Repository logo
 

ESCS - Comunicações

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 10 of 529
  • Promoção do sucesso académico e prevenção do abandono escolar: resultados e estratégias inovadoras no Politécnico de Lisboa
    Publication . Romão Dias de Mendonça David, Maria Alexandra; Encarnação, Susana; Escudeiro, Maria João
    Enquadrado no Plano de Ação Quadrienal 2021-2024, no eixo estratégico Ensino, Aprendizagem e Apoio Social, o Politécnico de Lisboa definiu como um dos objetivos estratégicos a melhoria das condições de ensino-aprendizagem. Para tal, foram criadas condições para um ambiente escolar acolhedor, inclusivo e de liberdade, que potenciasse o desenvolvimento dos conhecimentos, das competências e das atitudes dos estudantes, respeitando as suas necessidades individuais. O Politécnico de Lisboa pratica uma política de integração e de promoção do sucesso académico, privilegiando medidas preventivas no combate ao abandono escolar. Acresce a promoção da inovação pedagógica e da competência digital, numa cultura de colaboração e partilha, alinhada com os avanços da ciência e das tecnologias de informação-comunicação, possibilitando o desenvolvimento de novos modelos de ensino. Com o objetivo de reforçar iniciativas de promoção do sucesso académico e de prevenção da retenção e do abandono, está em fase de implementação o projeto +Sucesso@IPL, estruturado em torno de três pilares: (1) Monitorização do (in) sucesso académico dos estudantes e predição do abandono; (2) Integração académica e promoção do sucesso dos estudantes (1º ano, 1ª vez) e (3) Inovação Pedagógica. A par deste projeto, a equipa do Programa Mentori@IPL está a desenvolver uma investigação de cariz misto, com a finalidade de compreender quais as estratégias de comunicação mais eficazes para aumentar a adesão e o compromisso dos estudantes. Com esta investigação designada COMentoria - IPL/IDI&CA2023/COMentoria_ESCS - Concurso de Investigação, Desenvolvimento, Inovação e Criação Artística (IDI&CA), que promove a dinamização da Investigação Científica e da Criação Artística no IPL, pretende-se identificar as perceções dos agentes internos e dos diferentes stakeholders sobre o processo de comunicação do Programa Mentori@IPL. Os Programas de Mentoria têm vindo a ser crescentemente valorizados como uma estratégia eficiente para facilitar a integração dos estudantes nas instituições de ensino superior, evidenciando benefícios académicos, sociais e pessoais, incentivando o estudo (DuBois et al., 2002), promovendo o sucesso académico (Oliveira, 2020 & 2021) e contribuindo para a prevenção do abandono académico (De Backer, Keer, Valcke & 2012). O Programa Mentori@IPL., implementado desde o ano letivo 2021/2022, integra como mentorandos estudantes de 1º ano, incluindo estudantes deslocados e/ou em situação de vulnerabilidade. Fazendo a ponte para o Projeto +Sucesso@IPL, são acionados os respetivos mecanismos para dar resposta aos problemas dos estudantes mais desfavorecidos e/ou com Necessidades Educativas Especiais, promovendo a inclusão e o sucesso académico e combatendo o abandono escolar. Com os principais resultados obtidos do Projeto COMentoria, pretende-se reformular a estratégia de comunicação dos distintos projetos do Politécnico de Lisboa, dirigidos aos estudantes, com o objetivo de aumentar o número de participantes nas ações propostas, com destaque para as ações do projeto +Sucesso@IPL, nomeadamente as que se encontram em curso para promover a integração, o sucesso académico e reduzir as taxas de abandono. Nesta comunicação pretende-se dar a conhecer os principais resultados obtidos no Projeto COMentoria, divulgar o Projeto +Sucesso@IPL e apresentar pistas para estratégias de comunicação inovadoras e eficazes, que fomentem mais adesão dos estudantes às ações propostas.
