Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
168.31 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este artigo tem como objetivo analisar a interação entre
uma professora do 2.º ano de escolaridade e os seus alunos
focando a estruturação do raciocínio matemático. O estudo
segue uma metodologia qualitativa de caráter interpretativo
e centra-se na resolução de uma tarefa, integrada numa sequência
de tarefas, numa turma de 25 alunos de uma escola
da periferia de Lisboa. Os dados foram recolhidos através da
observação participante, apoiada por gravações áudio e vídeo
e dos documentos escritos dos alunos. A análise foi realizada
através da análise de conteúdo, focada nas ações da
professora que promovem o desenvolvimento do raciocínio
dos alunos. Os resultados mostram que a professora através
das suas ações levou os alunos a validar uma conjetura estabelecendo
generalizações e respetivas justificações
Abstract. This article aims to analyse the interaction between a second grade teacher and her students focusing on the structuring of mathematical reasoning. The study follows a qualitative methodology of interpretative nature and focuses on the resolution of a task, integrated in a sequence of tasks, in a class of 25 students from a school in the periphery of Lisbon. Data were collected through participant observation, supported by audio-video recordings and students’ written documents. The analysis was carried out through content analysis, focused on the actions of the teacher that promote the development of students’ reasoning. The results show that the teacher through her actions led the students to validate a conjecture establishing generalizations and their justifications.
Abstract. This article aims to analyse the interaction between a second grade teacher and her students focusing on the structuring of mathematical reasoning. The study follows a qualitative methodology of interpretative nature and focuses on the resolution of a task, integrated in a sequence of tasks, in a class of 25 students from a school in the periphery of Lisbon. Data were collected through participant observation, supported by audio-video recordings and students’ written documents. The analysis was carried out through content analysis, focused on the actions of the teacher that promote the development of students’ reasoning. The results show that the teacher through her actions led the students to validate a conjecture establishing generalizations and their justifications.
Description
Keywords
Raciocínio matemático Ações do professor Processos de raciocínio Alunos
Citation
Rodrigues, M., Serrazina, L., & Caseiro, A. (2019). Estruturar o raciocínio matemático numa aula de 2.º ano de escolaridade. In A. I. Silvestre, F. R. Jorge, H. Pinto, H. M. Guimarães, & P. Afonso (Eds.), Atas do XXX Seminário de Investigação em Educação Matemática (pp. 57-70). Lisboa: Associação de Professores de Matemática. ISBN: 978-972-8768-71-3