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Authors
Abstract(s)
O ruído proveniente de tráfego rodoviário constitui a maior fonte de poluição sonora na Europa. Estima-se que cerca de 100 milhões de pessoas são afetadas por níveis prejudiciais de ruído proveniente de tráfego rodoviário.
As medições de ruído são habitualmente realizadas com sonómetros devidamente calibrados. Os smartphones, dispositivos móveis que possuem uma entrada de áudio incorporada como dispositivo de medição de som conjugados com a utilização de aplicações específicas são um método de registo de níveis de ruído e geolocalização, utilizando o áudio e o GPS para mapear os níveis de ruído em ambientes urbanos.
O objetivo do presente estudo é caraterizar uma das vias mais movimentadas de Portugal, a segunda circular, em termos de ruído proveniente do tráfego rodoviário, com a utilização desses mesmos dispositivos.
Com os resultados obtidos desenvolveu-se um modelo matemático que relaciona o número, o tipo de veículos e a velocidade média a que se deslocam, com o ruído.
O modelo adotado baseia-se no IMAGINE, o modelo de emissão de ruído de tráfego rodoviário europeu.
O modelo e resultados obtidos poderão suportar futuras decisões de construção nas proximidades bem como fornecer orientações nas medidas de mitigação do ruído em instalações já existentes como escolas, hospitais, grandes edifícios, entre outras.
Road traffic noise is the largest source of noise pollution in Europe. It is estimated that around 100 million people are affected by harmful levels of noise from road traffic. Noise measurements are usually made with properly calibrated sound level meters. Smartphones, mobile devices that have a built-in audio input as a sound meter device combined with the use of specific applications are a method of recording noise levels and geolocation, using audio and GPS to map the noise levels in urban environments. The objective of the present study is to characterize one of the busiest roads in Portugal, “segunda circular”, in terms of road traffic noise, using these same devices. With the results obtained a mathematical model was developed relating the number, the type of vehicles and their average speed, with the produced noise. The adopted model is based on IMAGINE, the European road traffic noise model. The model and results obtained will support future construction decisions in the vicinity as well as provide guidance on noise mitigation measures in existing facilities such as schools, hospitals, large buildings, among others.
Road traffic noise is the largest source of noise pollution in Europe. It is estimated that around 100 million people are affected by harmful levels of noise from road traffic. Noise measurements are usually made with properly calibrated sound level meters. Smartphones, mobile devices that have a built-in audio input as a sound meter device combined with the use of specific applications are a method of recording noise levels and geolocation, using audio and GPS to map the noise levels in urban environments. The objective of the present study is to characterize one of the busiest roads in Portugal, “segunda circular”, in terms of road traffic noise, using these same devices. With the results obtained a mathematical model was developed relating the number, the type of vehicles and their average speed, with the produced noise. The adopted model is based on IMAGINE, the European road traffic noise model. The model and results obtained will support future construction decisions in the vicinity as well as provide guidance on noise mitigation measures in existing facilities such as schools, hospitals, large buildings, among others.
Description
Trabalho final de mestrado (projeto) para obtenção do grau de mestre em Engenharia da Qualidade e Ambiente
Keywords
Ruído Noise Tráfego rodoviário Road traffic Aplicações de ruído para smartphone Smartphone noise apps Modelação Modelling Poluição sonora Noise pollution
Citation
MATOS, Jacob Torreira de - Caracterização do perfil de ruído em vias de grande tráfego em Lisboa. Lisboa: Instituto Superior de Engenharia de Lisboa, 2019. Dissertação de mestrado.
Publisher
Instituto Superior de Engenharia de Lisboa