  • Rankings de sustentabilidade no ensino superior: o uso do UI Greenmetric no Politécnico de Lisboa
    Publication . Manteigas, Vítor; Silva, Maria João; Rodrigues, Alexandra; Seabra, Fernando; Monteiro, Ana; Romão Dias de Mendonça David, Maria Alexandra; Silvestre, Cláudia; Oliveira, Heitor; Raposo, Ana; Escudeiro, Maria João
    O Politécnico de Lisboa (IPL), instituição de ensino superior constituída por oito Unidades Orgânicas (UO), distribuídas por cinco campi e pelas instalações dos Serviços da Presidência, conta com uma comunidade académica de cerca de quinze mil estudantes, docentes e não docente, definiu a sustentabilidade ambiental como um dos seus eixos estratégicos e assumiu um compromisso com a comunidade académica, no cumprimento da Agenda 2030 da Organização das Nações Unidas. Com o objetivo de melhorar as práticas na área da sustentabilidade, o IPL tem vindo a participar no UI GreenMetric World University Ranking, um ranking internacional de Instituições de Ensino Superior (IES), que atualmente faz uso de 39 indicadores distribuídos por 6 categorias, nomeadamente: (i) campus e infraestruturas; (ii) energia e alterações climáticas; (iii) resíduos; (iv) água; (v) transportes; e (vi) educação e investigação. Em 2023, e com base nas pontuações em cada uma das categorias, o IPL atingiu a posição 553 de entre um total de 1183 IES oriundas de 84 países. Das múltiplas categorias avaliadas, “resíduos” teve o melhor resultado, com uma pontuação de 1575 em 1800 possíveis (87,50%). Em situação contrária, “campus e infraestruturas” obteve uma pontuação de 550 em 1500 (36,67%), havendo, por isso, uma margem significativa de melhoria associada a esta categoria. Para as restantes categorias, os resultados registaram-se entre os 50% (água) e os 65,28% (transportes e educação e investigação). O resultado alcançado decorreu do trabalho colaborativo e concertado das UO, alicerçado numa visão holística e numa gestão estratégica, associada às múltiplas dimensões da sustentabilidade e com particular enfoque naquilo que tem vindo a ser feito no âmbito dos programas Eco-Escolas e EcoCampus, como sejam, por exemplo: (i) a água, com a distribuição de garrafas reutilizáveis e a promoção do consumo da água de rede pública de abastecimento; (ii) a alimentação, com a realização de eventos de democracia participativa, workshops sobre alimentação saudável e sustentável e a disponibilização de ementas com impacte ambiental reduzido; (iii) a biodiversidade e os espaços verdes, com a plantação de espécies arbóreas, assim como a construção e instalação nos campi, de hotéis de insetos; (iv) a educação, usando os campi como “laboratórios vivos” e com o uso de unidades curriculares para a abordagem às questões da sustentabilidade; (v) a mobilidade, com a promoção do uso da bicicleta pela comunidade académica; e (vi) os resíduos, com a promoção da compostagem e a instalação de ecopontos para a deposição e recolha seletiva de vários fluxos específicos Em conclusão, salienta-se o resultado obtido pelo IPL no UI GreenMetric, figurando na primeira metade da seriação das IES participantes neste ranking. Na comunicação proposta será apresentada a metodologia que garantiu a sistematização da informação necessária para a participação no ranking, assim como serão apresentadas algumas das práticas de sustentabilidade que viabilizaram o desempenho alcançado no UI GreenMetric 2023. Serão igualmente abordados os desafios para o futuro, tendo em conta o objetivo de melhorar as práticas na área da sustentabilidade no IPL.
