Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.43 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Toda a prática de ensino é acompanhada por uma ação reflexiva sobre o
processo de caraterização dos elementos inerentes a essa atividade, a
planificação dos objetivos a alcançar e, por último, a implementação das
estratégias utilizadas e seus resultados.
O presente relatório, apresenta a prática, anteriormente, descrita num
contexto relativo a duas turmas do 5.º ano, do 2.º Ciclo do Ensino Básico, nas
áreas disciplinares da Matemática e das Ciências Naturais. O mesmo, também,
contempla a delineação de uma investigação empírica.
A aquisição de novo conhecimento científico é, amplamente,
proporcionada por investigações realizadas pelas comunidades científicas.
Os alunos são elementos pertencentes a uma pequena comunidade, que
se insere no seio da comunidade educativa, e, tal como as comunidades
científicas, também ambicionam desenvolver as suas capacidades e ampliar os
seus conhecimentos, por meio da descoberta e da experimentação.
O presente estudo propõe a formação de uma comunidade matemática,
para possibilitar que os alunos do 3.º ano se envolvam no seu processo de
ensino-aprendizagem e desenvolvam e aprofundem os seus conhecimentos em
conteúdos de Geometria e Medida.
Para investigar o problema objeto de estudo, é inevitável apelar e
desenvolver à capacidade transversal da comunicação matemática dos alunos,
para que, em comunidade matemática, se consiga incentivar a construção de um
referencial de conceitos partilhados, bem como, o desenvolvimento de
procedimentos matemáticos.
Esta Investigação Empírica é um Estudo de Caso que assenta numa
metodologia de natureza qualitativa. A recolha dos seus dados será efetuada
através do método categorial e do método descritivo, que, por sua vez, serão
analisados por meio de uma abordagem estruturada.
A ação investigativa encontra-se organizada em quatro fases.
Primeiramente, irá cumprir uma observação direta, para, então, proceder à fase
da planificação de uma unidade didática. De seguida ocorrerá uma observação
participante, orientada pela planificação delineada anteriormente, e, por fim,
prosseguir-se-á para a fase de análise e interpretação dos dados recolhidos.
Devido às consequências sociais e institucionais inerentes à pandemia
SARS-Cov-2, não foi possível desenvolver o estudo de caso e obter os
resultados basilares.
Abstract The whole teaching practice is accompanied by a reflexi action on the process of characterizing the elements inherent to this activity, the planning of the objectives to be achieved and, finally, the implementation of the strategies used and their results. This report presents the described practice, in a context related to two 5th year classes, from the 2sd Cycle of Basic Education, in the disciplinary áreas of Mathematics and Natural Science. It also contemplates the out line of an empirical investigation. The acquisition of new scientific knowledge is, largely, provided by investigations carried out by scientific communities. Students are members of a small community, which is part of the educational community, and like the scientific communities they aim to develop their skills, as well as expand their knowledge, through discovery and experimentation. The present study proposes the formation of a mathematical community, to enable 3rd year students to be involved in their teaching-learning process and to develop and deepen their knowledge in Geometry and Measurement content. In order to research the problem under study, it is necessary to appeal and develop the transversal ability of mathematical communication of students, so that, in the mathematical community, it is possible to promote the construction of a referential of shared concepts, as well as the development of mathematical procedures. This Empirical Research is a Case Study based on a qualitative methodology. The collection of data will be carried out through the categorical method and the descriptive method, which, in turn, will be analyzed through a structured approach. The investigative action is organized in four phases. Firstly, it takes place a direct observation, then proceed to the phase of planning a didactic unit. Then the researcher makes a participant observation, guided by the privious planning, and, finally, proceeds to the analysis and interpretation phase of the collected data. Due to the social and institutional consequences inherent to the SARSCov- 2 pandemic, it was not possible to develop the case study and obtain basic results.
Abstract The whole teaching practice is accompanied by a reflexi action on the process of characterizing the elements inherent to this activity, the planning of the objectives to be achieved and, finally, the implementation of the strategies used and their results. This report presents the described practice, in a context related to two 5th year classes, from the 2sd Cycle of Basic Education, in the disciplinary áreas of Mathematics and Natural Science. It also contemplates the out line of an empirical investigation. The acquisition of new scientific knowledge is, largely, provided by investigations carried out by scientific communities. Students are members of a small community, which is part of the educational community, and like the scientific communities they aim to develop their skills, as well as expand their knowledge, through discovery and experimentation. The present study proposes the formation of a mathematical community, to enable 3rd year students to be involved in their teaching-learning process and to develop and deepen their knowledge in Geometry and Measurement content. In order to research the problem under study, it is necessary to appeal and develop the transversal ability of mathematical communication of students, so that, in the mathematical community, it is possible to promote the construction of a referential of shared concepts, as well as the development of mathematical procedures. This Empirical Research is a Case Study based on a qualitative methodology. The collection of data will be carried out through the categorical method and the descriptive method, which, in turn, will be analyzed through a structured approach. The investigative action is organized in four phases. Firstly, it takes place a direct observation, then proceed to the phase of planning a didactic unit. Then the researcher makes a participant observation, guided by the privious planning, and, finally, proceeds to the analysis and interpretation phase of the collected data. Due to the social and institutional consequences inherent to the SARSCov- 2 pandemic, it was not possible to develop the case study and obtain basic results.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e da Matemática e Ciências Naturais
no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Comunicação matemática Comunidade matemática Referencial de conceitos partilhados Validação de procedimentos Geometria e medida Mathematical community Referential of shared concepts Validation of procedures Mathematical communication Geometry and measurement
Citation
Gomes, R. J. A. (2019). Formação de uma comunidade matemática: Descobrir a Geometria e Medida do 3.º ano (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/13007
Publisher
Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa