Repository logo
 

ESD - Posters

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 4 of 4
  • Emotions to dance: Digital artistic educational project
    Publication . Marques, Ana Silva; Dance and the Children International Conference 2024, daCi
    Abstract - The aim of this work is to present the project Emotions to Dance: Digital Educational Artistic, which the main goal is to use Creative Dance as an educational tool to approach the emotions of children between 6 and 10 years old, which corresponds to the 1st Cycle of Basic Education, in Portugal. The aim is to develop emotional intelligence and improve children's socio-emotional skills by combining artistic activities with digital education. Specific activities will be integrated to promote emotional competences such as self-awareness, self-regulation, empathy and social skills. Digital education is very important since digital resources are used, such as digital educational platforms and resources, to extend and to enrich the experience of the subject in question. Children are encouraged in danceclass to use digital environments, using an interactivescreen and tablets, in order to take part in interactive activities that stimulate the development of emotional intelligence. Thus, an interdisciplinary perspective is promoted between Artistic Education (Creative Dance) and other curricular components (Portuguese Language, Citizenship, Visual Arts and ICT - Information and Communication Technologies). The inclusion of concepts such as emotion, reason and imagination, are present in the act of feeling, in the act of creating, in the act of communicating (verbalizing, the communicative sense of the act of dancing in line with typographic content, images and drawings and other stimuli), in which the correspondence and ability to use digital instruments and resources in the development of activities take place, in correspondence with dance.
  • R(e)encontros
    Publication . Cardoso, Ofélia Maria Rodrigues Vargas
    Recriação de peça coreográgica também apresentada no Festival de Dança de Tomar, "tomar-a-dança", julho 2018
  • Top 10 da investigação em artes no Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa
    Publication . Marques, Luísa Maria Lousã; Rodrigues, Lília Ramos
    Pretendemos com este póster mostrar, com base nos dados estatísticos obtidos no Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa (RCIPL), quais os documentos com mais downloads nas comunidades artísticas e constituir um corpus de análise que permita dar a conhecer o que se pesquisa na investigação em artes. Ao mesmo tempo, indicaremos os autores desses mesmos documentos, promovendo o seu reconhecimento e assertividade no meio. A recolha dos dados (janeiro de 2015 a maio de 2016) nas comunidades – Escola Superior de Dança (ESD), Escola Superior de Música de Lisboa (ESML) e Escola Superior de Teatro e Cinema (ESTC), dá uma panorâmica da produção científica/artística mais procurada no RCIPL.
  • Construção de websites com ferramentas open-source: duas experiências de implementação em bibliotecas de ensino superior
    Publication . Soares, Maria João; Correia, Miguel Mimoso; Moreno, Manuel; Rodrigues, Lília Ramos
    As Tecnologias da Informação e da Comunicação (TIC) têm influenciado de forma inequívoca o desenvolvimento das bibliotecas à escala global. Nas últimas décadas, as TIC mudaram a dinâmica das bibliotecas permitindo a sua modernização (pelo desenvolvimento da eficiência das tarefas já realizadas), favorecendo a inovação (pela utilização das tecnologias como base para o desenvolvimento de novos serviços/técnicas) e promovendo a sua transformação (ao nível do paradigma funcional, da disponibilização de conteúdos, etc.) – criando, em suma, uma nova relação com os seus públicos