Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Matos Rodrigues Silva Eiras, Margarida Maria

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Protecção radiológica em Portugal: análise da nova directiva internacional (oportunidades e ameaças)
    Publication . Raminhas Carapinha, Maria João; Ribeiro, Margarida; Eiras, Margarida
    A Comissão Europeia irá lançar, num futuro próximo, uma nova directiva relativa à protecção radiológica - Basic Safety Standards – a qual irá substituir, num único documento, os actualmente existentes. Durante as últimas três décadas, em Portugal, a protecção radiológica contra radiações ionizantes tem sido regulada segundo cinco directivas, publicadas entre 1989 e 2003. Têm sido relatados vários incidentes ocorridos em ambiente clínico, nomeadamente naqueles que operam com radiação ionizante, pois na maioria dos casos, as regras, boas práticas e infra-estruturas não estão adequadas para esta finalidade. As questões ligadas com esta temática estão agora em análise e sob discussão pública. É, contudo, importante entender os desafios e requisitos da nova directiva para melhorar e assegurar a excelência dos resultados nas organizações de cuidados de saúde. Este novo documento reúne as abordagens da International Commission on Radiation Protection (ICRP), International Atomic Energy Agency (IAEA), Nuclear Energy Agency (NEA), International Radiation Protection Association (IRPA) e World Health Organization (WHO) e também de outros especialistas na matéria. O propósito da nova directiva aplicada a qualquer exposição previamente planeada baseia-se no princípio ALARA (optimização das práticas, justificação da exposição e limitação da dose). O objectivo deste estudo é, na opinião das partes interessadas, identificar as oportunidades que podem resultar da implementação da nova directiva.
  • Determinants influencing distance learning at health technology higher education institutions in Portugal
    Publication . Teresa Ribeiro, Ricardo; Cunha, Gilda; Silva, Carina; Medeiros, Nuno; Viegas, Cláudia; Borges-Ferro, A; Poças, Ilda Maria; Raposo, Hélder António; Eiras, Margarida
    Introducing distance learning within higher education institutions (HEIs) is a key societal issue, especially in the health sector, due to its in vivo learning nature. Public policies play an important role in these digital environments. This study aims to identify the determinants influencing national public policies that foster digital learning transformation in Health HEIs in Portugal. A prospective survey, using the structural analysis of Godet’s method, is conducted, and data are gathered from different health sector stakeholders. Despite the efforts to increase digital literacy and funding for digital learning in HEIs, a weak strategy and implementation of a national plan for distance learning in Health HEIs are still prevalent. The driver to success is grounded on national and international cooperation between health professionals, hospitals, and HEIs through transferability processes of innovative practices.
  • Proteção à criança e qualidade, um compromisso em construção
    Publication . Ruxa, Ana Carina; Ferreira, Jorge; Eiras, Margarida
    Com a análise das reclamações registadas, em Livro Amarelo, nas Comissões de Proteção de Crianças e Jovens (CPCJ), durante o ano 2018, e remetidas à Comissão Nacional de Promoção dos Direitos e Proteção das Crianças e Jovens (CNPDPCJ), procuramos categorizar as mesmas e extrair as dimensões que os sujeitos de intervenção consideravam relevantes na sua relação com as CPCJ, interferindo na qualidade do serviço prestado, bem como os aspetos mais relevantes das recomendações efetuadas que poderiam contribuir para o aumento da qualidade das práticas de intervenção. Todos os tipos de reclamantes mostraram desagrado com os procedimentos técnicos, com o relacionamento/interação com os sujeitos, e com a gestão da informação, destacando-se, na gestão dos processos de promoção e proteção, a primeira categoria mencionada, como principal motivo da insatisfação dos sujeitos que contactaram com as CPCJ. Apresentamos ainda a perspetiva de vários stakeholders no que se refere à sua interpretação genérica sobre as reclamações.
