ESML - Artigos
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- Lee Konitz’s use of standards’ melody in improvisationPublication . Pinheiro, Ricardo; Prazeres, GonçaloThe main goal of the following article is to examine the mechanisms through which Lee Konitz uses the melody of jazz standards in his improvisation process. Beginning with the transcription and comprehensive analysis of five improvised solos, and using the thematic analysis method, we identified melodic ideas coming from the songs on which the saxophonist builds some of his solos. Our conclusion is that Lee Konitz, besides clearly quoting the melody of jazz standards on which he improvises, also frequently uses some of its notes as target-notes, and develops melodic motifs inspired by that same melody.
- The shape(s) of jazz to come: jazz studies, interpretation, theory and education research projectPublication . Pinheiro, RicardoJazz Studies: interpretation, theory and education is a research project developed at Escola Superior de Música de Lisboa, Polytechnic University of Lisbon, that involved the collaboration between the Jazz and Composition Departments. The focus of the project coordinated by Ricardo Pinheiro (with the collaboration of Carlos Caires and Carlos Marecos) was to rethink artistic research outputs in the field of jazz studies, questioning the hegemony of the current musicological paradigm (Cook, 2014; Pinheiro and Caires 2019; Pinheiro, Caires and Neto 2024), and to explore the broad academic, scientific and artistic scope that this field can provide.
- Recursos idiomáticos no violão enquanto veículo para a composição: análise de compositores brasileiros seleccionadosPublication . Loch, Pedro; Pinheiro, RicardoEste artigo tem como objectivo principal abordar o conceito de idiomatismo no contexto da composição para violão, através da análise de obras de compositores violonistas que recorreram aos aspectos da construção e prática do instrumento enquanto veículo primordial para a escrita de peças musicais. Estes compositores, nomeadamente Heitor Villa-Lobos, Dilermando Reis, Garoto e Guinga, partindo da exploração das possibilidades idiomáticas do instrumento, desenvolveram um conjunto técnicas de composição que iremos identificar. Os elementos idiomáticos considerados mais significativos serviram para explicar a utilização de estratégias de composição baseadas em particularidades do instrumento, e identificar não só elementos musicais tais como escalas, progressões harmónicas e ritmos, como também outros recursos relacionados com concepções poéticas, culturais, e comunicativas do discurso musical.
- Jazz, liberdade e protestoPublication . Pinheiro, RicardoO presente texto aborda a relação histórica entre o jazz e a intervenção política. Partindo da análise de registos históricos e de bibliografia, e da interpretação de perspectivas dos músicos de jazz, discuto algumas circunstâncias através das quais estes assumiram atitudes de protesto político e de crítica social, utilizando a música enquanto veículo para a sua disseminação. Estas atitudes resultaram, entre outras ocorrências, no estabelecimento de uma estreita ligação entre alguns músicos de jazz e o Movimento dos Direitos Civis nas décadas de 1950 e 1960, no enquadramento conceptual do movimento free jazz que surgiu no final da década de 1950 e início da década de 1960, assim como também na utilização de influências musicais não ocidentais por parte de músicos como John Coltrane.
- Past, present and future jazz: scholarship, historiography, education and performancePublication . Pinheiro, RicardoABSTRACT - In this article I discuss jazz historiography from a critical perspective, namely: the troubled acceptance of its practices and discourses within American society; the complex relationships between jazz, the canon, and academia; the process es of construction and dissemination of local aesthetics and practices; the key issues of race and gender; analytical approaches; and artistic creation in the context of performance. I argue that traditional historical readings (identification of styles and »artistic schools«, for example) should be combined with analytic, cultural and musical approaches focused on the impact of practices and discourses of musicians, critics, historians, and other agents of the milieu, as an echo and at the same time agent of social and aesthetic transformation
- Jam session, sociologia e história do jazz: uma revisão de literaturaPublication . Pinheiro, RicardoA cena do jazz em Nova Iorque é representada por uma complexa e abrangente rede de actores e de actividades que se desenvolvem em torno da performance musical, e a jam session actua enquanto importante elo de ligação entre vários agentes pertencentes a esta arena construída socialmente (Pinheiro, 2012; 2014). Contudo esta prática não tem sido objecto preferencial de estudo detalhado, o que se reflecte na escassez de bibliografia sobre o tema, nomeadamente fruto de investigação científica. Através deste texto irei discutir alguma da bibliografia mais relevante publicada em torno da jam session.
- Exploring jam sessions in New YorkPublication . Pinheiro, RicardoAbstract - This paper addresses the relationship between jazz jam sessions in Manhattan, and the concepts of Scene, Ritual and Race. These issues emerged during research that, from an ethnomusicological perspective, focused on the role of jam sessions in Manhattan as a privileged context for the following: i) learning performative styles of jazz, ii) developing the creative process, iii) constructing professional networks, iv) establishing of the status of musicians. Studying and analyzing the jam sessions at five jazz performance venues in New York, I demonstrate the vital importance of participating in jam sessions by examining their relationship with this performative occasion (Pinheiro 2008).
- Zoltán Kodály, Edgar Willems, Carl Orff, a Fundação Calouste Gulbenkian e a Associação Portuguesa de Educação MusicalPublication . Cruz, Cristina Brito DaA propósito do 50º aniversário da Associação Portuguesa de Educação Musical (APEM) apresentam-se breves cronologias dos primórdios em Portugal do Método Edgar Willems, da Orff Schulwerk e do Conceito de Educação Musical Kodály, fazem-se referências a portugueses cuja formação e acção foram fulcrais para a disseminação desses métodos no nosso país, e a iniciativas e apoios da APEM e da Fundação Calouste Gulbenkian (FCG). Incluem-se comparações esquemáticas entre os três pedagogos – dados biográficos e profissionais - e comparações genéricas entre aspectos dos métodos: princípios, objetivos, público alvo, atividades, tipo de repertório, conceitos, e bibliografia de referência.
- Brad Mehldau, jazz and the pop-rock repertoire: highbrow and lowbrowPublication . Diniz, Alexandre; Pinheiro, RicardoBrad Mehldau’s adaptations of pop-rock repertoire had a significant impact in contemporary jazz practices and discourses and contributed considerably to stimulate the discussion around canon and artistic value in jazz. Taking the binomials jazz/not jazz and highbrow/lowbrow as a point of departure (Levine 1988, Walser 2007, Meisel 2010, Swirski & Vanhanen 2017, Ake 2019), we analyze to what extent the process of choice of the repertoire recorded by American pianist Brad Mehldau defied stratified constructions on art in the context of the jazz milieu.
- The repertoire of jazz jam sessions in N.Y.Publication . Pinheiro, RicardoABSTRACT - This article provides a general view of the repertoire played in jazz jam sessions in Manhattan, a privileged context for learning jazz performative styles, developing the creative process, building professional networks, and establishing status of the musicians. It is the result of research carried out with professional jazz musicians who live and work mainly in New York, one of the most important stages for jazz activity in the world. In 2004 and 2005 I observed jam sessions in five jazz clubs in Manhattan - Small's, Smoke, Cleopara's Needle, Lenox Lounge and St. Nick's Pub -, some of which are/were historically significant for jazz and jam session practices (Pinheiro 2008). In addition to being one of the few performance venues that officially hosted jam sessions in Manhattan during the observation period, these clubs were selected because of their location on different areas of the city. Based on substantial fieldwork and on the analysis of musical and discursive practices, in this article I highlight some of the features of the repertoire frequently played in jazz jam sessions.