  • It takes a village to promote children's nutrition & food education: 'eat well, grow happy' pilot case study
    Publication . Andrade, Vanessa; Pereira, Sandra; Nunes, Tatiana
    According to the latest data from the COSI Portugal study (Childhood Obesity Surveillance Initiative), one in three children is overweight, a figure that increased by 2.2 percent in 2022. Despite political initiatives, 12 to 14% of children between the ages of 5 and 18 have high blood pressure, due, among other things, to an unbalanced diet, according to the Portuguese Society of Hypertension. Food and health are inseparable pillars, requiring effective communication to achieve positive outcomes. Health Communication involves strategies to inform and influence decisions to promote health (Maibach & Parrott, 2021). Besides, food education and information are essential for community projects (Graça et al., 2014), and the cultural, social, economic, ethical, and psychological context reinforces the interdisciplinary nature of Health Communication (Kreps & Thornton, 2020). Food literacy initiatives empower the community to make informed decisions, exercising freedom in a democracy. From a theoretical perspective, Public Communication should also be highlighted as a process that mediates political bodies and citizens (Hänska, 2019), and as the sharing of publicly useful information, for which public institutions are responsible. Public Communication is key to changing behavior, and influencing collective choices, as values, interests, or attitudes (Zémur, 2008 apud Bessières, 2009; Hänska, 2019). Using the case study methodology (Yin, 2014), this article aims to present a food education project, integrating different areas of knowledge (nutrition, education, and communication) and educational spaces (school and community), highlighting individual and group empowerment with effective communication strategies. "Eat Well, Grow Happy" is promoted by the Viseu-Dão-Lafões Intermunicipal Community and focuses on food literacy and education for preschool and elementary school students. This pilot project involved 13 schools, 279 children, 14 teachers, and 13 classes in 78 educational activities. There were 6 webinars, 12 educational scripts exploring 6 local foods, and 13 school initiatives.
  • Florestas urbanas nas Instituições de Ensino Superior: comunicar para sensibilizar e envolver a comunidade académica
    Publication . David, Alexandra; Silvestre, C.
    As micro-florestas, como a recentemente criada na Escola Superior de Comunicação Social do Politécnico de Lisboa (ESCS-IPL), são um exemplo inspirador de sustentabilidade urbana. Estas áreas verdes compactas, compostas por vegetação nativa, utilizam o método Miyawaki, desenvolvido pelo botânico Akira Miyawaki, que se destaca pela plantação densa e estratificada de espécies autóctones em espaços limitados, promovendo um crescimento acelerado e uma biodiversidade extraordinária. A criação desta micro-floresta não só embeleza o espaço envolvente à ESCS como também demonstra como estas intervenções ambientais podem ter um impacto positivo no equilíbrio ecológico e na qualidade de vida urbana. A comunicação eficaz sobre estes projetos é essencial para sensibilizar os estudantes e a comunidade sobre a sua importância ambiental e benefícios que oferecem.
  • La irrupción de la inteligencia artificial generativa: desafíos y oportunidades en el periodismo y la regulación europea
    Publication . Dos Santos, Maria José Palma Lampreia
    La inteligencia artificial generativa (IAG) ha transformado profundamente la tecnología, integrándose en la vida cotidiana a través de herramientas como ChatGPT y Gemini. Esta evolución ha facilitado procesos en sectores esenciales como el periodismo, pero también ha planteado retos significativos, especialmente en relación con la desinformación. El principal objetivo de este artículo es analizar el impacto de ChatGPT y Gemini en el periodismo, así como en la sociedad en general. Los métodos incluyen una revisión (scoping review) basada en artículos de la base de datos Scopus. Los principales resultados concluyen que la creación de deepfakes y contenidos falsos ha modificado el panorama mediático y plantea riesgos para la confianza pública y la democracia. Este trabajo presenta, como resultados y conclusiones principales, los desafíos y oportunidades que la IAG ofrece en el ámbito periodístico, y explora la respuesta legislativa de la Unión Europea (UE) a través de su Ley de Inteligencia Artificial de 2024, que establece un marco regulador pionero para mitigar los riesgos asociados a estas tecnologías.
  • Local governments Facebook pages: do they provide a public-service?
