ESCS - Comunicações
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Recent Submissions
- Florestas urbanas nas Instituições de Ensino Superior: comunicar para sensibilizar e envolver a comunidade académicaPublication . David, Alexandra; Silvestre, C.As micro-florestas, como a recentemente criada na Escola Superior de Comunicação Social do Politécnico de Lisboa (ESCS-IPL), são um exemplo inspirador de sustentabilidade urbana. Estas áreas verdes compactas, compostas por vegetação nativa, utilizam o método Miyawaki, desenvolvido pelo botânico Akira Miyawaki, que se destaca pela plantação densa e estratificada de espécies autóctones em espaços limitados, promovendo um crescimento acelerado e uma biodiversidade extraordinária. A criação desta micro-floresta não só embeleza o espaço envolvente à ESCS como também demonstra como estas intervenções ambientais podem ter um impacto positivo no equilíbrio ecológico e na qualidade de vida urbana. A comunicação eficaz sobre estes projetos é essencial para sensibilizar os estudantes e a comunidade sobre a sua importância ambiental e benefícios que oferecem.
- La irrupción de la inteligencia artificial generativa: desafíos y oportunidades en el periodismo y la regulación europeaPublication . Dos Santos, Maria José Palma LampreiaLa inteligencia artificial generativa (IAG) ha transformado profundamente la tecnología, integrándose en la vida cotidiana a través de herramientas como ChatGPT y Gemini. Esta evolución ha facilitado procesos en sectores esenciales como el periodismo, pero también ha planteado retos significativos, especialmente en relación con la desinformación. El principal objetivo de este artículo es analizar el impacto de ChatGPT y Gemini en el periodismo, así como en la sociedad en general. Los métodos incluyen una revisión (scoping review) basada en artículos de la base de datos Scopus. Los principales resultados concluyen que la creación de deepfakes y contenidos falsos ha modificado el panorama mediático y plantea riesgos para la confianza pública y la democracia. Este trabajo presenta, como resultados y conclusiones principales, los desafíos y oportunidades que la IAG ofrece en el ámbito periodístico, y explora la respuesta legislativa de la Unión Europea (UE) a través de su Ley de Inteligencia Artificial de 2024, que establece un marco regulador pionero para mitigar los riesgos asociados a estas tecnologías.
- Local governments Facebook pages: do they provide a public-service?Publication . Eiró-Gomes, Mafalda; Rodrigues, Maria de JesusPurpose The research aimed at a better understanding of how municipalities in Portugal (with between 20 and 30 thousand inhabitants), used their official Facebook pages, between the 1st January and the 30th April, 2024. Are they being used as a public service belonging to the realm of Public Communication? Methodology /Research design In the frame of a pragmatist world view and in order to answer the research questions both quantitative and qualitative methods have been developed. A software programme has been used to recollect and analyse the structural facebook quantitative metrics followed by a two level content analysis process (qualitative content analysis to analyse the manifest messages). Findings The data showed that the research questions (derived from an international literature review) were not even the most relevant ones as, in general, the 31 facebook pages analysed could not be considered as providing a service or belonging to either public communication nor political communication categories. They seem to be used as the old placards outside the town halls where different associations, or even private companies, could display information concerning their cultural or sporting events. Research limitations/implications The research being presented here is just a small part of a bigger project that hopes to understand, in general, how municipalities use their facebook pages in Portugal as well as promoting a better understanding of Public Communication in general and the interest in seeing it as a service. Originality/Value None is known about the way local governments use social media, as a service, in Portugal, in the framework of public communication studies.
