Loading...
57 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 57
- Ensino a distância no Politécnico de Lisboa: necessidades de formaçãoPublication . Cardoso, Adriana; Manteigas, V.; Abreu, R.; Rodrigues, R. P.; Martinho, C.; Escudeiro, M. J.No contexto da situação pandémica associada à COVID-19, o Politécnico de Lisboa (IPL) criou a Unidade de Ensino a Distância (EaD@IPL), que tem como principal objetivo promover a inovação pedagógica e a competência digital, em permanente sintonia com os avanços da ciência e da tecnologia da comunicação.
- A receita culinária: recurso educativo digital para o desenvolvimento de competências textuais e linguísticas no 1.º CEBPublication . Cardoso, Adriana; Rodrigues, Ricardo Pereira; Paulos, Bruno; Gonçalves, Carolina; Pereira, Susana; Silva, EncarnaçãoApresentar um recurso educativo digital para o 1.º CEB centrado na exploração do género textual receita culinária. Refletir sobre o potencial didático do recurso.
- Recursos educativos digitais para o 1.º Ciclo do Ensino BásicoPublication . Cardoso, Adriana; Rodrigues, Ricardo Pereira; Pereira, Susana; Gonçalves, Carolina; Silva, Encarnação; Alves, Dina; Paulos, Bruno; Freitas, Liliana; Seiça, Rita; Teixeira, InêsObjetivo geral: contribuir para a promoção de práticas inovadoras no ensino do Português no 1.º Ciclo do Ensino Básico com recurso a tecnologias digitais. Objetivos específicos: (i) criar três recursos educativos digitais para o ensino e a aprendizagem do Português no 1.º Ciclo do Ensino Básico; (ii) desenvolver investigação experimental sobre a implementação de recursos educativos digitais no 1.º Ciclo do Ensino Básico; (iii) divulgar os recursos educativos digitais e a investigação desenvolvida no projeto junto de professores e investigadores das áreas da educação e da produção multimédia. Financiamento: Instituto Politécnico de Lisboa
- Recursos educativos digitais para o 1.º Ciclo do Ensino Básico: O projeto RED.PTPublication . Cardoso, Adriana; Rodrigues, Ricardo PereiraApresentar o percurso formativo desenvolvido no Mestrado de Didática da Língua Portuguesa (ESELx) tendo em vista a formação de professores com competências para conceber, desenvolver, produzir e avaliar recursos educativos digitais na área da língua portuguesa nos 1.º e 2.º Ciclos. Analisar os recursos educativos digitais produzidos pelos formandos no âmbito das UC de Recursos Multimédia para o Ensino e a Aprendizagem e Estratégias Promotoras da Atividade Metalinguística. Apresentar o projeto desenvolvido na sequência desta experiência de formação.
- On verbal agreement variation in European Portuguese: syntactic conditions for the 3SG/3PL alternationPublication . Cardoso, Adriana; Carrilho, Ernestina; Pereira, SandraIn this paper we scrutinize a case of concord variation in European Portuguese (EP) concerning third plural vs. third singular verbal agreement in the co-presence of an overt plural argument, which in the standard variety agrees with the in! ected verb. " e paper is focused on the linguistic factors that correlate with singular concord in this context. Going beyond previous proposals that emphasize the correlation between agreement variation and particular morphological and phonological factors, it is shown that the incidence of non-standard singulars in EP may be straightforwardly explained within a syntactic account. " e empirical basis for this investigation is CORDIAL-SIN, a dialect corpus of EP (600,000 words). " e evidence from this corpus leads us to discuss and reconsider the role that di# erent linguistic factors play in the manifestation of non-standard singulars. It is shown that this case of third singular agreement occurs in the investigated EP varieties in correlation with particular syntactic conditions, mainly in unaccusative-like con- $ gurations. Furthermore, it is suggested that this kind of agreement variation may be ultimately ascribed to lexical variation concerning the availability and feature speci$ cation of (null) expletives.
- Portuguese relative clauses in synchrony and diachronyPublication . Cardoso, AdrianaThis book explores language variation and change from the perspective of generative syntax, based on a case study of relative clauses in contemporary European Portuguese and earlier stages of Portuguese. Adriana Cardoso offers a comparative account of three linguistic phenomena in the synchrony and diachrony of Portuguese-remnant-internal relativization, extraposition of restrictive relative clauses, and appositive relativization-and shows that the changes affecting these structures conspired to reduce the patterns of nominal discontinuity available in the language. Adopting a cross-linguistic perspective, she additionally shows that this series of changes transformed Portuguese from a 'Germanic-like' language, with a wide range of phrasal discontinuities, to a 'non-Germanic type', with more restricted patterns of discontinuity. The volume will be of particular interest to scholars working on Portuguese syntax, but also to Romance linguists and all those interested in historical and comparative syntax more widely.