    Publication . Eiró-Gomes, Mafalda; Rodrigues, Maria de Jesus
    Purpose The research aimed at a better understanding of how municipalities in Portugal (with between 20 and 30 thousand inhabitants), used their official Facebook pages, between the 1st January and the 30th April, 2024. Are they being used as a public service belonging to the realm of Public Communication? Methodology /Research design In the frame of a pragmatist world view and in order to answer the research questions both quantitative and qualitative methods have been developed. A software programme has been used to recollect and analyse the structural facebook quantitative metrics followed by a two level content analysis process (qualitative content analysis to analyse the manifest messages). Findings The data showed that the research questions (derived from an international literature review) were not even the most relevant ones as, in general, the 31 facebook pages analysed could not be considered as providing a service or belonging to either public communication nor political communication categories. They seem to be used as the old placards outside the town halls where different associations, or even private companies, could display information concerning their cultural or sporting events. Research limitations/implications The research being presented here is just a small part of a bigger project that hopes to understand, in general, how municipalities use their facebook pages in Portugal as well as promoting a better understanding of Public Communication in general and the interest in seeing it as a service. Originality/Value None is known about the way local governments use social media, as a service, in Portugal, in the framework of public communication studies.
  • Planeta ESCS: uma viagem à economia circular
    Publication . Silvestre, Cláudia; Lorga, S.; David, Alexandra; Garrido, J.; Batista, Manuel; Marques, T.
    O mercado de trabalho está em constante evolução e há uma crescente necessidade de profissionais que compreendam e implementem práticas sustentáveis (NewThinking e Achterberg, et al., 2016). As empresas estão cada vez mais comprometidas com a sustentabilidade, seja por exigências impostas por lei, por responsabilidade corporativa ou por pressão dos consumidores (EU: Sustainability Guide e Cradle, 2024). Assim a educação para a sustentabilidade é crucial para os estudantes, no geral, e em particular para os do ensino superior, pois para além de consumidores eles serão os próximos decisores. A educação para a sustentabilidade também aumenta a conscientização e a responsabilidade social e ambiental dos estudantes, incentivando a adoção de práticas sustentáveis tanto na sua vida pessoal, como na instituição de ensino que frequentam, bem como na sua futura vida profissional (Wuicik, 2024). Profissionais com uma consciência ambiental podem influenciar políticas públicas e práticas empresariais, contribuindo para a formulação de políticas eficazes e para a liderança sustentável (MacArthur, 2013). No caso da Escola Superior de Comunicação Social os nossos estudantes, que serão profissionais de comunicação, podem tornar essas temáticas em assuntos de grande interesse e impacto na sociedade, mas também contribuir para esclarecer, sensibilizar a opinião pública, e desta forma, promover práticas mais conscientes e responsáveis.
  • Aulas com clorofila: a sala verde da ESCS
    Publication . David, Alexandra; Silvestre, Cláudia
    A implementação de uma sala de aula com plantas é uma abordagem inovadora que integra elementos naturais no ambiente educacional. Esta comunicação explora os benefícios de uma sala com plantas, identifica as plantas mais adequadas para espaços fechados e com muitas pessoas, como o de uma sala de aula, e destaca o impacto positivo no bem-estar dos utilizadores desta sala e de toda a comunidade escolar. Analisa, também, o contributo das plantas para melhorar a qualidade do ar e culmina com a análise dum inquérito de opinião dirigido aos professores e aos alunos que usufruíram da sala durante o primeiro semestre letivo do ano 2023/2024. Vários estudos indicam que a presença de plantas e outros elementos naturais podem melhorar a concentração e o foco, proporcionando um melhor desempenho académico. Além disso, ambientes naturais reduzem os níveis de stresse e ansiedade, promovendo uma sensação de calma e relaxamento, o que contribui para um ambiente de aprendizagem mais propício (Herrmann and Evans, 2024). A presença de plantas contribui também para a purificação do ar, a eliminação de toxinas e o aumento dos níveis de oxigénio, o que tem impacto na saúde física e mental (Kavathekar and Bantanur, 2022).