- Planeta ESCS: uma viagem à economia circularPublication . Silvestre, Cláudia; Lorga, S.; David, Alexandra; Garrido, J.; Batista, Manuel; Marques, T.O mercado de trabalho está em constante evolução e há uma crescente necessidade de profissionais que compreendam e implementem práticas sustentáveis (NewThinking e Achterberg, et al., 2016). As empresas estão cada vez mais comprometidas com a sustentabilidade, seja por exigências impostas por lei, por responsabilidade corporativa ou por pressão dos consumidores (EU: Sustainability Guide e Cradle, 2024). Assim a educação para a sustentabilidade é crucial para os estudantes, no geral, e em particular para os do ensino superior, pois para além de consumidores eles serão os próximos decisores. A educação para a sustentabilidade também aumenta a conscientização e a responsabilidade social e ambiental dos estudantes, incentivando a adoção de práticas sustentáveis tanto na sua vida pessoal, como na instituição de ensino que frequentam, bem como na sua futura vida profissional (Wuicik, 2024). Profissionais com uma consciência ambiental podem influenciar políticas públicas e práticas empresariais, contribuindo para a formulação de políticas eficazes e para a liderança sustentável (MacArthur, 2013). No caso da Escola Superior de Comunicação Social os nossos estudantes, que serão profissionais de comunicação, podem tornar essas temáticas em assuntos de grande interesse e impacto na sociedade, mas também contribuir para esclarecer, sensibilizar a opinião pública, e desta forma, promover práticas mais conscientes e responsáveis.
- Aulas com clorofila: a sala verde da ESCSPublication . David, Alexandra; Silvestre, CláudiaA implementação de uma sala de aula com plantas é uma abordagem inovadora que integra elementos naturais no ambiente educacional. Esta comunicação explora os benefícios de uma sala com plantas, identifica as plantas mais adequadas para espaços fechados e com muitas pessoas, como o de uma sala de aula, e destaca o impacto positivo no bem-estar dos utilizadores desta sala e de toda a comunidade escolar. Analisa, também, o contributo das plantas para melhorar a qualidade do ar e culmina com a análise dum inquérito de opinião dirigido aos professores e aos alunos que usufruíram da sala durante o primeiro semestre letivo do ano 2023/2024. Vários estudos indicam que a presença de plantas e outros elementos naturais podem melhorar a concentração e o foco, proporcionando um melhor desempenho académico. Além disso, ambientes naturais reduzem os níveis de stresse e ansiedade, promovendo uma sensação de calma e relaxamento, o que contribui para um ambiente de aprendizagem mais propício (Herrmann and Evans, 2024). A presença de plantas contribui também para a purificação do ar, a eliminação de toxinas e o aumento dos níveis de oxigénio, o que tem impacto na saúde física e mental (Kavathekar and Bantanur, 2022).
- Sustainable nooks: unveiling the potential of pocket ecosystemsPublication . Silvestre, Cláudia; David, Alexandra; Ziesmann, Lara; Ferreira, Pedro; Serra, Rita; Gordo, VítorIn this work we will talk about what Paul Hawken described as, “a gift to a despairing world, a way to change the Earth in practical, restorative, and substantive ways, a simple act that creates beauty and enchantment: a mini-forest” (in the foreword Lewis, H., 2022,p.xi). When considering how to combat climate change, biodiversity and soil health are two aspects to take into account. However, on the one hand, it is better to make efforts to maintain existing forests than to plant new ones. On the other hand, in many parts of the world, old forests have disappeared, and the space for planting new forests is sometimes very limited (Charkow, 2022). Mini forests, also known as micro-forests or urban forests, are compact green spaces composed of a variety of trees, shrubs, plants, and native vegetation. This concept of high-density, layered planting with native species in very limited spaces is called the "Miyawaki forest." Despite their diminutive size, mini forests play a vital role in promoting urban,sustainability (Egerer and Suda, 2023). By sequestering carbon dioxide and serving as natural air filters, they contribute significantly to mitigating climate change and improving air quality. Moreover, these