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  • Do smartphone applications and activity trackers increase physical activity in adults? Systematic review, meta-analysis and metaregression
    Publication . Laranjo, Liliana; Ding, Ding; Heleno, Bruno; Kocaballi, Baki; Quiroz, Juan C; Tong, Huong Ly; Chahwan, Bahia; Neves, Ana Luisa; Gabarron, Elia; Dao, Kim Phuong; Rodrigues, David; Neves, Gisela Costa; Antunes, Maria Da Luz; Coiera, Enrico; Bates, David W
    Objective: To determine the effectiveness of physical activity interventions involving mobile applications (apps) or trackers with automated and continuous self-monitoring and feedback. Design: Systematic review and meta-analysis. Data sources: PubMed and seven additional databases, from 2007 to 2020. Study selection: Randomised controlled trials in adults (18-65 years old) without chronic illness, testing a mobile app or an activity tracker, with any comparison, where the main outcome was a physical activity measure. Independent screening was conducted. Data extraction and synthesis: We conducted a random-effects meta-analysis and all effect sizes were transformed into a standardized difference in means (SDM). We conducted exploratory metaregression with continuous and discrete moderators identified as statistically significant in subgroup analyses. Main outcome measures: Physical activity: daily step counts, min/week of moderate-to-vigorous physical activity, weekly days exercised, min/week of total physical activity, metabolic equivalents. Results: Thirty-five studies met inclusion criteria and 28 were included in the meta-analysis (n=7454 participants, 28% women). The meta-analysis showed a small-to-moderate positive effect on physical activity measures (SDM 0.350, 95% CI 0.236 to 0.465, I2=69%, T 2=0.051) corresponding to 1850 steps per day (95% CI 1247 to 2457). Interventions including text-messaging and personalization features were significantly more effective in subgroup analyses and metaregression. Conclusion: Interventions using apps or trackers seem to be effective in promoting physical activity. Longer studies are needed to assess the impact of different intervention components on long-term engagement and effectiveness.
  • O papel de mediador do bibliotecário de referência na área universitária da saúde
    Publication . Antunes, Maria Da Luz
    A biblioteca universitária desempenha um importante papel na prossecução da missão organizacional de uma universidade, na medida em que desenvolve os seus valores e contribui para a realização do seu plano pedagógico e científico. Sendo o bibliotecário de referência, neste contexto, não um mero fornecedor de informação, mas um mediador assertivo, pró-activo e crítico para a construção do conhecimento científico, pretendeu-se investigar e avaliar o papel de mediação desempenhado pelo bibliotecário de referência da área da saúde, analisado sob duas vertentes (a universitária e a hospitalar), centralizando a sua actividade na garantia da satisfação das necessidades do utilizador com base na utilização das tecnologias de informação e da comunicação, sem descurar a componente ética do processo. Inserindo-se numa abordagem descritiva e interpretativa, tipo estudo de caso, tomou-se como objecto de estudo a comunidade de docentes da Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa: cerca de 250 indivíduos (profissionais da área da saúde). A técnica de recolha de dados utilizada foi a do questionário, sendo analisado sob as vertentes quantitativa e qualitativa. As conclusões do estudo de caso proporcionam algumas reflexões a aprofundar. Primeira: o bibliotecário de referência tem necessariamente de sair da biblioteca e colaborar na sala de aulas com alunos e docentes. Segunda: na biblioteca, o bibliotecário de referência deve promover a consultoria de informação, sendo muito valorizada a sua capacidade de orientação da pesquisa de informação e os seus conhecimentos metodológicos de investigação científica, bem como o interesse que manifesta pelo utilizador. Terceira: o utilizador continua a preferir uma pesquisa orientada pelo bibliotecário, não lha confiando inteiramente. Quarta: dependendo do valor a pagar, da urgência da informação, da qualidade e da tipologia do serviço prestado, o utilizador poderá ponderar a possibilidade de pagar pelo serviço de referência. Quinta: é muito bem encarada a presença do bibliotecário de referência integrado na equipa de cuidados de saúde (em ambiente hospitalar) para a actualização de informação, para a resolução de dúvidas e para a aprendizagem baseada em problemas.