  • Sustainable nooks: unveiling the potential of pocket ecosystems
    Publication . Silvestre, Cláudia; David, Alexandra; Ziesmann, Lara; Ferreira, Pedro; Serra, Rita; Gordo, Vítor
    In this work we will talk about what Paul Hawken described as, “a gift to a despairing world, a way to change the Earth in practical, restorative, and substantive ways, a simple act that creates beauty and enchantment: a mini-forest” (in the foreword Lewis, H., 2022,p.xi). When considering how to combat climate change, biodiversity and soil health are two aspects to take into account. However, on the one hand, it is better to make efforts to maintain existing forests than to plant new ones. On the other hand, in many parts of the world, old forests have disappeared, and the space for planting new forests is sometimes very limited (Charkow, 2022). Mini forests, also known as micro-forests or urban forests, are compact green spaces composed of a variety of trees, shrubs, plants, and native vegetation. This concept of high-density, layered planting with native species in very limited spaces is called the "Miyawaki forest." Despite their diminutive size, mini forests play a vital role in promoting urban,sustainability (Egerer and Suda, 2023). By sequestering carbon dioxide and serving as natural air filters, they contribute significantly to mitigating climate change and improving air quality. Moreover, these green pockets regulate local climates, reduce ambient temperatures, and mitigate the urban heat island effect. The environmental benefits extend to public health and well-being, with mini forests offering spaces for recreation, stress reduction, and community engagement with nature. These pocket forests have an active role in surrounding society in different aspects. They promote biodiversity, regulate the local climate by reducing ambient temperature, minimizing the heat island effect in urban areas, and by absorbing rainwater, contribute to public health, and can improve people's emotional and mental well-being, reduce stress, and promote mental health. They also serve as an important educational tool, providing opportunities for environmental awareness and community connection with nature (Fratini, 2022). Recognizing the value of green spaces, the Eco Schools Council of the School of Social Communication, in collaboration with Biodiversity Islands and sponsored by NOESIS, spearheaded the establishment of a mini forest adjacent to Lisbon's bustling 2nd Circular Road. In addition to the previously mentioned advantages, this green corridor also aims to reduce noise pollution. In a space of 50m2, 150 trees and shrubs were planted, with 24 species being the same as those already existing in the surrounding area, such as the olive, ash, and holm oak. Other herbaceous species were also planted to help prepare the soil. The strawberry tree, lavender, and wild strawberry are some examples. On November 25, 2023, ESCS hosted an activity involving students, teachers, and a Noesis team-building event that also welcomed several families, including young children as young as 2 years old. This initiative aimed to raise awareness, particularly among the younger generations. Regarding the urban forest planted approximately 5 months ago (between November 25th and April 26th), it has shown significant growth, as evidenced by provided photographs. It is estimated that 10 years will be necessary to demonstrate its effectiveness in reducing noise pollution, acting as a natural barrier to minimize the sound impact of the second circular. Moreover, an increase in local fauna and flora diversity has been noted, indicating successful biodiversity promotion efforts. Acknowledgments - This work was funded by Noesis and Ilhas da Biodiversidade. REFERENCES Charkow, M. (2022) Forests for the future. The Arboricultural Association (ARB MAGAZINE)| Issue 197, Summer 2022, , 29-33. Retrieved February, 11, 2024 from https://www.avtree.co.uk/wp-content/uploads/2022/06/ARBMagazine197-pp29-33-Forests-of-the-future.pdf Egerer, M., & Suda, M. (2023). Designing “Tiny Forests” as a lesson for transdisciplinary urban ecology learning. Urban Ecosystems, 26:1331–1339 Fratini, F. (2022). Microforeste eco-pedagogiche Una risposta green, locale e multistakeholder alle sfide climatiche e non. Contesti. Città, territori, progetti, (2), 113-128. Lewis, H. (2022) Mini-Forest Revolution - Using the Miyawaki Method to Rapidly Rewild the World. Chelsea Green Publishing, Longon, UK.
