Loading...
113 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 113
- A controversa aceitação da Teoria da Tectónica de Placas à luz das Ideias de KuhnPublication . Almeida, AntónioEste trabalho pretende valorizar a dimensão epistemológica da literacia científica, componente em geral menos abordada nos currículos de ciências em praticamente todos os níveis de ensino.
- Posicionamento de alunos do 6.º ano de escolaridade perante dilemas ecológicos envolvendo animaisPublication . Gomes, Joana; Almeida, AntónioO presente estudo teve por objetivo identificar como se posicionava um grupo de 201 alunos do 6.º ano de escolaridade de uma escola do concelho de Cascais acerca de um conjunto de dilemas ecológicos envolvendo animais. Para tal foi administrado um questionário de respostas abertas com sete dilemas sobre os seguintes temas: utilização de animais no circo, touradas, adoção de animais exóticos, uso de aerogeradores, produção animal, ataque de lobos a rebanhos na Serra da Estrela e controlo da população de veados na Tapada de Mafra. O posicionamento dos alunos em relação a cada dilema foi categorizado em três perspetivas: o antropocentrismo, o biocentrismo e o ecocentrismo. Para cada dilema foi calculada a frequência relativa de incidência de ideias tradutoras destas perspetivas. Na maioria dos dilemas, os alunos defenderam posições de defesa do bem-estar dos animais, biocentrismo, muito embora algumas das ideias veiculadas encontram-se desenquadradas da realidade. Contudo, no caso da produção de animais para a alimentação, por os alunos considerarem estar em risco a própria sobrevivência humana, constatou-se um maior equilíbrio na veiculação de ideias antropocêntricas e biocêntricas. O estudo ajuda a compreender a forma como os alunos encaram várias das situações que envolvem uma relação entre o ser humano e os outros animais, evidenciando as suas formas de pensar, o que ajudar os docentes na abordagem destes temas no processo de ensino aprendizagem.
- Como se posicionam os professores perante manifestações culturais com impacto na natureza. Resultados de uma investigaçãoPublication . Almeida, AntónioO presente estudo insere-se numa investigação mais ampla que pretendeu verificar a incidência de concepções ambientalistas de teor antropocêntrico, biocêntrico e ecocêntrico em professores dos diferentes ciclos de escolaridade não superior do sistema de ensino português e que se envolvem em projectos de Educação Ambiental (EA). Para tal foram realizadas 60 entrevistas que versavam vários temas relacionados com a temática ambiental, entre os quais a diversidade cultural, a caça e a alimentação humana. Nos primeiros dois temas foi clara a incidência de formas de pensar biocêntricas (centradas na preocupação pelo bem-estar das outras espécies), embora com maior frequência nos professores dos ciclos de escolaridade generalistas (Pré-Escolar e 1º Ciclo) comparativamente aos provenientes dos organizados por disciplinas (2º e 3º Ciclos e Secundário). Todavia, a referida incidência não se manteve para o tema da alimentação humana, tendo a maioria dos inquiridos rejeitado o vegetarianismo como regime alimentar. De assinalar ainda que os temas em análise raramente são abordados pelos docentes numa perspectiva de confronto de diferentes posições acerca dos mesmos.
- La competencia digital en Educación Ambiental: potencialidades de las nuevas tecnologías en el ultrapasar de la dicotomía entre corriente naturalista y resolutiva.Publication . Sumozas García-Pardo, Rafael; Almeida, AntónioLa Educación Ambiental (EA) surgió a mediados de la década de los sesenta delsiglo xx, aunque, históricamente, el término había sido utilizado anteriormente yexistían incluso referencias anteriores a su práctica. Palmer (1998), por ejemplo,refiere que la designación de Eútcacion Ambiental fue utilizada por primera vezen 1948 en una conferencia de la Unión parala Conservación de la Naturalezarealizada en París y que Patrick Geddes (1854-1933) fue un profesor escocés pio-nero en la inserción de temáticas ambientales en su prâctica educativa. Pero, sinnegar todavía otras iniciativas que a nivel mundial se pueden incluir en el contextode la Educación Ambiental, fue en la década referida cuando la articulación entrelas cuestiones del medioambiente y la educación se intensificó, fruto del crecienteimpacto negativo del ser humano en los ecosistemas, traducido por la continuabúsqueda de recursos naturales, el crecimiento de la población y las actividadesproductivas que modifican la calidad del aire, el agua y el suelo.