  • Repositório científico do Instituto Politécnico de Lisboa: 2011-2013, dois anos de actividade
    Publication . Grupo de Trabalho de Bibliotecários do IPL; Antunes, Maria Da Luz; Correia, Miguel Mimoso
    Apresentação pública da actividade desenvolvida no Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa desde a sua criação (em Setembro de 2011) até à actualidade.
  • Serviços de referência em unidades de formação para a saúde
    Publication . Antunes, Maria Da Luz
    Temas a explorar na comunicação: centralidade na organização; o papel de mediador; ética; boas práticas – Top 10; bibliotecário clínico; estudo de casos.
  • Literacia da informação em contexto universitário
    Publication . Lopes, Carlos; Sanches, Tatiana; Andrade, Isabel; Antunes, Maria Da Luz; Alonso-Arévalo, Julio
    O conhecimento científico que circula em Portugal sobre literacia da informação é, ainda que meritório, bastante inicial e insuficiente para fomentar ações transversais, intervenções globais e, porque não referi-lo, criar políticas públicas que coloquem este tema na agenda educativa, particularmente na do ensino superior. Este facto deve-se em parte à reduzida investigação e problematização realizada, no nosso país, em torno do tema. Ainda assim, é notório o crescente interesse social que, conjugado com fatores ligados ao desenvolvimento económico e interesses de outros quadrantes contíguos, tem conseguido levar a bom porto a inscrição na agenda política de alguns tópicos que tocam a literacia da informação: aprendizagem ao longo da vida, tecnologias na educação, literacias digital e, para os média, divulgação científica, entre outros. Não podemos ficar indiferentes ao contexto atual que exige, no seio do processo de Bolonha, mas também à luz do que são as alterações tecnológicas e comunicacionais, uma reconfiguração da forma como se aprende. O estudante, impelido que é a lidar com novas ecologias de aprendizagem, terá de lidar com informação, saber selecioná-la, avaliá-la, interpretá-la e comunicá-la. Possuir estas competências, usando-as de uma forma ética e legal é também compreender que a possibilidade de autoria se faz a partir de informação que se reconstrói. Torna-se, por isso, necessário valorizar a informação (por ela mesma e pelo que representa em termos de direitos e exercício de cidadania), compreendendo que o seu domínio, isto é, a sua literacia, é um investimento imprescindível no contexto do ensino superior.
  • Perceptions of information literacy competencies among future psychology professionals: a comparative study in Spain and Portugal
    Publication . Pinto, María; Fernández-Pascual, Rosaura; Lopes, Carlos; Antunes, Maria Da Luz; Sanches, Tatiana
    Purpose: The aim of the study is to analyze the perceptions of belief-in-importance (BI), self-efficacy (SE), and preferred source of learning (SL) of information literacy (IL) competencies among psychology students in Spain and Portugal. Design/methodology/approach: Unified protocol was based on the questionnaire IL-HUMASS (26 items). A quantitative diagnostic-comparative study was carried out, including factor and variance analysis. Findings: By country, there are no significant differences in students' perceptions, although the scores in BI are higher than in SE. By category, there are some significant differences, and the least valued is that of processing. By individual competency, seven of them show differences between countries. Learning preferences are for a mix of classroom and autonomous learning. Students barely realize the value of libraries. Within factor structures, which share the same components in each dimension, some emerging factors do appear. Practical implications: Motivation (BI and SE) with respect to IL competencies is a key asset for future psychologists. Interest should focus on some emerging motivational factors. Students' appreciation of the library should enhance through the corresponding initiatives for improvement. This method could be complemented by qualitative studies. Originality/value: This is probably the first diagnostic-comparative study on perceptions of IL competencies among future psychology professionals.
  • Glossário de literacia da informação de A a Z
    Publication . Antunes, Maria Da Luz; Lopes, Carlos
    Um glossário pode ser um auxiliar bastante útil para quem dá os primeiros passos na compreensão da terminologia aplicada à literacia da informação em contexto académico. Literacia da informação - Entendida como o conjunto de competências que um cidadão informado necessita para participar de forma responsável, ativa e crítica na atual Sociedade da Informação, do Conhecimento e da Aprendizagem. É um atributo vital para o mundo intensivo e extensivo da informação, que favorece o desenvolvimento pessoal, económico, social e cultural.