- Creating a digital community of praticePublication . Cardoso, Adriana; Souza, JoanaSeveral studies point to the idea that the technological development that has taken place in recent decades will have a strong impact on society, leading to the transformation of governmental, social and industrial structures. Faced with the challenges brought by this new reality, it is inevitable to reflect on how education can elevate the role of the human being in a context strongly dominated by automatic processes. In this scenario, it is essential that institutions that include in their mission teacher training promote, in articulation with teachers from other levels of education, spaces for reflection on the future of the school and, in particular, on the role that digital technology should play in the reconfiguration of teaching and learning processes. This communication aims to present a digital platform which aims to facilitate the consolidation of the community of practice (Wenger, McDermott, & Snyder, 2002) emerging in the context of the formation of an higher school of education in the area of digital education in Portugal. The platform aims to provide a space for sharing practices and building knowledge among peers with common interests. For this purpose, the platform has two distinct areas: a training space, focused on the individual development of skills, and a community space, focused on sharing resources and reflections around digital practices implemented in an educational context. As this platform is still in the development phase, this communication focuses on the presentation of the results related to the research, design and prototyping stages foreseen in the scope of methodologies for the development of multimedia projects.
- Recursos educativos digitais para o ensino e a aprendizagem do português no 1.º ciclo do ensino básicoPublication . Cardoso, Adriana; Rodrigues, Ricardo PereiraUm dos desafios que se impõem com a revolução tecnológica é o desenvolvimento de recursos educativos digitais que reflitam os resultados da investigação desenvolvida nas didáticas específicas. Na sequência de uma experiência pedagógica realizada na área de didática da língua, este estudo tem como objetivo analisar os protótipos de recursos educativos digitais produzidos no âmbito do Mestrado de Didática da Língua Portuguesa em funcionamento numa instituição de ensino superior portuguesa. A análise qualitativa dos recursos educativos é orientada pelos seguintes indicadores: desenvolvimento integrado de competências de língua; contextualização dos escritos; descoberta do funcionamento da língua; percursos não lineares e personalizados; diferentes linguagens mediáticas; e estratégias de gamificação. Os resultados demonstram que os recursos exploram sobretudo o conhecimento explícito da língua (em articulação com outras competências). Quando a competência de escrita está envolvida, a contextualização das produções é apresentada apenas como sugestão para o professor. A metodologia de descoberta do funcionamento da língua é mobilizada sobretudo na exploração da macroestrutura textual e na descoberta de regras de pontuação. O recurso a diferentes linguagens mediáticas é particularmente evidente na apresentação de textos multimodais. Os restantes indicadores são pouco explorados nos recursos, pelo que merecerão maior aprofundamento em futuras edições do mestrado.
- On the development of textual competence in primary educationPublication . Cardoso, Adriana; Pereira, Susana; Silva, Encarnação; Sousa, OtíliaThe aim of this article is to present the results of an action research project, which has been put into practice in Primary Education. This project was intended to develop students’ textual competence, considering both comprehension and textual production. Our starting hypothesis was that teaching the schematisation of text types, focusing on linguistic devices that underlie text production, would promote the development of textual competence, leading to the production of more coherent and cohesive texts. In order to test this hypothesis we implemented the project in three phases. First, before the intervention, we collected texts produced by the students. Secondly, we implemented a didactic program designed to develop students’ textual competence. Lastly, after the intervention, we collected students’ texts once again. Data was analyzed according to categories that confer cohesion and coherence to different types of texts. Narrative, descriptive, and explanatory texts were assessed in terms of 1) building an autonomous text; 2) hierarchisation of information, and 3) textual organisation. Overall, results indicate that students developed their text conceptualisations, their understanding of the different structures of texts, and produced better writing. Indeed, their written work shows a marked progression from the beginning of the intervention program to the end of the program.
- Competências em língua portuguesa à saída da licenciatura: o caso da licenciatura em Educação Básica da ESELx (2010-11)Publication . Cardoso, Adriana; Hortas, Maria João; Silva, Encarnação; Tempera, TiagoO presente artigo tem como objetivo geral analisar o desempenho dos alunos da licenciatura em Educação Básica da Escola Superior de Educação de Lisboa na prova de língua portuguesa de acesso ao 2º Ciclo de estudos, no ano letivo de 2010-11. Em concreto, procurar-se-á: (i) caracterizar os candidatos; (ii) identificar as áreas de maior (in)sucesso no âmbito das competências em avaliação (leitura, escrita e conhecimento linguístico).