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- A receita culinária: recurso educativo digital para o desenvolvimento de competências textuais e linguísticas no 1.º CEBPublication . Cardoso, Adriana; Rodrigues, Ricardo Pereira; Paulos, Bruno; Gonçalves, Carolina; Pereira, Susana; Silva, EncarnaçãoApresentar um recurso educativo digital para o 1.º CEB centrado na exploração do género textual receita culinária. Refletir sobre o potencial didático do recurso.
- Recursos educativos digitais para o 1.º Ciclo do Ensino BásicoPublication . Cardoso, Adriana; Rodrigues, Ricardo Pereira; Pereira, Susana; Gonçalves, Carolina; Silva, Encarnação; Alves, Dina; Paulos, Bruno; Freitas, Liliana; Seiça, Rita; Teixeira, InêsObjetivo geral: contribuir para a promoção de práticas inovadoras no ensino do Português no 1.º Ciclo do Ensino Básico com recurso a tecnologias digitais. Objetivos específicos: (i) criar três recursos educativos digitais para o ensino e a aprendizagem do Português no 1.º Ciclo do Ensino Básico; (ii) desenvolver investigação experimental sobre a implementação de recursos educativos digitais no 1.º Ciclo do Ensino Básico; (iii) divulgar os recursos educativos digitais e a investigação desenvolvida no projeto junto de professores e investigadores das áreas da educação e da produção multimédia. Financiamento: Instituto Politécnico de Lisboa
- Recursos educativos digitais para o 1.º Ciclo do Ensino Básico: O projeto RED.PTPublication . Cardoso, Adriana; Rodrigues, Ricardo PereiraApresentar o percurso formativo desenvolvido no Mestrado de Didática da Língua Portuguesa (ESELx) tendo em vista a formação de professores com competências para conceber, desenvolver, produzir e avaliar recursos educativos digitais na área da língua portuguesa nos 1.º e 2.º Ciclos. Analisar os recursos educativos digitais produzidos pelos formandos no âmbito das UC de Recursos Multimédia para o Ensino e a Aprendizagem e Estratégias Promotoras da Atividade Metalinguística. Apresentar o projeto desenvolvido na sequência desta experiência de formação.
- On verbal agreement variation in European Portuguese: syntactic conditions for the 3SG/3PL alternationPublication . Cardoso, Adriana; Carrilho, Ernestina; Pereira, SandraIn this paper we scrutinize a case of concord variation in European Portuguese (EP) concerning third plural vs. third singular verbal agreement in the co-presence of an overt plural argument, which in the standard variety agrees with the in! ected verb. " e paper is focused on the linguistic factors that correlate with singular concord in this context. Going beyond previous proposals that emphasize the correlation between agreement variation and particular morphological and phonological factors, it is shown that the incidence of non-standard singulars in EP may be straightforwardly explained within a syntactic account. " e empirical basis for this investigation is CORDIAL-SIN, a dialect corpus of EP (600,000 words). " e evidence from this corpus leads us to discuss and reconsider the role that di# erent linguistic factors play in the manifestation of non-standard singulars. It is shown that this case of third singular agreement occurs in the investigated EP varieties in correlation with particular syntactic conditions, mainly in unaccusative-like con- $ gurations. Furthermore, it is suggested that this kind of agreement variation may be ultimately ascribed to lexical variation concerning the availability and feature speci$ cation of (null) expletives.
- Portuguese relative clauses in synchrony and diachronyPublication . Cardoso, AdrianaThis book explores language variation and change from the perspective of generative syntax, based on a case study of relative clauses in contemporary European Portuguese and earlier stages of Portuguese. Adriana Cardoso offers a comparative account of three linguistic phenomena in the synchrony and diachrony of Portuguese-remnant-internal relativization, extraposition of restrictive relative clauses, and appositive relativization-and shows that the changes affecting these structures conspired to reduce the patterns of nominal discontinuity available in the language. Adopting a cross-linguistic perspective, she additionally shows that this series of changes transformed Portuguese from a 'Germanic-like' language, with a wide range of phrasal discontinuities, to a 'non-Germanic type', with more restricted patterns of discontinuity. The volume will be of particular interest to scholars working on Portuguese syntax, but also to Romance linguists and all those interested in historical and comparative syntax more widely.