  • Entre gestão de risco e gestão da qualidade nas CPCJ
    Publication . Ruxa, Ana Carina; Ferreira, Jorge; Eiras, Margarida
    Num contexto atual, de valorização e dignificação da Infância, onde o expectável é que a criança, durante o seu processo de crescimento e maturação, consiga adquirir competências para o exercício de uma cidadania plena, coexistem riscos que assolam as vidas de muitas delas, fazendo perigar a efetivação dos seus direitos e, consequente, o seu desenvolvimento seguro. No balanço, entre a maximização do bem-estar e a minimização dos efeitos indesejáveis dos riscos, no qual o modus operandi dos profissionais toma forma, como é garantida/gerida a qualidade na intervenção de proteção à criança, no âmbito das Comissões de Proteção de Crianças e Jovens (CPCJ)? De forma a responder a esta questão, e aferir o que contribui para a qualidade das práticas nessas entidades, enveredamos por uma investigação qualitativa multimethod, alicerçados numa filosofia pragmatista e socorrendo-nos de metodologias indutivas. Auscultamos alguns dos sujeitos empíricos (entre estrutura de coordenação, acompanhamento e avaliação da ação das CPCJ, e alguns profissionais do sistema de proteção), descobrindo as suas exegeses e representações do sistema onde operam. Ao nível dos resultados, apresentamos o modelo de gestão da qualidade percecionado e ferramentas/ações que são utilizadas, tendo em vista a sua melhoria contínua, incluindo ao nível do processo decisório.
  • Portuguese cross-cultural adaptation and validation of the Hospital Survey on Patient Safety Culture 2.0
    Publication . Freitas, Elsa; Silva, Carina; Eiras, Margarida
    Background: As patient safety continues to be a global priority, it is crucial to emphasize the assessment and development of Patient Safety Culture to advance healthcare quality and safety initiatives worldwide. This study focused on the assessment of patient safety culture in Portuguese hospitals, specifically through the translation and cultural adaptation of the Hospital Survey on Patient Safety Culture 2.0 (HSOPSC 2.0) for the Portuguese context. Methods: The research involved a two-phase study design, including translation, cultural adaptation, and psychometric analysis of the HSOPSC 2.0. The study sample comprised seven public hospitals from different regions in Portugal, ensuring a diverse representation within the Portuguese National Health System. Analysis of the data involved statistical methods such as Structural Equation Models, Exploratory Factor Analysis, Confirmatory Factor Analysis, and composite reliability analysis. Results: The results showed that the translated version of HSOPSC 2.0 (PT-HSOPSC 2.0) had good internal consistency and construct validity. Therefore, the instrument is reliable and valid for assessing Patient Safety Culture in Portuguese healthcare settings. The analysis revealed both strengths and areas for improvement in the patient safety culture in Portuguese hospitals. Strengths included teamwork and management support for patient safety, while opportunities for improvement were related to open communication and hospital management. Conclusion: This study contributes significantly to enhancing patient safety culture assessment in Portuguese healthcare settings by updating and validating the Portuguese version of HSOPSC 2.0.
  • Focus group as a tool in the development of procedures in radiation therapy
    Publication . Ramos, Magda Cruz; Brás, S.; Oliveira, S.; Eiras, Margarida
    Morgan defines a focus group as “a research technique that collects data through group interaction on a topic determined by the researcher.” This definition provides the 3 major components of the focus group research: (1) A method devoted to data collection, (2) interaction as a source of data, and (3) the active role of the researcher in creating group discussion for data collection. This technique emerged as a qualitative data collection approach and a bridging strategy for scientific research and local knowledge. In this setting, the researcher facilitates or moderates a group discussion between participants and not between the researcher and the participants. The fact that the group process helps people to identify and clarify their views is an important advantage of focus groups compared with individual interviews. Is typically used in health care research to (1) develop or improve research instruments (eg, interview guides, questionnaires); (2) explore issues and generate data; and (3) evaluate and validate findings from other research methods (or triangulation). Focus group discussion is a technique in which a researcher gathers a group of individuals to discuss a specific topic. In this case, the participants will examine a prototype tool in radiation therapy, aiming to purposefully generate meaningful opinions, suggestions, and feedback. This study aims to present the focus group as a tool for use and multidisciplinary collaboration within a healthcare team, to outline the implementation steps in the specific case of developing a procedure/resource for subsequent application, and to assess the acceptance and feasibility of their implementation.