Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.5 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Esta dissertação explora a forma como o anacronismo, quando usado intencionalmente
em cinema segundo uma visão autoral, estabelece uma sensibilidade contemporânea
num determinado contexto histórico. Recorrendo ao filme Marie Antoinette (Sofia
Coppola, 2006) enquanto caso de estudo, é demonstrada a forma como o anacronismo
pode não ser apenas uma opção estilística, mas sim uma ferramenta cinematográfica que
coloca o passado e o presente em diálogo direto. Pretende-se fazer um reenquadramento
do uso do anacronismo nos géneros de cinema de época ou histórico e biopic,
frequentemente criticados por distorcerem a autenticidade histórica das obras.
Esta dissertação analisa o filme Marie Antoinette (2006) segundo quatro eixos: o filme
de época, o biopic, o pós-feminismo e o anacronismo. Ao incorporar aspetos da sua
contemporaneidade no contexto histórico do Palácio de Versalhes no século XVIII,
Sofia Coppola usa o anacronismo como uma estratégia para aproximar a figura de
Marie Antoinette do presente para explorar questões contemporâneas de género,
identidade e juventude.
ABSTRACT - This dissertation explores the way anachronism, when intentionally used in cinema with an authorial vision, establishes a contemporary sensibility within a given historical context. Using the film Marie Antoinette (Sofia Coppola, 2006) as a case study, this dissertation aims to demonstrate how anachronism can be more than just a stylistic choice, rather serving as a tool to directly connect past and present. The goal is to rethink the use of anachronism in period films and biopics, often criticized for distorting the historical authenticity. This dissertation analyzes Marie Antoinette (2006) along four conceptual axes: period films, biopics, post-feminism, and anachronism. By incorporating contemporary aspects into the 18th-century historical context of the Palace of Versailles, Sofia Coppola uses anachronism as a strategy to bring Marie Antoinette closer to the present, exploring contemporary issues of gender, identity, and youth.
ABSTRACT - This dissertation explores the way anachronism, when intentionally used in cinema with an authorial vision, establishes a contemporary sensibility within a given historical context. Using the film Marie Antoinette (Sofia Coppola, 2006) as a case study, this dissertation aims to demonstrate how anachronism can be more than just a stylistic choice, rather serving as a tool to directly connect past and present. The goal is to rethink the use of anachronism in period films and biopics, often criticized for distorting the historical authenticity. This dissertation analyzes Marie Antoinette (2006) along four conceptual axes: period films, biopics, post-feminism, and anachronism. By incorporating contemporary aspects into the 18th-century historical context of the Palace of Versailles, Sofia Coppola uses anachronism as a strategy to bring Marie Antoinette closer to the present, exploring contemporary issues of gender, identity, and youth.
Description
Dissertação de Mestrado submetida à Escola Superior de Teatro e Cinema para cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do grau de Mestre em Desenvolvimento de Projeto Cinematográfico – especialização em Dramaturgia e Realização
Keywords
Anacronismo Filme de época Biopic Pós-feminismo Marie Antoinette Sofia Coppola Anachronism Period film Post-feminism
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Teatro e Cinema