ESCS - Artigos
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- 3 perguntas sobre... a abstençãoPublication . Montargil, FilipeO número oficial de leitores em condições de votar nestas eleições europeias era de 9681415. É desfasado da realidade ao ponto de falsear muito a taxa de abstenção e os resultados?
- 3rd sector PR or when Community is our main stakeholderPublication . Eiró-Gomes, Mafalda; Nunes, Tatiana Filipa GomesPurpose of the paper: The main purpose of this article is to discuss the connection of two disciplines considered as different till now both in their theoretic principles as well as in their practices: Public Relations (PR), or if you prefer Corporate Communications, and Communication in the Public Interest. Methodology: This is essentially a conceptual paper that applies a qualitative approach to the field in consideration. A review of the main literature is presented as well as the considerations gathered from empirical research during the last ten years among Portuguese nonprofit organizations and NGO. Findings: We conclude that Third Sector Public Relations are marked by an ongoing commitment to society and to the community and, therefore, should always incorporate what is usually conceived as Communication in the Public Interest into its core strategy. In the context of Civil Society organizations, Public Relations must be seen as negotiation and commitment Research limits: Its conceptual framework might need to be better developed Practical implications: According to our arguments a redefinition of the scope of both the conceptual and empirical field of Public Relations is needed. Originality of the study: It provides a new theoretical approach to Public Relations.
- 7th ICORIAPublication . Verissimo, JorgeFruto da investigação, a publicidade está profissionalmente desenvolvida o que permite aos publicitários melhorar as probabilidades dos receptores serem atingidos pela mensagem, revelarem atitudes relativamente às marcas e manifestarem intenções de compra face às marcas comunicadas. Ora, foi com o objectivo de apresentar as recentes investigações académicas em publicidade, que decorreu nos dias 28, 29 e 30 de Junho, na Universidade de Antuérpia, a 7th ICORIA (International Conference on Research in Advertising).
- 8th ICORIAPublication . Verissimo, JorgePelo oitavo ano consecutivo decorreu, nos dias 25, 26 e 27 de Junho, a 8th ICORIA (International Conference on Research in Advertising), desta feita na cidade de Klagenfurt, na Áustria. Tal como nas sessões dos anos anteriores, esta conferência teve como objectivo apresentar as mais recentes investigações académicas na área da publicidade. Normalmente restrita a professores e investigadores mais experientes, esta sessão trouxe-nos vários jovens investigadores, dos mais variados países, que se estão a iniciar na aventura de investigação em publicidade e no marketing. Jovens investigadores que se dedicam ao estudo das novas formas de comunicação marketing e do seu impacto junto do consumidor.
- A abordagem cultural da comunicação de James W. CareyPublication . Subtil, Filipa Mónica de Brito GonçalvesA perspectiva cultural ou ritual de James W. Carey, expoente dos estudos culturais críticos nos EUA, para pensar a Comunicação, os media e o Jornalismo permanece praticamente desconhecida na língua portuguesa. Carey integra um conjunto de teóricos que, a partir da década de 1960, na Europa e nos EUA, procuraram caminhos alternativos à tradição de investigação norte-americana dominante, centrada nos efeitos, funções e usos dos mass media . Este artigo incide no ensaio fundador da sua proposta A cultural approach of communication (1975), embora não se confine ao mesmo. Três questões fundamentais são abordadas: Comunicação, Comunicação e modernidade e a visão cultural ou ritual da Comunicação. A hermenêutica crítica é a metodologia utilizada. Procura-se ir além das respostas de Carey ao seu contexto, destacando a sua contribuição para um entendimento da Comunicação como um ritual participatório no qual e através do qual os seres humanos geram, mantêm e transformam a cultura em que vivem.
- Alice’s anima: the obligation of a transmedia readingPublication . Bonacho, FernandaThis paper suggests an analysis of “Inanimate Alice” by Kate Pullinger as an example of a transmedia narrative that triggers a new reading experience whilst proposing a literary alterity between reading and performance. Narrative experiences that elect the visual plasticity, interchanging games and tactility as drivers of the creative process are not new. Yet, narrative experiences, which have been created in the gap between reality and fiction, have found on the digital realm the ideal environment to multiple hybrid experiences. A critical analysis of this digital fiction tries to illustrate how literary art finds its space and time in a metamorphosed continuum and crafts experience with a transmedia reading. All the multimedia hybrids with which this digital literary work engages, challenge readers to interpret different signals and poetic structures that also embed game rhetoric. Yet, among Alice’s playful world and cognitive dissonance, meaning is only found and reading happens when time, space and attention are available to configure the story and interpret significance. Transmedia literacies give life to this experience of online reading when they focus and draw attention not to a simple new behaviour or a single new practice, but to different objective and subjective value forms.
- Alzheimer’s disease health literacy: a challenge for communication professionalsPublication . Eiró-Gomes, Mafalda; Nunes, Tatiana Filipa GomesAlzheimer disease seems to be one of the greatest issues in occidental societies. In this paper we will discuss the level of knowledge among undergraduate communication students in Portugal and how the results helped developing the actual Portuguese Alzheimer Association‘s communication program.
- Alzheimer’s disease health literacy: a challenge for communication professionalsPublication . Nunes, Tatiana Filipa Gomes; Eiró-Gomes, MafaldaAlzheimer disease seems to be one of the greatest issues in occidental societies. In this paper we will discuss the level of knowledge among undergraduate communication students in Portugal and how the results helped developing the actual Portuguese Alzheimer Association‘s communication program.
- Uma análise exploratória da relação entre anti-consumo e consumerismoPublication . Baptista, NunoO presente artigo tem como objetivo discutir a relação entre anti-consumo e consumerismo, dois conceitos distintos, embora inter-relacionados. Para atingir este objetivo, o artigo efetua uma revisão geral dos aspetos mais críticos de ambos os conceitos e termina com uma discussão conceitual das relações entre ambos. O artigo inclui uma revisão sobre manifestações de anti-consumo, os conceitos relacionados de resistência ao consumo e a forma como o anti-consumo contribui para a construção da identidade própria do consumidor. De seguida, o artigo passa a analisar o consumerismo, incluindo a sua relação com o conceito de marketing, como o consumerismo tem sido explorado no âmbito das principais teorias do papel dos consumidores nos sistemas de livre mercado, o consumerismo ético e o consumerismo político. O artigo conclui enquadrando conceitualmente a relação entre anti-consumo e consumerismo e discutindo como estes se enquadram nas sociedades contemporâneas.
- Analysing destination image from a consumer behaviour perspectivePublication . Baptista, Nuno; Matos, NelsonTrough a narrative literature review, this article frames the evolution of destination image within the evolution of destination branding. Main theories used, methodologies, relevant findings and implications to marketing practice are identified. Four relevant conclusions are extracted: first, recent studies of destination image research tend to adopt a joint cognitive- affective approach in an attempt to capture destination image in a more effective way; second, the dimensions of destination image (overall image, affective image and cognitive image) affect consumer satisfaction and consumer loyalty differently; third, the current academic perspective on destination branding is mostly based on the notion that destination image is not susceptible of being easily changed by marketing efforts. Finally, residents, as privileged interpreters of place image should be called to participate in branding efforts.