Loading...
3 results
Search Results
Now showing 1 - 3 of 3
- Livros Viajantes Inclusivos: falar sobre questões LGBT nos jardins de infância e escolas do 1.º cicloPublication . Ferreira, EduardaEste artigo apresenta o projeto 'Livros Viajantes Inclusivos', desenvolvido pela SEIES - Sociedade de Estudos e Intervenção em Engenharia Social, em parceria com as bibliotecas escolares, nas escolas do ensino básico do concelho de Setúbal. O projeto ‘Livros Viajantes Inclusivos’ tem como objetivo promover atividades em contexto escolar sobre a não discriminação com base na orientação sexual e na identidade de género. O foco central do projeto é o potencial da literatura infantojuvenil para a promoção de uma sociedade inclusiva e baseada no respeito pela diversidade. Ao longo dos anos letivos em que foi implementado, de 2015 a 2019, o projeto 'Livros Viajantes Inclusivos' teve como principais resultados, nos cinco agrupamentos de escolas envolvidos, o desenvolvimento de atividades de exploração de livros infantis com 20 grupos de crianças do pré-escolar e 156 turmas do 1.º ciclo do ensino básico, num total de cerca de 4000 crianças. No âmbito deste projeto foi realizada a oficina de formação LER PARA A IGUALDADE, em parceria com a Escola Superior de Educação de Setúbal, com o objetivo de dar resposta às necessidades de formação das/os docentes envolvidas/os. São apresentadas e analisadas as atividades realizadas no contexto da formação e os impactos na prática profissional das/os participantes.
- Gender and ICT: school and gender stereotypesPublication . Ferreira, EduardaInformation and communication technologies (ICT) are intertwined with almost every aspect of our daily lives, they have become central to the way we communicate, work and socialize. ICT are increasingly a structural aspect of societies, however, ICT continue to be a highly gendered area of life in all socioeconomic and educational backgrounds, and a source of significant social inequality in enduring ways. This paper reports on an ongoing research project ‘Gender@ICT’ which explores the interrelations of gender and technologies in an educational context in Portugal, based on focus groups and group activities (games with images related to ICT and gender) with preschool children and 9th grade students. The results bring evidence that ICT is highly related to gender stereotypes which affect boys and girls representations and practices, including their educational and career choices.
- Using electronic sensors to support gender neutral STEM activities in primary schoolPublication . Silva, Maria João; Ferreira, Eduarda; Batista, SusanaThe Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) gender divide is still a nowadays multidimensional problem. During the last decades, research has been studying the factors that can contribute to close the gender gap in what concerns participation, achievement and progression in STEM education. The empirical study presented in this paper assessed, with a gender perspective, the results of the use of electronic sensors to explore and solve environmental health problems by children of four primary school classes. The developed experiment was designed to promote gender inclusion. The results evidenced that children acquired knowledge linked to the use of the sensors, and were able to produce suggestions to solve the explored problems. Nonetheless, gender differences were not promoted by the experiment didactic activities, evidencing affordances of such activities to narrow gender gaps.