green pockets regulate local climates, reduce ambient temperatures, and mitigate the urban heat island effect. The environmental benefits extend to public health and well-being, with mini forests offering spaces for recreation, stress reduction, and community engagement with nature. These pocket forests have an active role in surrounding society in different aspects. They promote biodiversity, regulate the local climate by reducing ambient temperature, minimizing the heat island effect in urban areas, and by absorbing rainwater, contribute to public health, and can improve people's emotional and mental well-being, reduce stress, and promote mental health. They also serve as an important educational tool, providing opportunities for environmental awareness and community connection with nature (Fratini, 2022). Recognizing the value of green spaces, the Eco Schools Council of the School of Social Communication, in collaboration with Biodiversity Islands and sponsored by NOESIS, spearheaded the establishment of a mini forest adjacent to Lisbon's bustling 2nd Circular Road. In addition to the previously mentioned advantages, this green corridor also aims to reduce noise pollution. In a space of 50m2, 150 trees and shrubs were planted, with 24 species being the same as those already existing in the surrounding area, such as the olive, ash, and holm oak. Other herbaceous species were also planted to help prepare the soil. The strawberry tree, lavender, and wild strawberry are some examples. On November 25, 2023, ESCS hosted an activity involving students, teachers, and a Noesis team-building event that also welcomed several families, including young children as young as 2 years old. This initiative aimed to raise awareness, particularly among the younger generations. Regarding the urban forest planted approximately 5 months ago (between November 25th and April 26th), it has shown significant growth, as evidenced by provided photographs. It is estimated that 10 years will be necessary to demonstrate its effectiveness in reducing noise pollution, acting as a natural barrier to minimize the sound impact of the second circular. Moreover, an increase in local fauna and flora diversity has been noted, indicating successful biodiversity promotion efforts. Acknowledgments - This work was funded by Noesis and Ilhas da Biodiversidade. REFERENCES Charkow, M. (2022) Forests for the future. The Arboricultural Association (ARB MAGAZINE)| Issue 197, Summer 2022, , 29-33. Retrieved February, 11, 2024 from https://www.avtree.co.uk/wp-content/uploads/2022/06/ARBMagazine197-pp29-33-Forests-of-the-future.pdf Egerer, M., & Suda, M. (2023). Designing “Tiny Forests” as a lesson for transdisciplinary urban ecology learning. Urban Ecosystems, 26:1331–1339 Fratini, F. (2022). Microforeste eco-pedagogiche Una risposta green, locale e multistakeholder alle sfide climatiche e non. Contesti. Città, territori, progetti, (2), 113-128. Lewis, H. (2022) Mini-Forest Revolution - Using the Miyawaki Method to Rapidly Rewild the World. Chelsea Green Publishing, Longon, UK.
- Harnessing the power of plants: a study of the ESCS Green RoomPublication . David, Alexandra; Silvestre, CláudiaInserted in the Action Plan of the Eco-Schools Program by ABAE, for the period of 2023/2024, members of the Eco-Schools council of the School of Communication and Media Studies (ESCS) have placed various plant species in a conventional classroom, such as succulents, ivies, snake plants, aloe vera, yuccas, ferns, and peace lilies. These plants were selected due to their ability to enhance air quality, suitable for environments with high population density (Wolverton et al., 1989 and Chauhan et al.,2022). This study aims to investigate the benefits associated with the presence of plants in an ESCS classroom, the Green Room, focusing on four dimensions: 1) Air quality, 2) Psychological benefits, 3) Aesthetic, and 4) Environmental sustainability. This innovative approach at ESCS is aligned with the following Sustainable Development Goals (SDGs): 3 - Good Health and Well-being, 4 - Quality Education, 11 - Sustainable Cities and Communities, 12 - Responsible Consumption and Production, 13 - Climate Action, and 15 - Life on Land. A questionnaire consisting of 11 