Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.76 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Determina-se, nos dias de hoje, que o livro enquanto objeto de exploração é fundamental para a criança nos primeiros anos do seu desenvolvimento enquanto ser humano. Com efeito, o livro transmite valores sociais possibilitando que a criança construa conhecimentos e se torne um individuo imaginativo, crítico e culturalmente desenvolvido.
A temática do estudo apresentado neste relatório associou, através da prática pedagógica, a noção de compreensão leitora à exploração de textos literários que narram eventos históricos, promovendo a integração curricular entre Português e História e Geografia de Portugal no 2.º CEB.
Pretende-se analisar de que forma as narrativas que recriam determinados acontecimentos históricos contribuem para o desenvolvimento da compreensão ao nível da História de Portugal, tendo-se definido a seguinte problemática: de que forma a compreensão leitora pode ajudar a desenvolver a construção de conhecimento histórico? A partir de fragilidades observadas nos alunos, surgiram as seguintes questões-problema: Qual o papel do professor e do aluno no ensino-aprendizagem e na construção do conhecimento histórico a partir de literatura infantojuvenil? Será a literatura infantojuvenil uma fonte histórica possível para adquirir conhecimento histórico?
Abstract At present time, the concept “book” is seen as a fundamental object to children at the first years of their development as a human being. It is a toll on the social values transmission to the child, making it possible to construct knowledge and developing as an imaginative, critical and culturally developed individual. The study concept presented on this report creates the bridge between the reading comprehension and the exploration of literary scripts that narrate historical events through pedagogical practice, thereby promoting the curricular integration of the Portuguese Language and Portuguese History and Geography on the 2ºcicle of Basic Education. The aim of the study was to analyze the contribution of the historical events narratives on the comprehension of Portuguese History, asking the baseline question: in what way does the reading comprehension helps the development of the historical knowledge construction? Given the students weaknesses, the following questions appeared: What is the role of the teacher-student relation on the teaching-learning dynamic and the historical knowledge construction based on the youth literature? Is the youth literature, in fact, a valid historical source to acquire historical knowledge?
Abstract At present time, the concept “book” is seen as a fundamental object to children at the first years of their development as a human being. It is a toll on the social values transmission to the child, making it possible to construct knowledge and developing as an imaginative, critical and culturally developed individual. The study concept presented on this report creates the bridge between the reading comprehension and the exploration of literary scripts that narrate historical events through pedagogical practice, thereby promoting the curricular integration of the Portuguese Language and Portuguese History and Geography on the 2ºcicle of Basic Education. The aim of the study was to analyze the contribution of the historical events narratives on the comprehension of Portuguese History, asking the baseline question: in what way does the reading comprehension helps the development of the historical knowledge construction? Given the students weaknesses, the following questions appeared: What is the role of the teacher-student relation on the teaching-learning dynamic and the historical knowledge construction based on the youth literature? Is the youth literature, in fact, a valid historical source to acquire historical knowledge?
Description
Relatório de Estágio apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
História e geografia de Portugal 2.º ciclo do ensino básico Literatura infantojuvenil Conhecimento histórico Prática profissional supervisionada Portuguese history and geography 2nd cycle of basic education Youth literature Historical knowledge Supervised professional practice
Citation
Loureiro, M. G. S. (2018). A potencialidade da literatura infantojuvenil para o conhecimento histórico numa turma de 2.º CEB (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/9717