Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.65 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Neste texto, apresenta-se um estudo sobre o impacto que o ensino explícito e sistemático do processo de escrita e dos seus subprocessos: a planificação, a
textualização, a revisão e a edição têm na qualidade de textos expositivos produzidos
por alunos de 4.º ano de escolaridade, em Portugal. Foi desenvolvida uma interven-ção
no sentido de ensinar explicitamente estes subprocessos, aplicados aos textos
expositivos. O desenho investigativo contemplou um diagnóstico da situação através
da realização de um pré-teste; uma intervenção didática, visando implementar um
conjunto de sequências didáticas em que a dimensão processual da escrita era objeto de ensino explícito; e, por último, a realização de um pós-teste para avaliar o impac-to
da intervenção na qualidade dos textos. Constata-se que, a partir de uma análise mista
dos pré e pós-testes, houve uma progressão do grupo experimental, no que se refere à
interiorização da dimensão processual da escrita e à qualidade dos textos.
Abstract: In this text, we present a study focused on the impact of explicit and systematic teaching of the writing process and its subprocesses have in the quality of expository texts produced: planning, textualization, revision and editing, by students of 4th grade in Portugal. An intervention was developed to explicitly teach these subprocesses, applied to expository texts. The research design contemplated a diagnosis of the situation by a pre-test; a didactic intervention, aiming to implement a set of didactic sequences in which the procedural dimension of writing was the object of explicit teaching; and, finally, a post-test to evaluate the impact of intervention on the quality of texts. In conclusion, from a mixed analysis of the pre- and post-tests, we can observe there was a progression of the experimental group, regarding the internalization of the procedural dimension of writing and the quality oftexts.
Abstract: In this text, we present a study focused on the impact of explicit and systematic teaching of the writing process and its subprocesses have in the quality of expository texts produced: planning, textualization, revision and editing, by students of 4th grade in Portugal. An intervention was developed to explicitly teach these subprocesses, applied to expository texts. The research design contemplated a diagnosis of the situation by a pre-test; a didactic intervention, aiming to implement a set of didactic sequences in which the procedural dimension of writing was the object of explicit teaching; and, finally, a post-test to evaluate the impact of intervention on the quality of texts. In conclusion, from a mixed analysis of the pre- and post-tests, we can observe there was a progression of the experimental group, regarding the internalization of the procedural dimension of writing and the quality oftexts.
Description
Keywords
Escrita Dimensão processual da escrita Texto expositivo Writing Procedural dimension of writing Expository text
Citation
Rodrigues, M., Gonçalves, C. & Silva, E. (2020). Os subprocessos do processo de escrita: programa de intervenção para aprendizagem do texto expositivo. _Calidoscópio. 18 (1): 20-46 janeiro-abril 2020, 20-46. doi: 10.4013/cld.2020.181.02