- What happens to the boats? A look into tsunami and earthquakes geoscientific literacyPublication . Vasconcelos, Clara; Costa, Joana; Almeida, António; Moura, RuiDuring the twentieth century almost two million people were killed by earthquakes. When the frequency of earthquakes of great magnitude is on a scale of hundreds of years this contributes to erasing the collective memory. This view may seem contradictory, given that the Lisbon earthquake, which occurred on November 1, 1755, still seems to be an event that persists in the collective memory, may be due to the peculiar characteristics of this event, such as the great magnitude of the earthquake, the tsunami and fire, theft and destruction of emblematic places of temporal and spiritual power, especially the churches. The main objective of this study was to evaluate Portuguese citizens’ scientific literacy about tsunamis. For this purpose, we conducted 206 structured interviews in a public place, asking people for their collaboration. In the beginning of the interviews people were shown a drawn scenario with a tsunami epicentre and three boats localized in different places of the ocean. The sample was constituted by 107 females (51,94%) and 99 males (48,06%), with ages ranging from 12 to 85. The interviews, which were conducted by two members of the research team, were audio taped for a better and more reliable transcription. Content analysis was subsequently done with the help of the Q.S.R. NVivo 10 qualitative data analysis package. Interviews contain three main questions that intend to evaluate citizens’: (i) understanding about tsunamis and its consequences based on the boats possible scenario; (ii) knowledge about tsunamis that occurred in the country and (iii) opinions concerning the inclusion of themes related to tsunamis mitigation and prevention in basic and middle schools science curricula. Results showed that only 42,7% of respondents gave a correct answer to question number 1, revealing some knowledge concerning the phenomenon and its consequences. Regarding the question number 2, the majority of respondents (60,2%) do not reveal any knowledge about the tsunami that reached the Portuguese coast. Concerning the last question, the bulk of respondents considered fundamental to include topics related to tsunamis mitigation and prevention in science curricula. Although the majority recognize the need to know about these issues, answers revealed a lack of knowledge regarding tsunamis, especially those related to tsunamis that occurred in the past. In general terms, it seems that gender does not influence the answers. On the other hand, the age of respondents seems to influence some results.
- The Project "Knowing the Global Environment to Act Locally: From Learning in Natural Areas to Urban Intervention (GLOCAL-act)"Publication . Almeida, António; Silva, Maria João; Valente, Bianor; Rodrigues, Margarida; Manteigas, VítorThe project "Knowing the global environment to act locally: from learning in natural areas to urban intervention (GLOCAL-act)" began in January 2017. The project integrates five teachers from the Polytechnic Institute of Lisbon (Instituto Politécnico de Lisboa - IPL), 4 from the Lisbon School of Education (Escola Superior de Educação - ESELx) and one from the Higher School of Health Technologies and it involves pre-service teachers and children from primary schools, where these pre-service teachers have teaching practice. It obtained funding from the Environmental Fund, under the responsibility of the Portuguese Ministry of the Environment. The project aims to meet the United Nations 2030 Agenda for Sustainable Development and the National Strategy for Environmental Education 2020 in the following strands: to decarbonize society by promoting the development of a resilient and low carbon society; to value the Territory by promoting a territorial civic culture that considers land planning and the conservation and valorization of landscape, natural and cultural heritage. Thus, the project aims to achieve the following objectives: i) the valorization of natural areas, promoting their visitation and a greater knowledge of the biodiversity and geodiversity that characterizes them; ii) the promotion of sustainable mobility between the Campus of the IPL and the Monsanto Forest Park (Parque Florestal de Monsanto), a green area close to the Campus and iii) local action with the aim of improving the environmental quality of the Campus of the IPL. Consequently, several trips to areas of natural interest in the Lisbon region have been carried out. The mobility between the IPL Campus and the Monsanto Forest Park is being intensified, enhancing the educational value of this area within the scope of several activities of different curricular units. An intervention in the Campus of the IPL was carried out with the planting of at least 100 trees and 100 shrubs of different species of the Mediterranean flora. The sites for this plantation were selected by ESELx students, after the evaluation of the characteristics of each species and the identification of the Campus areas that need an increase in plant density. At the end, a general assessment of the project will be discussed.