  • Harnessing the power of plants: a study of the ESCS Green Room
    Publication . David, Alexandra; Silvestre, Cláudia
    Inserted in the Action Plan of the Eco-Schools Program by ABAE, for the period of 2023/2024, members of the Eco-Schools council of the School of Communication and Media Studies (ESCS) have placed various plant species in a conventional classroom, such as succulents, ivies, snake plants, aloe vera, yuccas, ferns, and peace lilies. These plants were selected due to their ability to enhance air quality, suitable for environments with high population density (Wolverton et al., 1989 and Chauhan et al.,2022). This study aims to investigate the benefits associated with the presence of plants in an ESCS classroom, the Green Room, focusing on four dimensions: 1) Air quality, 2) Psychological benefits, 3) Aesthetic, and 4) Environmental sustainability. This innovative approach at ESCS is aligned with the following Sustainable Development Goals (SDGs): 3 - Good Health and Well-being, 4 - Quality Education, 11 - Sustainable Cities and Communities, 12 - Responsible Consumption and Production, 13 - Climate Action, and 15 - Life on Land. A questionnaire consisting of 11 questions, covering quantitative and qualitative, dimensions, was developed and answered by 11 teachers and 109 students who taught and attended the Green Room and conventional classrooms. Regarding air quality, scientific evidence indicates that plants play a crucial role in promoting a healthier environment through the process of photosynthesis, resulting in the absorption of carbon dioxide and release of oxygen (Gunawardena and Steemers, 2019). The results of measuring CO2 concentration levels in the Green Room (555.2 ppm) and in a conventional classroom (597.6 ppm), both empty, prove this phenomenon. This reality contributes to higher concentration levels and consequently, better academic performance. Connection with nature is consistently associated with psychological benefits, and a literature review (Lorenzo Montero, M. E., 2023), highlighted five dimensions: attention restoration, stress reduction, psychological well-being, mental health, and psychosocial benefits. In a higher education institution like ESCS, the presence of plants also contributes to a more relaxing environment conducive to learning. Aesthetics play a crucial role in creating inspiring academic environments, and plants, as attractive visual elements, make the space more welcoming. Studies conducted by psychologist Craig Knight in academic and professional environments in the UK and the Netherlands corroborate these findings, demonstrating that the introduction of plants contributed to subjective perception of air quality, concentration, and satisfaction, as well as objective measures of productivity (Nieuwenhuis, et al., 2014). In the context of environmental sustainability, the incorporation of plants in classrooms aligns with the growing global concern for the environment, contributing to the reduction of carbon footprint and the creation of ecologically balanced spaces (Danielski, et al., 2022). The results of the questionnaire conducted at ESCS indicate that 84.7% of participants consider that plants contribute to a healthier environment, 82% evaluate the room as aesthetically pleasing and inviting, and over 88% rate the room as relaxing. Thus, the Green Room emerges as a space that offers tangible benefits for air quality, well-being, aesthetics, and sustainability, promoting a more stimulating academic environment aligned with sustainable development goals. Acknowledgments – We would like to thank the Benfica Parish Council and the Lisbon City Council for the supply of plants and Hugo Costa (ESELx) for CO2 and O2 measurements. REFERENCES Chauhan, S., Manisha, Bhargava, B., Kandpal, K. C., and Kumar, A. (2022). Analyzing Preferred Indoor Ornamental Potted Plants for Their Air Pollution Tolerance Ability. Polish Journal of Environmental Studies, 31(3), 2019–2027. https://doi.org/10.15244/pjoes/140291 Danielski, I., Svensson, Å., Weimer, K., Lorentzen, L., and Warne, M. (2022). Effects of Green Plants on the Indoor Environment and Wellbeing in Classrooms—A Case Study in a Swedish School. Sustainability, 14(7), 3777. https://doi.org/10.3390/su14073777 Gunawardena, K., and Steemers, K. (2019). Living walls in indoor environments. Building and Environment, 148, 478–487. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2018.11.014 Lorenzo Montero, M. E. (2023). Beneficios psicológicos del contacto con la naturaleza: restauración y emociones trascendentes. http://hdl.handle.net/10486/706716 Nieuwenhuis, M., Knight, C., Postmes, T., and Haslam, S. A. (2014). The relative benefits of green versus lean office space: Three field experiments. Journal of Experimental Psychology: Applied, 20(3), 199-214. https://doi.org/10.1037/xap0000024 Wolverton, B. C., Douglas, W. L., Bounds, K. (1989). A study of interior landscape plants for indoor air pollution abatement. Final report, NASA. Collection nasa_techdocs. https://archive.org/details/nasa_techdoc_19930072988