Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • The Project "Knowing the Global Environment to Act Locally: From Learning in Natural Areas to Urban Intervention (GLOCAL-act)"
    Publication . Almeida, António; Silva, Maria João; Valente, Bianor; Rodrigues, Margarida; Manteigas, Vítor
    The project "Knowing the global environment to act locally: from learning in natural areas to urban intervention (GLOCAL-act)" began in January 2017. The project integrates five teachers from the Polytechnic Institute of Lisbon (Instituto Politécnico de Lisboa - IPL), 4 from the Lisbon School of Education (Escola Superior de Educação - ESELx) and one from the Higher School of Health Technologies and it involves pre-service teachers and children from primary schools, where these pre-service teachers have teaching practice. It obtained funding from the Environmental Fund, under the responsibility of the Portuguese Ministry of the Environment. The project aims to meet the United Nations 2030 Agenda for Sustainable Development and the National Strategy for Environmental Education 2020 in the following strands: to decarbonize society by promoting the development of a resilient and low carbon society; to value the Territory by promoting a territorial civic culture that considers land planning and the conservation and valorization of landscape, natural and cultural heritage. Thus, the project aims to achieve the following objectives: i) the valorization of natural areas, promoting their visitation and a greater knowledge of the biodiversity and geodiversity that characterizes them; ii) the promotion of sustainable mobility between the Campus of the IPL and the Monsanto Forest Park (Parque Florestal de Monsanto), a green area close to the Campus and iii) local action with the aim of improving the environmental quality of the Campus of the IPL. Consequently, several trips to areas of natural interest in the Lisbon region have been carried out. The mobility between the IPL Campus and the Monsanto Forest Park is being intensified, enhancing the educational value of this area within the scope of several activities of different curricular units. An intervention in the Campus of the IPL was carried out with the planting of at least 100 trees and 100 shrubs of different species of the Mediterranean flora. The sites for this plantation were selected by ESELx students, after the evaluation of the characteristics of each species and the identification of the Campus areas that need an increase in plant density. At the end, a general assessment of the project will be discussed.
  • Livro de resumos - 10º Seminário de Matemática e Ciências Experimentais
    Publication . Almeida, António; Loureiro, Cristina; Silva, Maria João; Brunheira, Lina
    Livro de resumos - 10º Seminário de Matemática e Ciências Experimentais
  • O projeto GLOCAL – AGIR: conhecer o território para o valorizar
    Publication . Almeida, António; Valente, Bianor; Silva, Maria João; Rodrigues, Margarida; Manteigas, Vítor
    O projeto “GLOCAL – AGIR” tem como principais objetivos: promover a visitação de áreas naturais; desenvolver atividades e ações no território que valorizem a biodiversidade e a geodiversidade; e promover a compreensão dos serviços dos ecossistemas naturais para os urbanos. Destina-se a estudantes do ensino superior, futuros professores, e a alunos do ensino básico. O projeto vai ao encontro dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável da Agenda 2030 da ONU e da Estratégia Nacional de Educação Ambiental 2020 nos eixos “Descarbonizar a Sociedade” e “Valorizar o Território”. O primeiro eixo relaciona-se com as alterações climáticas que só podem ser combatidas com o ativismo de todos; o segundo decorre da necessidade de compreensão das interações entre sistemas naturais e urbanos, contrariando o declínio do contacto direto com a natureza na nossa sociedade. Ora, uma das linhas de intervenção do projeto centra-se na necessidade de estabelecer uma conexão entre o Campus do Instituto Politécnico de Lisboa e o Parque Florestal de Monsanto (PFM), pensada através da plantação de espécies autóctones no campus segundo planeamento dos estudantes e na promoção de atividades de aprendizagem no PFM. Antes da intervenção, foi administrado um questionário para auscultar os estudantes da Escola Superior de Educação de Lisboa (ESELx) acerca das espécies a privilegiar no campus e saber o seu conhecimento acerca do PFM. Responderam 80 estudantes, com idades compreendidas entre os 19 e os 25 anos, sendo 89% do sexo feminino. As árvores mais selecionadas foram o sobreiro (37,5%), o pinheiro manso (35%) e o castanheiro (31,3%). Todavia, espécies exóticas como a palmeira-das-canárias (20%), o eucalipto (20%) e a árvore do incenso (16%) foram também selecionadas. As razões das escolhas foram essencialmente estéticas e instrumentais (boa sombra, cheirar bem, dar frutos). O serem autóctones surgiu com frequência inferior à das outras razões apresentadas. Em relação ao conhecimento do PFM, mais de 80% dos estudantes afirmaram não saber o seu estatuto de proteção, desconhecer as razões da sua criação e os aspetos naturais que o mesmo encerra. Também 30% dos inquiridos nunca o visitaram e 35% fizeram-no de uma a três vezes. Os resultados obtidos reforçam a pertinência do projeto delineado, e justificam a necessidade de melhorar o conhecimento dos estudantes nos aspetos referidos, e que se espera com implicações na sua prática futura enquanto docentes.
