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Advisor(s)
Abstract(s)
Neste relatório faz-se um trabalho reflexivo acerca da minha prática enquanto
educadora estagiária, com especial enfoque no período em que estive com um grupo de
25 crianças entre 4 e os 6 anos de idade e com a sua respetiva equipa educativa num JI
público de Lisboa.
É apresentada ao leitor a caraterização do contexto para enquadrar a ação
educativa e as respetivas intencionalidades.
O objetivo da investigação foi avaliar o contributo das rotinas para o
desenvolvimento da participação das crianças, em jardim de infância. Do ponto de vista
metodológico assumiu uma natureza qualitativa, tendo recorrido ao método de estudo de
caso, utilizando um conjunto de diferentes técnicas e instrumentos de recolha de
informação. As notas de campo foram o principal instrumento de recolha de dados para
evidenciar as atitudes das crianças face ao tema explorado. Na análise e discussão de
dados permitiu verificar que a educadora deu uma grande importância à implementação
de rotinas, e demonstrou-se disponível para experimentar vários procedimentos.
Estabeleceu-se uma estreita cooperação com a educadora que permitiu às crianças
desenvolverem competências de planificação e de avaliação, afirmando o seu direito à
participação.
Conclui-se que o desenvolvimento da participação das crianças através da
implementação consistente de rotinas contribui para reforçar o seu estatuto como
cidadãos de direitos.
Finalmente faz-se uma reflexão sobre o papel da PPS na (re)construção da
profissionalidade docente, como educadora de infância, salientando a integração entre
conhecimentos teóricos e práticos e uma progressiva definição pessoal de valores
profissionais e modelos de intervenção.
ABSTRACT This report presents a reflexive analysis about my internship in a state run preschool, in Lisbon, Portugal, where I interacted with a class of twenty-five, four- to sixyear- old children and their educational team. First of all, the institutional context and which educational intentions were pursued, is described. Then, an exploratory study is reported. It’s aim was to evaluate how the implementation of a consistent daily routine may contribute to the development of children’s participation. A qualitative case-study methodological approach was used. Data were collected mainly through field-notes. Results showed that the preschool teacher attributed a high relevance to a carefully planned daily routine and accepted that different procedures were explored. All this contributed to children´s developing of of planning and evaluation skills which in turn strengthened their autonomy when participating in classroom activities. It was concluded that a consistent daily routine implementation develops participation by children and reinforces their status as citizens by right. This report finishes reflecting how this internship contributed for the development of my sense of professionality as a preschool teacher, highlighting how theoretical as well as professional knowledge becomes intertwined, and how professional values and intervention models are progressively constructed.
ABSTRACT This report presents a reflexive analysis about my internship in a state run preschool, in Lisbon, Portugal, where I interacted with a class of twenty-five, four- to sixyear- old children and their educational team. First of all, the institutional context and which educational intentions were pursued, is described. Then, an exploratory study is reported. It’s aim was to evaluate how the implementation of a consistent daily routine may contribute to the development of children’s participation. A qualitative case-study methodological approach was used. Data were collected mainly through field-notes. Results showed that the preschool teacher attributed a high relevance to a carefully planned daily routine and accepted that different procedures were explored. All this contributed to children´s developing of of planning and evaluation skills which in turn strengthened their autonomy when participating in classroom activities. It was concluded that a consistent daily routine implementation develops participation by children and reinforces their status as citizens by right. This report finishes reflecting how this internship contributed for the development of my sense of professionality as a preschool teacher, highlighting how theoretical as well as professional knowledge becomes intertwined, and how professional values and intervention models are progressively constructed.
Description
Relatório de Estágio apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa
para obtenção de grau de mestre em Educação Pré-Escolar
Keywords
Rotinas Participação Desenvolvimento Prática profissional supervisionada. Jardim de infância Daily routine Development of children’s participation Supervised professional practice Preschool children
Citation
Carrasqueira, S. C. (2019). Instrumentos de rotina e mediação de comportamentos do grupo (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/10817
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação de Lisboa