Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
7.08 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O teatro na educação de infância, é reconhecido como uma ferramenta relevante no desenvolvimento global da criança. O contacto com jogos teatrais estimula a criatividade e a imaginação e contribui de uma forma significativa para o desenvolvimento emocional. A base do projeto que aqui se apresenta é uma investigação-ação, assente no método interpretativo com uma abordagem qualitativa. Este processo teve como intenção promover, através de atividades de âmbito teatral, o desenvolvimento emocional num grupo de 25 crianças dos 4 aos 6 anos, numa sala de jardim de infância com as quais foi implementado o projeto. Foi explícito o intuito de avaliar se as atividades proporcionam conhecimento às crianças e as ajudam a identificar, a expressar e a gerir as suas emoções, harmonizando uma maior empatia e compreensão com as emoções dos outros, refletindo-se em interações sociais positivas. Os dados foram recolhidos através do diário de bordo, inquérito por questionário aos encarregados de educação e pela recolha, através de entrevista, das conceções das crianças sobre o projeto. Dos resultados ressalta que as atividades de âmbito teatral contribuíram para a formação global das crianças, tornando-as socialmente mais competentes, empáticas e conscientes.
Abstract Theater in early childhood education is recognized as a relevant tool in the child's overall development. Contact with theatrical games stimulates creativity and imagination and contributes significantly to emotional development. The basis of the project presented here is action research, based on the interpretative method with a qualitative approach. This process was intended to promote, through theatrical activities, emotional development in a group of 25 children aged 4 to 6, in an early childhood education room with whom the project was implemented. The intention was explicit to evaluate whether the activities provide knowledge to children and help them identify, express and manage their emotions, harmonizing greater empathy and understanding with the emotions of others, reflected in positive social interactions. The data were collected through the logbook, questionnaire survey of parents, and interviews to gather the children´s perceptions of the project. From the results, it is highlighted that theatrical activities contributed to the overall development of children, making them more socially competent, empathetic and aware.
Abstract Theater in early childhood education is recognized as a relevant tool in the child's overall development. Contact with theatrical games stimulates creativity and imagination and contributes significantly to emotional development. The basis of the project presented here is action research, based on the interpretative method with a qualitative approach. This process was intended to promote, through theatrical activities, emotional development in a group of 25 children aged 4 to 6, in an early childhood education room with whom the project was implemented. The intention was explicit to evaluate whether the activities provide knowledge to children and help them identify, express and manage their emotions, harmonizing greater empathy and understanding with the emotions of others, reflected in positive social interactions. The data were collected through the logbook, questionnaire survey of parents, and interviews to gather the children´s perceptions of the project. From the results, it is highlighted that theatrical activities contributed to the overall development of children, making them more socially competent, empathetic and aware.
Description
Projeto de intervenção apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção do grau de mestre em Educação Artística na especialização de Teatro na Educação
Keywords
Educação Artística Teatro na Educação Jardim de infância Desenvolvimento emocional Competências emocionais Emoções Artistic education Theatre in education Kindergarten Emotional development
Citation
Rodrigues, C. G. P. (2024). Práticas teatrais e desenvolvimento emocional de crianças em jardim de infância (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/21363
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação de Lisboa