  • O projeto Eco-sensors4Health na formação docente: Os sensores na sensibilização para a saúde ambiental
    Publication . Silva, Maria João; Caseiro, Ana; Rodrigues, Margarida; Valente, Bianor; Melo, Nuno; Almeida, António; Nunes, Clarisse
    O projeto de investigação Eco-sensors4Health tem como objetivo o uso de tecnologias de informação e comunicação (TIC) do quotidiano, como os sensores, na criação de ambientes saudáveis e sustentáveis na escola. Complementarmente, o projeto de investigação TEL@FTELab (Technology Enhanced Learning@Future Teacher Education Lab) investiga como uma formação enriquecida com tecnologia pode melhorar a preparação docente. A investigação apresentada neste artigo foi desenvolvida no contexto destes dois projetos e criou um conjunto de cenários pluridisciplinares de aprendizagem para promover a sensibilização para a saúde ambiental, através do uso de sensores na formação docente. Os referidos cenários centramse em diversas dimensões da saúde ambiental das escolas, como o som e a qualidade do ar (através da concentração de dióxido de carbono no ar). A avaliação do uso dos sensores para explorar estas dimensões da saúde ambiental da escola tornou possível validar os cenários de aprendizagem e perspetivar práticas pluridisciplinares dos/as futuros/as docentes no empoderamento das crianças para eco-inovarem em saúde ambiental.
  • Utilizar eco-sensores na exploração da saúde ambiental: Das salas de aula ao espaço exterior na formação docente
    Publication . Silva, Maria João; Caseiro, Ana; Rodrigues, Margarida; Valente, Bianor; Melo, Nuno; Almeida, António; Nunes, Maria
    A investigação apresentada neste artigo desenvolveu um conjunto de cenários pluridisciplinares de aprendizagem para promover a exploração da saúde ambiental na formação docente, utilizando eco-sensores em diversos espaços interiores e exteriores à escola. Os referidos cenários centram-se em diversas dimensões da saúde ambiental das escolas, como o som e a qualidade do ar, especificamente a concentração de dióxido de carbono no ar. A avaliação do uso dos sensores para explorar estas dimensões da saúde ambiental da escola tornou possível validar práticas pluridisciplinares de utilização dos sensores em saúde ambiental na formação docente inicial e perspetivar práticas dos/as futuros/as docentes no empoderamento das crianças, para eco-inovarem em saúde ambiental.
  • The project ‘Knowing the global environment to act locally: from learning in natural areas to urban intervention (GLOCAL-act)’
    Publication . Almeida, António; Silva, Maria João; Valente, Bianor; Rodrigues, Margarida; Manteigas, Vítor
    The project "Knowing the global environment to act locally: from learning in natural areas to urban intervention (GLOCAL-act)" began in January 2017. The project integrates five teachers from the Polytechnic Institute of Lisbon (Instituto Politécnico de Lisboa - IPL), 4 from the Lisbon School of Education (Escola Superior de Educação - ESELx) and one from the Higher School of Health Technologies and it involves pre-service teachers and children from primary schools, where these pre-service teachers have teaching practice. It obtained funding from the Environmental Fund, under the responsibility of the Portuguese Ministry of the Environment. The project aims to meet the United Nations 2030 Agenda for Sustainable Development and the National Strategy for Environmental Education 2020 in the following strands: to decarbonize society by promoting the development of a resilient and low carbon society; to value the Territory by promoting a territorial civic culture that considers land planning and the conservation and valorization of landscape, natural and cultural heritage. Thus, the project aims to achieve the following objectives: i) the valorization of natural areas, promoting their visitation and a greater knowledge of the biodiversity and geodiversity that characterizes them; ii) the promotion of sustainable mobility between the Campus of the IPL and the Monsanto Forest Park (Parque Florestal de Monsanto), a green area close to the Campus and iii) local action with the aim of improving the environmental quality of the Campus of the IPL. Consequently, several trips to areas of natural interest in the Lisbon region have been carried out. The mobility between the IPL Campus and the Monsanto Forest Park is being intensified, enhancing the educational value of this area within the scope of several activities of different curricular units. An intervention in the Campus of the IPL was carried out with the planting of at least 100 trees and 100 shrubs of different species of the Mediterranean flora. The sites for this plantation were selected by ESELx students, after the evaluation of the characteristics of each species and the identification of the Campus areas that need an increase in plant density. At the end, a general assessment of the project will be discussed.
