Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Ferreira, Joana Correia

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Análise, descoberta, comunicação e participação – interseções da história e das práticas artísticas na formação de professores da Escola Superior de Educação de Lisboa
    Publication . Ferreira, Joana Correia; Ferreira, Nuno Martins
    O projeto intitulado Passado, presente e futuro surgiu na sequência da intervenção de um docente por ocasião da comemoração do dia da Escola Superior de Educação de Lisboa (ESELx), a 10 de dezembro de 2018, perante a sua comunidade escolar. Nessa intervenção, fez-se referência ao passado herdado pela atual instituição, na sua dimensão histórica da formação de professores, que conjuga alunos, professores e o próprio edifício da instituição. Esta intervenção suscitou o interesse particular de um grupo de estudantes, que o elegeu como tema para uma proposta de atividade na Unidade Curricular de Artes Plásticas II, assumindo assim a vontade de o comunicar e difundir.
  • Processo criativo e prática pedagógica na formação do educador enquanto sujeito cultural
    Publication . Matos, Joana; Ferreira, Joana; Pereira, Teresa Matos
    Este texto incide sobre os processos inerentes à estruturação de planos curriculares nas Unidades Curriculares (UC) de Artes Plásticas I e II integradas na Licenciatura em Educação Básica (Escola Superior de Educação de Lisboa) nos anos letivos 2017/2018 e 2018/2019. Por um lado, aborda as bases de natureza teórica que possibilitaram a reformulação dos conteúdos e das metodologias de lecionação. Por outro, faz um balanço de algumas das práticas desenvolvidas no âmbito da implementação dos programas criados, considerando práticas docentes e práticas criativas levadas a cabo para o efeito.
  • Educação Artística: processos e desafios de cidadania
    Publication . Antunes, Sandra Sofia Pereira; Ferreira, Joana; Matos, Joana
    O presente artigo incide sobre princípios, processos e práticas de educação artística e estética, desenvolvidos na Unidade Curricular (UC) de Artes Plásticas II, do 2º ano da Licenciatura em Educação Básica, na Escola Superior de Educação do Politécnico de Lisboa. Na formação de agentes capacitados para a intervenção em âmbitos da ação educativa, em contextos formais e não formais, despertar o futuro agente educativo para o potencial transformador da educação artística e estética (seja este em termos culturais, sociais, ambientais...), tem-se constituído como um objetivo do grupo interdisciplinar de docentes (das ciências da arte, da educação artística, do design e das ciências da educação) responsáveis pela UC. Neste sentido, fazer compreender processos criativos e artísticos como processos investigativos e a suas práticas como socialmente construídas, integradoras e transformadoras do indivíduo e consequentemente do tecido social, interrelacionando a escola, a sociedade e a arte, tem sido nossa preocupação recorrente.
  • Dialogues in space-time: at the crossroads between arts education and cultural citizenship
    Publication . Pereira, Teresa; Antunes, Sandra Sofia Pereira; Matos, Joana; Ferreira, Joana Correia
    Introduction: This article focuses on a teaching-learning process developed within the context of initial training for teachers and educators, involving practices in the visual arts. Methodology: A qualitative study was conducted, considering the generation of data from artistic-pedagogical practices and its respective content analysis. Results: Creative processes and resulting materials were analyzed, including photographic series, mind maps and visual essays, as well as the students' critical reflections recorded in their learning portfolios. Discussions: The simultaneous visual and discursive dimensions of the produced materials, as well as the gathered reflections, allowed us access to a set of meanings attributed to the carried-out processes, which encompassed areas such as technical knowledge, creativity, communication, interpersonal relationships and a sense of professionalship. Conclusions: The articulation of the aforementioned domains, in the context of integrated arts education into teacher training, allowed us to observe the impasses, potentialities and, above all, the urgency for education professionals to assume a lively stance in face of a context of uncertainty and rapid social and cultural change. This requires a critical view of realities and truths, an ability to co-create healthy learning environments that promote inclusion and equity, freedom of choice, and creativity in its broadest sense.
  • Um projeto de jogo didático-pedagógico: interdisciplinaridade e património local/global
    Publication . Ferreira, Joana Correia; Matos, Joana Gaudêncio; Antunes, Sandra Sofia Pereira
    A presente comunicação incide sobre práticas de educação artística e estética, desenvolvidas na Unidade Curricular (UC) de Artes Plásticas II, do 2º ano da Licenciatura em Educação Básica, na Escola Superior de Educação do Politécnico de Lisboa.
  • Corneal subbasal nerve plexus evaluation by in vivo confocal microscopy in multiple sclerosis: a potential new biomarker
    Publication . Fernandes, Diogo; Luís, Maria; Cardigos, Joana; Xavier, Catarina; Alves, Marta; Papoila, Ana Luísa; Cunha, João Paulo; Ferreira, Joana Correia
    Purpose/Aim: Our study aims to evaluate corneal subbasal nerve plexus morphology by in vivo corneal confocal microscopy (CCM) in Multiple Sclerosis (MS) patients and to explore its potential ability to distinguish between MS patients and healthy subjects. Materials and methods: Cross-sectional study, including 60 MS patients and 22 healthy subjects. Expanded Disability Status Scale (EDSS) was used to assess neurological disability. All participants underwent full ophthalmology evaluation, CCM and optical coherence tomography (OCT). Corneal nerve fibre density (CNFD), branch density (CNBD), fibre length (CNFL) and fibre tortuosity (CNFT) were analysed. Generalized additive regression models were used to analyse the data. Results: Compared to controls, MS patients had lower CNFD, CNBD and CNFL (p < .001) and higher CNFT (p = .002). The area under the ROC curve to distinguish MS patients from healthy controls with CNFD and CNBD was 0.84 (95%CI: 0.75 to 0.93; 95%CI: 0.75 to 0.92, respectively). A nonlinear association between EDSS and CNFD was found, with an initial density increase followed by a significant decrease until more severe disability status. EDSS was associated with CNFL and CNBD, with values being significantly lower for patients with an EDSS > 2.5 (-2.06 mm/mm2; 95%CI: -3.84 to -0.28; p = .027 and -8.70 branches/mm2; 95%CI: -14.69 to -2.71; p = .006, respectively). Optic neuritis (ON) history did not influence CCM parameters. Conclusions: Our results confirm CCM parameters' potential to differentiate MS patients from healthy subjects, not being influenced by a previous ON history. A significant relationship between the patient's disability and corneal nerve morphology was also found.