questions, covering quantitative and qualitative, dimensions, was developed and answered by 11 teachers and 109 students who taught and attended the Green Room and conventional classrooms. Regarding air quality, scientific evidence indicates that plants play a crucial role in promoting a healthier environment through the process of photosynthesis, resulting in the absorption of carbon dioxide and release of oxygen (Gunawardena and Steemers, 2019). The results of measuring CO2 concentration levels in the Green Room (555.2 ppm) and in a conventional classroom (597.6 ppm), both empty, prove this phenomenon. This reality contributes to higher concentration levels and consequently, better academic performance. Connection with nature is consistently associated with psychological benefits, and a literature review (Lorenzo Montero, M. E., 2023), highlighted five dimensions: attention restoration, stress reduction, psychological well-being, mental health, and psychosocial benefits. In a higher education institution like ESCS, the presence of plants also contributes to a more relaxing environment conducive to learning. Aesthetics play a crucial role in creating inspiring academic environments, and plants, as attractive visual elements, make the space more welcoming. Studies conducted by psychologist Craig Knight in academic and professional environments in the UK and the Netherlands corroborate these findings, demonstrating that the introduction of plants contributed to subjective perception of air quality, concentration, and satisfaction, as well as objective measures of productivity (Nieuwenhuis, et al., 2014). In the context of environmental sustainability, the incorporation of plants in classrooms aligns with the growing global concern for the environment, contributing to the reduction of carbon footprint and the creation of ecologically balanced spaces (Danielski, et al., 2022). The results of the questionnaire conducted at ESCS indicate that 84.7% of participants consider that plants contribute to a healthier environment, 82% evaluate the room as aesthetically pleasing and inviting, and over 88% rate the room as relaxing. Thus, the Green Room emerges as a space that offers tangible benefits for air quality, well-being, aesthetics, and sustainability, promoting a more stimulating academic environment aligned with sustainable development goals. Acknowledgments – We would like to thank the Benfica Parish Council and the Lisbon City Council for the supply of plants and Hugo Costa (ESELx) for CO2 and O2 measurements. REFERENCES Chauhan, S., Manisha, Bhargava, B., Kandpal, K. C., and Kumar, A. (2022). Analyzing Preferred Indoor Ornamental Potted Plants for Their Air Pollution Tolerance Ability. Polish Journal of Environmental Studies, 31(3), 2019–2027. https://doi.org/10.15244/pjoes/140291 Danielski, I., Svensson, Å., Weimer, K., Lorentzen, L., and Warne, M. (2022). Effects of Green Plants on the Indoor Environment and Wellbeing in Classrooms—A Case Study in a Swedish School. Sustainability, 14(7), 3777. https://doi.org/10.3390/su14073777 Gunawardena, K., and Steemers, K. (2019). Living walls in indoor environments. Building and Environment, 148, 478–487. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2018.11.014 Lorenzo Montero, M. E. (2023). Beneficios psicológicos del contacto con la naturaleza: restauración y emociones trascendentes. http://hdl.handle.net/10486/706716 Nieuwenhuis, M., Knight, C., Postmes, T., and Haslam, S. A. (2014). The relative benefits of green versus lean office space: Three field experiments. Journal of Experimental Psychology: Applied, 20(3), 199-214. https://doi.org/10.1037/xap0000024 Wolverton, B. C., Douglas, W. L., Bounds, K. (1989). A study of interior landscape plants for indoor air pollution abatement. Final report, NASA. Collection nasa_techdocs. https://archive.org/details/nasa_techdoc_19930072988