- Recursos educativos digitais para o ensino e a aprendizagem do português no 1.º ciclo do ensino básicoPublication . Cardoso, Adriana; Rodrigues, Ricardo PereiraUm dos desafios que se impõem com a revolução tecnológica é o desenvolvimento de recursos educativos digitais que reflitam os resultados da investigação desenvolvida nas didáticas específicas. Na sequência de uma experiência pedagógica realizada na área de didática da língua, este estudo tem como objetivo analisar os protótipos de recursos educativos digitais produzidos no âmbito do Mestrado de Didática da Língua Portuguesa em funcionamento numa instituição de ensino superior portuguesa. A análise qualitativa dos recursos educativos é orientada pelos seguintes indicadores: desenvolvimento integrado de competências de língua; contextualização dos escritos; descoberta do funcionamento da língua; percursos não lineares e personalizados; diferentes linguagens mediáticas; e estratégias de gamificação. Os resultados demonstram que os recursos exploram sobretudo o conhecimento explícito da língua (em articulação com outras competências). Quando a competência de escrita está envolvida, a contextualização das produções é apresentada apenas como sugestão para o professor. A metodologia de descoberta do funcionamento da língua é mobilizada sobretudo na exploração da macroestrutura textual e na descoberta de regras de pontuação. O recurso a diferentes linguagens mediáticas é particularmente evidente na apresentação de textos multimodais. Os restantes indicadores são pouco explorados nos recursos, pelo que merecerão maior aprofundamento em futuras edições do mestrado.
- Competências em língua portuguesa à saída da licenciatura: o caso da licenciatura em Educação Básica da ESELx (2010-11)Publication . Cardoso, Adriana; Hortas, Maria João; Silva, Encarnação; Tempera, TiagoO presente artigo tem como objetivo geral analisar o desempenho dos alunos da licenciatura em Educação Básica da Escola Superior de Educação de Lisboa na prova de língua portuguesa de acesso ao 2º Ciclo de estudos, no ano letivo de 2010-11. Em concreto, procurar-se-á: (i) caracterizar os candidatos; (ii) identificar as áreas de maior (in)sucesso no âmbito das competências em avaliação (leitura, escrita e conhecimento linguístico).
- CUTe: Corpus of Portuguese Undergraduates' Texts: um recurso para a investigação em escrita académica em portuguêsPublication . Cardoso, Adriana; Magro, Catarina; Braz, João; Nunes, TeresaThe Corpus of Portuguese Undergraduates' Texts (CUTe) is an error-tagged learner corpus of Portuguese academic writing. This corpus gathers texts produced by undergraduate students and aims to contribute to the development of writing skills in mother tongue through a methodology traditionally used in studies of Second Language Acquisition and Foreign Language Teaching. This article intends to present the CUTe project, focusing on aspects related to corpus design, data collection methodology, error taxonomy and annotation, and corpus search tools.
- Extraposition of restrictive relative clauses in the history of PortuguesePublication . Cardoso, AdrianaThis chapter investigates a specific change that took place in the history of Portuguese involving the extraposition of restrictive relative clauses. From an empirical point of view, it is shown that earlier stages of Portuguese contrast with contemporary European Portuguese with respect to the following properties: (i) definiteness effect; (ii) extraposition from prepositional phrases; and (iii) extraposition from pre-verbal constituents. From a theoretical point of view, it is demonstrated no syntactic structure alone can derive the contrasting properties of extraposition. To account for the variation found in the diachronic and cross-linguistic dimension, it is argued that extraposition of restrictive relative clauses may involve two different structures: the specifying coordination plus ellipsis (De Vries 2002) and stranding (Kayne 1994). Languages and different stages of the same language may then diverge with respect to the structure they display.
- Grammar and text: an experiment in teacher trainingPublication . Cardoso, Adriana; Pereira, Susana; Silva, EncarnaçãoThe article describes an experiment in teaching training undertaken in the context of the Masters programme in Teacher Training (for primary school teachers) at the Lisbon College of Education. The training experiment was able to: (i) incorporate language teaching into the broader curriculum; (ii) relate the teaching of texts and the teaching of grammar; (iii) integrate the theoretical and practical dimensions of teacher training. The didactic scheme adopted relies on theoretical assumptions, such as the concept of the integrated curriculum advocated by Beane (2003), the model of didactic sequence developed, amongst others, by Dolz and Schneuwly (1998), and the principles of Socio- Discursive Interactionism established by Bronckart (1985, 1997). This training experiment has proved to be particularly useful for all the participants in the process (teachers of the course; trainee teachers; children in the schools, and the form teachers of the classes where the trainees do their practice). As a result of it, there has been a clear improvement in the quality of the teaching provided by our trainees in the domains of writing and grammar. The main advantages of this approach are that: (i) it structures the teaching of writing and grammar; (ii) it uses projects to socially contextualize writing tasks; (iii) it develops various language skills in an integrated fashion, while at the same time working on different areas of knowledge; (iv) it defines forms of spiral progression.