  • Dietary acid load and relationship with albuminuria and glomerular filtration rate in individuals with chronic kidney disease at predialysis state
    Publication . Silva, Luísa; Moço, Sara Alegria; Antunes, Maria Da Luz; Ferreira, Andreia Sousa; Moreira, Ana Catarina
    The Western diet, characterized by excessive consumption of animal protein and reduced intake of vegetables and fruits, is also rich in sulfur, chlorine, and organic acids, which are the main sources of dietary acid load. A relationship between dietary acid load, renal function, and progression of chronic kidney disease has been demonstrated. Dietary modifications seem to contribute to a reduction in dietary acid load and are associated with improved outcomes in individuals with chronic kidney disease (CKD). The aim of this paper was to review the existing evidence concerning the association between dietary acid load and renal function in non-dialyzed individuals with CKD. A systematic review was conducted by gathering articles in electronic databases (MEDLINE/PubMed, Scopus, and Web of Science) from January 2018 to May 2021. Dietary acid load and GFR and/or albuminuria were analyzed. A total of 1078 articles were extracted, of which 5 met the inclusion criteria. Only one study found no statistically significant associations between the study variables. The remaining showed a negative association between dietary acid load and renal function. This systematic review confirmed the existence of an association between dietary acid load and renal function, with a high dietary acid load contributing to a decreased renal function.
  • Primary care physicians’ decision-making processes in the context of multimorbidity: protocol of a systematic review and thematic synthesis of qualitative research
    Publication . Silvério-Rodrigues, David; Sousa, Paulo Faria; Basílio, Nuno; Antunes, Ana; Antunes, Maria Da Luz; Santos, Maria Isabel; Heleno, Bruno
    Introduction: Good patient outcomes correlate with the physicians' capacity for good clinical judgment. Multimorbidity is common and it increases uncertainty and complexity in the clinical encounter. However, healthcare systems and medical education are centred on individual diseases. In consequence, recognition of the patient as the centre of the decision-making process becomes even more difficult. Research in clinical reasoning and medical decision in a real-world context is needed. The aim of the present review is to identify and synthesise available qualitative evidence on primary care physicians' perspectives, views or experiences on decision-making with patients with multimorbidity. Methods and analysis: This will be a systematic review of qualitative research where PubMed, CINAHL, PsycINFO, Embase, and Web of Science will be searched, supplemented with manual searches of reference lists of included studies. Qualitative studies published in Portuguese, Spanish and English language will be included, with no date limit. Studies will be eligible when they evaluate family physicians' perspectives, opinions or perceptions on decision-making for patients with multimorbidity in primary care. The methodological quality of studies selected for retrieval will be assessed by two independent reviewers before inclusion in the review using the Critical Appraisal Skills Programme (CASP) tool. The thematic synthesis will be used to identify key categories and themes from the qualitative data. The Confidence in the Evidence from Reviews of Qualitative research approach will be used to assess how much confidence to place in findings from the qualitative evidence synthesis.
  • Revistas e editoras predadoras no campo da saúde: problemática e recomendações aos investigadores
    Publication . Antunes, Maria Da Luz; Lopes, Carlos; Borges, Maria Manuel
    RESUMEN - Se analiza la problemática de las revistas y editoriales depredadoras en el campo de la salud, identificando sus características y los conocimientos adquiridos. Se realizó una revisión de la literatura en salud indexada en ProQuest, PubMed, Scopus, SciELO y Web of Science a lo largo de 2020 y 2021 en marzo de 2022. Se constató la creciente preocupación por revistas y editoriales depredadoras en los últimos años, especialmente a partir de 2015 y confirmada a partir de 2017. Las cifras de 2021 y primeros meses de 2022 acompañan esta escalada. Web of Science, Scopus y PubMed son las bases de datos que muestran una clara preocupación por las ciencias de la salud. Como conclusión, la presión por publicar y la dificultad para distinguir la revista legítima de la ilegítima propician un ambiente favorable a la proliferación de publicaciones cuestionables. Los investigadores deben tomar una postura exigente e informada en interés de la confiabilidad de la ciencia, desarrollando buenas prácticas de investigación, evitando la inclusión de datos falsos, plagiados o manipulados, que perjudiquen la calidad de los resultados y conclusiones, influyendo negativamente en la evidencia científica, la práctica clínica y, en última instancia, los pacientes.