- A comunicação do programa Mentori@IPL: que contributos para uma maior adesão dos estudantes?Publication . David, Alexandra; Costa, Ana; Gama, Ana; Pedro, Ana; Raposo, Ana Luísa Canelas Rasquilho; Godinho, Cândida; Teixeira, Catarina; Soares, Conceição; Borges, Cristina; Rogeiro, Raquel; Pereira, Rita; Agostinho, Rute; Encarnação, Susana; Torres, SusanaOs Programas de Mentoria são cada vez mais reconhecidos como uma estratégia eficaz de apoio à integração dos estudantes nas instituições de ensino superior, apresentando vantagens ao nível académico, social e pessoal, motivando para o estudo (DuBois et al., 2002), contribuindo para o sucesso académico (Oliveira, 2020 & 2021) e para a prevenção do abandono (De Backer, Keer, Valcke & 2012). O Programa Mentori@IPL está implementado em seis unidades orgânicas (UO) do Politécnico de Lisboa, mas a participação dos estudantes é reduzida face ao universo dos estudantes de licenciatura. Mesmo aqueles que participam, têm uma adesão mínima às atividades propostas, possivelmente devido a falhas na comunicação ou à oferta dos conteúdos. O avanço das tecnologias e o aumento dos canais de comunicação, incluindo a tecnologia social, permite aos utilizadores satisfazerem as suas necessidades de pertença e de apoio com recurso a grupos ou locais de encontro online (Berkup, 2014). No entanto, o uso intensivo das redes sociais pode, paradoxalmente, levar à “solidão digital”, afastando os estudantes das atividades presenciais (Seibert, 2021; Kapil & Roy, 2014). No projeto COMentoria (IPL/IDI&CA2023/COMentoria_ESCS) pretende-se identificar diferentes perceções sobre a comunicação do Programa, através de uma investigação de cariz misto, mapeando os canais, conteúdos e timings de comunicação, conhecer as opiniões dos mentores/mentorandos sobre as SWOT da comunicação e obter feedback dos restantes stakeholders sobre canais e formatos mais adequados para comunicar. Os resultados aqui apresentados centram-se na análise documental e na análise SWOT da edição 2022/2023 realizada com mentores/mentorandos, tendo sido identificadas forças, oportunidades, fraquezas e ameaças no processo de comunicação do Programa e atividades promovidas. Tendo por base a análise documental (Afonso, 2005) sobre os canais e formatos de comunicação, órgãos e atores envolvidos, destaca-se que o site institucional e o WhatsApp foram os únicos meios utilizados em todas as UO e, também, os mais utilizados; o telefone, SMS e e-mail pessoal foram os menos utilizados; o recrutamento de mentores/mentorandos foi a informação mais comunicada; o questionário de monitorização foi a informação menos comunicada mas, mesmo assim, teve uma grande adesão por parte dos estudantes. Na Análise SWOT (Ribeiro, 2019; Schiefer et al, 2006) destaca-se a comunicação interpessoal, presencial e o recurso às redes sociais das UO e IPL como os pontos fortes da comunicação mais identificados; os pontos fracos são a inexistência de redes sociais próprias e a falta de comunicação das diversas atividades que o programa promove ao longo do ano letivo; as oportunidades mais sugeridas são a participação de representantes do programa em eventos universitários, quer sejam externos ou internos ao IPL, e a colaboração entre a mentoria e os núcleos das diversas UO. As ameaças apontadas são os horários letivos e a participação nas Atividades de Integração de Alunos. Perspetiva-se, no futuro, a reformulação da estratégia comunicacional, esperando contribuir para o aumento do número de participantes, para uma melhor integração, para o aumento do sucesso escolar e para a redução das taxas de abandono. Referê ncias bibliográ ficas Afonso, N. (2005). Investigação Naturalista em Educação – um guia prático e crítico. Edições ASA. Carmo, H., & Ferreira, M. M. (1998). Metodologia de Investigação. Guia para Auto- aprendizagem. Universidade Aberta. De Backer, Liesje, Keer, Hilde Van & Valcke, Martin (2012). Exploring the potential impact of reciprocal peer tutoring on higher education students metacognitive knowledge and regulation. Instructional science, 40(3), 559-588. Berkup, S. B. (2014). Working With Generations X And Y In Generation Z Period: Management of Different Generations in Business Life. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(19), 218-229. https://doi.org/10.5901/mjss.2014.v5n19p218 Dillman, D. A. (2007). Mail and internet surveys: The tailored design method (2nd Edition). Hoboken, Nova Jersey: John Wiley & Sons. DuBois, D. L., Holloway, B. E., Valentine, J. C., & Cooper, H. (2002). Effectiveness of mentoring programs for youth: A meta-analytic review. American journal of community psychology, 30(2), 157-197. Galego, C. & Gomes, A. (2005). Emancipação, ruptura e inovação: o “focus group” como instrumento de investigação. Revista Lusófona de Educação, (5), 173–184. http://www.scielo.oces.mctes.pt/pdf/rle/n5/n5a10.pdf. Kapil, Y., & Roy, A. (2014). A Critical Evaluation of Generation Z at Workplaces. International Journal of Social Relevance & Concern, 2. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00876-X Oliveira, E. (2021)Boas práticas de mentoria no ensino superior. Lisboa: Edições Caleidoscópio. Oliveira, E. (2020). Mentoria e Motivação. Lisboa: Edições Caleidoscópio. Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed.). Sage Publications, Inc. Ribeiro, R. (2019). Marketing - Do conhecimento à decisão (3rd ed.). Lisboa: Causa das Regras. Seibert, S. A. (2021). Problem-Based Learning: A Strategy to Foster Generation Z's Critical Thinking and Perseverance. Teaching and Learning in Nursing, 16(1), 85-88. https://doi.org/10.1016/j.teln.2020.09.002 Schiefer, U., Bal-Dobel, L., Batista, A., Dobel R., Nogueira, J. Teixeira, P. (2006) Manual de planeamento e avaliação de projectos. São João do Estoril, Cascais: Principia. Nota biográfica das autoras Alexandra David – Coordenadora do Programa Mentori@IPL. Professora Adjunta- Convidada ESCS Ana Costa – Coordenadora do Programa Mentori@IPL. Docente da ESTeSL Ana Gama – Coordenadora do Programa Mentori@IPL. Professora Adjunta ESELx Ana Pedro - Membro da equipa Coordenação do Programa Mentori@IPL. Professora Adjunta ISCAL Ana Raposo – Pró-Presidente do IPL para Comunicação Estratégica. Professora Coordenadora ESCS Cândida Godinho – Membro da equipa Coordenação do Programa Mentori@IPL. Técnica Superior Gabinete Saídas Profissionais ISCAL Catarina Teixeira – Coordenadora do Programa Mentori@IPL. Psicóloga Espaço de Apoio ao Aluno ISEL. Conceição Soares – Membro da equipa Coordenação do Programa Mentori@IPL. Psicóloga coordenadora Serviços de Apoio Psicológico e Educativo (SAPE-SAS-IPL) Cristina Borges – Coordenação do Programa Mentori@IPL. Vice-presidente para área pedagógica, planeamento e qualidade do ISEL. Professora Adjunta da ISEL Raquel Rogeiro - Finalista da licenciatura em RPCE-ESCS. Bolseira de iniciação à investigação Projeto COMentoria. Rita Pereira – Membro da equipa Coordenação do Programa Mentori@IPL, Professora Adjunta DEEEA ISEL Rute Agostinho – Coordenadora do Programa Mentori@IPL. Pró-Presidente do IPL para o Sucesso Académico e Competências Transversais Susana Encarnação –– Membro da equipa Coordenação do Programa Mentori@IPL. Técnica Superior da Área de Apoio ao Estudante e Diplomado (SP-IPL) Susana Torres – Membro da equipa Coordenação do Programa Mentori@IPL. Técnica Superior Gabinete de Comunicação e Imagem ESELx
- The mitigation of climate change with CCUS in EuropePublication . Dos Santos, Maria José Palma LampreiaCarbon Capture Utilization and Storage (CCUS) is a technology highlighted as one of the tools in climate change mitigation and one of the ways to reach the goal of 1.5 set by the Paris Agreement. The European Commission (EC) developed this goal by creating and implementing the European Green Deal (EGD) – the European Union's (EU) environmental policy. This paper provides an analysis of environmental policies and an overview of crucial CCUS projects of selected member states based on a benchmarking analysis of 27+ UK member states. An overal review of a total of 28 countries was undertaken based on economic and environmental factors. Afterward, a benchmarking analysis was performed ranking the countries according to the TOP10 for the selected five categories: total net emissions with international transport, percentage share of the energy sector, percentage share of fossil fuels, percentage share of fossil fuels in the Gross Electricity Production (GEP), and numbers of CCUS projects. Subsequently, a detailed and comprehensive overview of 3 selected Member States was done, with a special focus on the national energy policy towards net-zero emission goals, the role of CCUS in domestic environmental policy, with current projects and facilities development. Finaly, this paper outlines how the EGD has reformed the national energy policies of selected member states, and what is the part of CCUS technology in the national efforts towards climate neutrality.
