, advertisements can effectively promote ethical and sustainable practices. The advertisement “It’s not tourism. It’s futourism.” employs poetic and rhetorical elements to create a narrative that is visually striking and emotionally resonant. Ethos is established through connections with cultural traditions and images, pathos appeals to feelings of hope and responsibility, and logos presents rational arguments for adopting futurism as a new sustainable approach. The discussion includes references to Jacques Cousteau’s visual narratives and Henry David Thoreau’s philosophical perspectives, enriching the approach to environmental communication. Cousteau’s films, such as “The Silent World” (1956) and “The Undersea World of Jacques Cousteau” (1968-1976), use storytelling to evoke a sense of wonder and responsibility towards marine life. Thoreau’s “Walden” (1854) emphasizes introspection and a deep connection with nature, advocating for a more conscious and sustainable way of life. Furthermore, the analysis of digital narrative in advertisements, particularly in the context of the Atlantic Ocean, underscores the importance of protecting marine resources for local and global economies. The narrative approach in advertising not only attracts tourists but also educates them about the significance of ocean conservation, ensuring a sustainable future for all. The interdisciplinary approach combining literary theory, rhetoric, and advertising provides a comprehensive perspective on crafting effective narratives for environmental communication. As digital platforms continue to evolve, the integration of storytelling techniques in advertising will play a crucial role in advancing environmental communication and promoting a sustainable future.
- A sedução do storytelling: retórica e poética ou a magia na publicidadePublication . Verissimo, Jorge; Sousa, Vanda deAbordamos a interseção da retórica e da poética na publicidade contemporânea, considerando a sua pertinência enquanto ferramenta promotora de comportamento ético e sustentável numa campanha publicitária. O estudo resulta da docência da Unidade Curricular (U.C.) de Narrativas & Storytelling, do mestrado em Publicidade e Marketing da E.S.C.S. – I.P.L., pelo que se procederá a uma leitura crítica aplicada com base em alguns dos trabalhos dos mestrandos. Evidenciaremos o impacto social e a eficácia de narrativas publicitárias com consciência ética na sociedade de (des)informação face à necessidade de repensar práticas e impactos sociais, demonstrando que a U.C. capacita os alunos para tal. Através do estudo da retórica clássica, e dos conceitos de storytelling e de estratégias crossmedia, os alunos são preparados para aplicar os princípios poéticos aristotélicos na criação de narrativas cativantes e alertados para a importância do storytelling no envolvimento do público. Lançamos, ainda, o repto para a adoção do conceito de Ética como fundante do ser/estar no mundo em consonância com os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (O.D.S.) da agenda 2030 da Organização das Nações Unidas (O.N.U.).
- The silent persuasion of fashion advertisingPublication . Figueiredo Pina, HelenaThere is scientific evidence that the images broadcasted by the media have a negative effect on young people, particularly regarding their body image satisfaction (Grogan, 2021; Hurst et al., 2016). The consequences more frequently pointed out are body dissatisfaction and low self-esteem, besides the increased risks of depression and eating disorders (Brechan & Kvalem, 2015; Sohn, 2009; Holmström, 2004; Agliata & Tantleff-Dunn, 2004; Nezlek, 1999; Botta, 1995; Newman & Dodd, 1995; among others). Because this is a complex phenomenon, we believe that a multitude of converging influences coexists. As underlined by Karazsia et al. (2013), it is likely that this phenomenon has a ‘constellation of variables’ moderating the relationship between the influence of society and body dissatisfaction.