  • Sensing locally in the global environment: using sensors in teachers’ education
    Publication . Silva, Maria João; Almeida, António; Valente, Bianor; Rodrigues, Margarida; Manteigas, Vítor
    In order to develop elementary school children's environmental citizenship, the 2lst century teachers have to improve their own environmental literacy and electronic sensors can have an important role in that improvement. The research presented in this paper describes an environmental education project that uses electronic sensors to support future teachers in thinking globally while sensing and acting in their local environment. Future teachers used sound sensors, temperature sensors, as well as carbon dioxide sensors, together with smartphones, to explore natural and urban systems in order not only to characterize these systems, but also to: i) understand ecosystems' services and interconnectedness; ii) identify environmental problems; and plan related solutions in what concerns climatic comfort and air quality. The data acquired and produced in ecosystems' explorations were selected and are presented in this paper, as well as the related interpretations.The leaming results are related to: i) the local characterization of a natural ecosystem and of the teachers' education school campus; ii) the differences and relations between Lisbon, urban systems and the neighboring natural ecosystems; iii) the identification of interventions to improve the environmental quality of the campus. This research contributed to validating the use of electronic sensors and smartphones as a useful strategy to produce environmental information about the explored ecosystems, to link local and global approaches in environmental education, as well as to support students' actions, planned to enhance the Campus environment.
  • Integração curricular de matemática e ciências naturais na abordagem de problemas de saúde ambiental na formação para a docência
    Publication . Rodrigues, Margarida; Caseiro, Ana; Silva, Maria João; Almeida, António; Loução, Alexandra; Monteiro, Sara
    Neste capítulo, começa-se por discutir a pertinência em trabalhar o currículo de forma integrada como meio de dar sentido às aprendizagens realizadas, de um modo coerente e contextualizado. A Matemática e as Ciências Naturais surgem como duas áreas disciplinares com fortes possibilidades de integração quando os seus conceitos são mobilizados no desenvolvimento de projetos que visem a diagnose e a proposta de intervenções de resolução de problemas de saúde ambiental. A utilização de sensores no desenvolvimento desses projetos assume um papel relevante ao permitir a recolha de dados e a sua representação. No capítulo, são apresentadas cinco atividades práticas (em contexto de formação inicial de docentes), visando identificar a forma como os conteúdos de Matemática e Ciências Naturais foram mobilizados numa abordagem curricular integrada, centrada no estudo de um dado problema de saúde ambiental. Quatro das atividades visaram a exploração e caracterização dos espaços interior e exterior da Escola Superior de Educação de Lisboa e do ambiente do Jardim Botânico da Ajuda, relativamente ao nível sonoro e concentração de dióxido de carbono, bem como a relação entre o ritmo cardíaco e as condições ambientais. Uma outra atividade envolveu alunos do 2.º Ciclo do Ensino Básico e, tendo sido desenvolvida em contexto da Prática de Ensino Supervisionada II, teve como objetivo estudar o conforto térmico da escola, em diferentes espaços. Foi possível verificar a ligação das aprendizagens em Matemática e nas Ciências Naturais à vida real, com recurso à utilização de sensores em atividades autênticas de pesquisa, com um forte enfoque na procura de soluções para os problemas de saúde ambiental identificados.
  • Sensing locally in the global environment: using sensors in the teachers’ education
    Publication . Silva, Maria João; Almeida, António; Valente, Bianor; Rodrigues, Margarida; Manteigas, Vítor
    In order to develop elementary school children's environmental citizenship, the 2lst century teachers have to improve their own environmental literacy, and electronic sensors can have an important role in that improvement. The research presented in this paper describes an environmental education project that uses electronic sensors to support future teachers in thinking globally, while sersing and acting in their local environment. Future teachers used sound sensors, temperature sensors, as well as carbon dioxide sensors, together with smarphones, to explore natural and urban systems in order not only to characterizeth ese systems,b ut also to: i) understande cosystems's ervicesa nd interconnectednessii;) identiff environmental problems; and plan related solutions in what concerns climatic comfort and air quality. The data acquired and produced in ecosystems' explorations were selected and are presented in this paper, as well as the related interpretations. The leaming resultsa re relatedt o: i) the local characterizationo fa natural ecosystema nd ofthe teachers' education school campus; ii) the differences and relations between Lisbon,urban systems and the neighboring natural ecosystems; iii) the identification of interventions to improve environmental quality of the campus. This research contributed to validate the use of electronic sensors and smar@honesa s a useful strategy to produce environmental information about the explored ecosystemst,o link local and global approachesin environmentale ducation,a s well as to support students' actions, planned to eúance the Campus environment.
  • The Eco-sensors4Health project in teacher training: Using sensors to raise awareness in environmental health
    Publication . Silva, Maria João; Caseiro, Ana; Rodrigues, Margarida; Valente, Bianor; Melo, Nuno; Almeida, António; Nunes, Clarisse
    The Eco-sensors4Health research project proposes the use of everyday Information and Communication Technologies (ICT), such as sensors, in the creation of healthy and sustainable environments in school. Complementarily, the TEL@FTELab (Technology Enhanced Learning@Future Teacher Education Lab) research project investigates how a technology enriched training can improve teachers’ education. The research presented in this article was developed in the context of both projects and created a set of multidisciplinary learning scenarios to raise awareness in environmental health, through the use of sensors in teacher training. The referred scenarios focus on various dimensions of environmental health in schools, such as sound and air quality (trough the study of carbon dioxide concentration in air). The assessment of the use of sensors to explore such dimensions of environmental health in school made it possible to validate learning scenarios and envision multidisciplinary practices of prospective teachers regarding the empowerment of children to eco-innovate in environmental health.