- La fuerza de las palabrasPublication . Shumskaya, Daria; Eiró-Gomes, Mafalda; Ferreira, João PedroIntroducción: Hace 35 años, Jean-François Ravel (1988, p. 11) cuestionaba la severidad con la que la opinión pública tendía entonces a considerar que los periodistas y los hombres (y, diríamos nosotros hoy, mujeres) políticos no eran confiables. Es muy interesante la expresión que utiliza cuando afirma que muchos ciudadanos consideraban a estos dos grupos como teniendo mala fe. Aunque nos interese muchísimo cómo los medios cubren los discursos de los políticos, esta investigación pretende solamente rever el discurso de los principales partidos políticos en el momento institucional de conmemoración de la libertad y la democracia en Portugal. El próximo año se cumplirán cincuenta años desde la Revolución de los Claveles que puso fin a 40 años de dictadura en el país. La investigación analiza los discursos de los partidos en las conmemoraciones del 25 de abril de 1974 en la Asamblea de la República Portuguesa, en las dos últimas legislaturas (2019-2021 y 2022 – momento actual). Teniendo en consideración las palabras de Innerarity, que señala que “la razón y la libertad son las principales facultades de las que disponemos para entender y gestionar ese contexto limitante en que nos movemos” (Innerarity, 2021, p.141), el objetivo con esta investigación – que es un trabajo más amplio todavía en curso – es comprender la racionalidad (o su ausencia) en el discurso del partido Chega, por lo que presentaremos en este artículo sólo la parte de la investigación referente a este partido que la prensa tiende a considerar como populista de derecha. Objetivo: Entender si los discursos pronunciados en las conmemoraciones del Día de la Libertad por el partido Chega contienen, o no, falacias argumentativas. El análisis comparativo de los discursos también permitirá una lectura más precisa de la evolución del discurso del partido desde que obtuvo representación en la Asamblea de la República. Según la bibliografía, las falacias argumentativas representan claramente la persuasión no argumentativa, un elemento al que recurren los movimientos populistas de forma global. Diseño de la investigación: Desde una perspectiva general, en el marco de uno paradigma interpretativo y utilizando un método de investigación de cariz cualitativo, se empleó la técnica más común de análisis en comunicación pública: el análisis textual. Se explorarán las falacias clásicas, algunas de las cuales son más habituales en la retórica política, como las generalizaciones excesivas, las maniobras de distracción, las falacias non sequitur, ad populum, ad misericordiam, así como la petitio principii. Además, se incorporarán otras falacias que emergieron del análisis de los propios discursos. Presentación y discusión de los resultados: Si bien muchas de las falacias encontradas se pueden categorizar en el cuadro de las que formaron la base previa para el análisis, es también interesante observar que otras, como la equivalencia falsa o la apelación a la emoción, son significativamente recurrentes en el discurso del partido Chega. Así, a partir de esta investigación, parece resultar evidente que el discurso del partido de extrema derecha en Portugal ha estado caracterizado, en los últimos años, por un uso considerable de falacias argumentativas.