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Advisor(s)
Abstract(s)
A esfera pública cultural pode ser definida como o espaço simbólico em que se
articulam organizações, políticas e públicos de acordo com modos de
comunicação afetiva – estética e emocional, e não só cognitiva, tendo em conta
que a comunicação afetiva ajuda os indivíduos a pensar reflexivamente sobre as
situações que compõem o seu “Mundo da Vida” (Husserl, 1936). Se, no lugar das
organizações, perspetivarmos uma plataforma museológica digital, a urgência em
a organizar participativamente é vital: como promotora de redes de relações cuja
atividade cooperativa se pretende recorrente (noção de Art World de Becker, 1982)
consolida-se a rutura da relação organização/cliente de carácter instrumental e
dirigida de acordo com os interesses apenas de uma das partes.
O presente artigo propõe-se problematizar o papel das plataformas museológicas
digitais na medida em que não se devem limitar a apresentar manifestações
culturais, mas promover a ação e a disputa argumentativa, ou seja, aumentar a
esfera pública no sentido intersubjetivo.
“Bem-vindos à cultura da convergência, onde os velhos e os novos media colidem,
(…) onde o poder do produtor e o do consumidor interagem de formas
imprevisíveis. (…) Os consumidores serão mais poderosos na cultura de
convergência - mas só se reconhecerem e usarem esse poder quer como
consumidores, quer como cidadãos, como participantes plenos na nossa cultura”.
(Jenkins, 2006,p. 270) É esta imersão na cultura de convergência que
pretendemos verificar a partir da presença online dos museus da cidade de Lisboa.
ABSTRACT: The cultural public sphere can be defined as the symbolic space in which organizations, politics and public articulate themselves according to modes of affective - aesthetic and emotional communication, and not only cognitive, taking into account that affective communication helps individuals to think reflexively on situations that make up their “Lifeworld” (Husserl, 1936).If, in the place of organizations, we put a digital museological platform, the urgency to organize it in a participatory manner is vital: as a promoter of relationship networks whose cooperative activity is intended to recur (concept of Art World from Becker, 1982) consolidates the break in the relationship between the organization and client of an instrumental nature and directed according to the interests of only one of the parties. This paper proposes to problematize the role of digital museological platforms since they should not limit themselves to present cultural manifestations, but to promote action and argumentative dispute, that is, to increase the public sphere in the intersubjective sense. Welcome to convergence culture, where old and new media collide, (…) where the power of the media producer and the power of the media consumer interact in unpredictable ways. (…) Consumers will be more powerful within convergence culture - but only if they recognize and use that power as both consumers and citizens, as full participants in our culture. (Jenkins, 2006, p.270). It is this immersion in convergence culture that we want to verify from the online presence of Lisbon museums.
ABSTRACT: The cultural public sphere can be defined as the symbolic space in which organizations, politics and public articulate themselves according to modes of affective - aesthetic and emotional communication, and not only cognitive, taking into account that affective communication helps individuals to think reflexively on situations that make up their “Lifeworld” (Husserl, 1936).If, in the place of organizations, we put a digital museological platform, the urgency to organize it in a participatory manner is vital: as a promoter of relationship networks whose cooperative activity is intended to recur (concept of Art World from Becker, 1982) consolidates the break in the relationship between the organization and client of an instrumental nature and directed according to the interests of only one of the parties. This paper proposes to problematize the role of digital museological platforms since they should not limit themselves to present cultural manifestations, but to promote action and argumentative dispute, that is, to increase the public sphere in the intersubjective sense. Welcome to convergence culture, where old and new media collide, (…) where the power of the media producer and the power of the media consumer interact in unpredictable ways. (…) Consumers will be more powerful within convergence culture - but only if they recognize and use that power as both consumers and citizens, as full participants in our culture. (Jenkins, 2006, p.270). It is this immersion in convergence culture that we want to verify from the online presence of Lisbon museums.
Description
Artigo baseado na comunicação proferida no 10º Congresso da SOPCOM, realizado no Instituto Politécnico de Viseu, em Viseu, Portugal, 27-29 novembro 2017
Keywords
Plataformas museológicas digitais Participação Ação/comunicação Digital museological platform Participation Action/communication
Citation
Centeno, M.J. & Pina, H.F. (2019). As Plataformas Museológicas Digitais e a Cultura de Participação. In T. Antas de Barros, S. Ferreira, P. Lobo, S. Morais, P.Rodrigues, F.Sobral, & L. Sousa (eds.) Livro de Atas do 10º Congresso Sopcom: Ciências da Comunicação: Vinte Anos de Investigação em Portugal (pp. 52-64). Disponível em setembro, 20, 2019, em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/sopcom/x-congresso.pdf
Publisher
SOPCOM
Instituto Politécnico de Viseu
Instituto Politécnico de Viseu