- Que papel para as Ciências da Natureza em Educação Ambiental? Discussão de ideias a partir de resultados de uma investigaçãoPublication . Almeida, AntónioA excessiva identificação da Educação Ambiental com as Ciências da Natureza, ou com a Ecologia em particular, tem sido amplamente criticada, dada a natureza interdisciplinar da referida área educativa. Simultaneamente, os professores de Ciências são, em Portugal, dos que mais se envolvem em projectos de natureza ambiental. Este artigo discute razões que podem justificar alguma centralidade (mas não exclusividade) das disciplinas de Ciências em Educação Ambiental, apoiando-se nos resultados de uma investigação que envolveu 60 docentes que leccionam desde o Pré-Escolar até ao Ensino Secundário.
- Dilemas de Geoética: suas potencialidades na perceção das características do conhecimento geológicoPublication . Almeida, António; Vasconcelos, ClaraEste estudo procurou verificar como percecionam 36 estudantes de mestrado de cursos de Geociências a aplicabilidade da Geologia na sociedade, nomeadamente através do seu poder para influenciar decisões de natureza política, económica e social. Para tal foi aplicado um questionário com perguntas diretas e dilemas do campo da Geoética que procura avaliar a posição dos inquiridos acerca da referida influência, principalmente através do reconhecimento da aplicabilidade de modelos geológicos. Os resultados evidenciaram uma certa visão acrítica da aplicabilidade destes modelos em situações reais, assim como a necessidade de clarificação das características do conhecimento geológico para uma mais efetiva compreensão das potencialidades e limites deste conhecimento nas referidas decisões.
- Questionamento em manuais escolares: um estudo no âmbito das Ciências NaturaisPublication . Torres, Joana; Almeida, António; Vasconcelos, ClaraA Aprendizagem Baseada na Resolução de Problemas é uma metodologia de ensino, fundamentada no Ensino por Investigação, que pretende promover o desenvolvimento de diversas competências, que possibilitem o estímulo do raciocínio científico, a autonomia e o desenvolvimento de capacidades de questionamento e reflexão críticas. Neste contexto, o questionamento surge como uma ferramenta útil na construção de conhecimento e no desenvolvimento destas competências no aluno. Pela relevância que o manual escolar assume nas aulas de Ciências, importa que este contribua positivamente para a competenciação do aluno. Neste pressuposto, foram analisados os manuais mais adotados nos três anos do 3º ciclo do Ensino Básico, de acordo com a função e localização das questões, assim como o nível cognitivo das mesmas. Apesar de a maioria das questões ser de baixo nível cognitivo, verifica-se a existência de questões de nível elevado, potenciadoras de uma aprendizagem mais autónoma e autorreguladora.
- Seismic risk perception in primary school education: a case studyPublication . Marques, Ana Catarina; Almeida, AntónioIn certain regions of the planet seismicity obeys the following pattern: medium to high seismic risk associated to major earthquakes with a long period of low seismicity. This is the case of Lisbon region where the last major earthquake was precisely the historic earthquake of Lisbon in 1755. Since these extreme episodes have a pattern of periodicity of more than 200 years, seismic prevention is often ignored in Portuguese schools, in detriment of other more frequent risks, such as fires, floods or landslides. Thus, a case study was developed in a Lisbon primary school with 25 pupils, aged between 7 and 9 years, attending the 3rd year of schooling. The aims were: i) to identify pupils' knowledge about seismic risk; ii) to check how children assess the degree of seismic risk in the Lisbon region; (iii) to develop a safety culture through the approach of prevention measures and ways of acting in event of earthquake. A questionnaire was administered with several questions about the seismic phenomenon, the degree of seismic risk in the Lisbon area and also about what to do before, during and after an earthquake. The questionnaire was scored as a test and administered in three stages: first an intervention plan with a set of sessions extended during one month related to the seismic phenomenon and including what to do in event of earthquake at school or at home (pre-test); after these sessions, at two different times: a week after the last session (post-test1); three months after this second administration (posttest2) to check learning persistence. The tests results were compared using the Wilcoxon (Z) test, between pre-test and post-test1 and pre-test and post-test2. The results showed a statistically significant improvement in pupils' knowledge of seismic phenomena, which persisted over time. Even so, the fact that in Lisbon several areas are more dangerous than others regarding seismic risk was not fully understood by the pupils, even after analysis of the geological map of the region. However, this may be related to the complexity of this approach, which may have led to several misunderstandings. It is considered that this educational experience may highlight the need for inclusion of seismic risk in schools, especially in areas where the seismic pattern is as the one that was characterized above.