Loading...
10 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 10
- Inovação e gestão da incerteza num agrupamento de escolas da região de Lisboa: estudo de um caso pela voz do seu diretorPublication . Gonçalves, Ana Paula Martins; Dias, MarianaO sistema educativo português tem sido caraterizado por uma forte centralização, permitindo a continuidade de uma “gramática escolar” que persiste praticamente até à atualidade: agrupamento de alunos em turmas tendencialmente homogéneas, currículos uniformes; pedagogia fortemente transmissiva. Os sucessivos decretos relativos à “autonomia das escolas” e à afirmação de “lideranças fortes” não parecem ter alterado significativamente este cenário. Assim as reconfigurações organizacionais e pedagógicas ocorridas limitaram-se, em larga medida, à aplicação ou reinterpretação local de diretrizes políticas definidas com escassa participação e negociação.Apesar deste contexto algumas escolas e diretores conseguiram demarcar-se deste paradigma e iniciar processos muito relevantes de transformação organizacional e pedagógica que, nalgumas dimensões, anteciparam a própria definição de normativos legais.O nosso artigo visa, precisamente, descrever e analisar o processo de transformação de uma escola iniciado numa altura em que a autonomia da escola ainda se limitava a um conjunto restrito de experiências de contratualização com escasso desenvolvimento. A análise que nos propomos efetuar tem como base de investigação a história de vida de um diretor durante quinze anos (2003-2019), “desenhada” a partir de diferentes técnicas de pesquisa: entrevista não diretiva, análise documental do testemunho do diretor e dos relatórios de avaliação externa das escolas.Os resultados da investigação são bastante abrangentes pelo que neste artigo centraremos a nossa atenção nos seguintes aspetos: visão do diretor; natureza das principais medidas pedagógicas e organizacionais implementadas; participação dos alunos; aprendizagem e desenvolvimento organizacional.
- Liderança em agrupamentos de territórios de intervenção prioritária: imperativos, contingências e lógicas de acçãoPublication . Sanches, Maria de Fátima Chorão; Conceição Dias, MarianaCentrado na acção de liderança, este estudo propôs-se identificar as contingências e imperativos inerentes ao processo de implementação do programa TEIP num agrupamento de escolas. Especificamente, pretendeu-se captar a heterogeneidade das lógicas de mudança e identificar modos de apropriação subjectiva da liderança pedagógica e organizacional. Os resultados reforçam a ideia de que implementar um programa novo é construção de complexidade holística, implicando a conjunção integrada de múltiplas estratégias de liderança. Discutem-se os resultados à luz das teorizações iniciais, com relevo para as lógicas de prestação de contas e alguns sinais de „balcanização‟ organizacional.
- Education, development and docial inclusion in Portugal: policies, processes and resultsPublication . Conceição Dias, MarianaThe Lisbon Strategy’s guidelines transformed education and training into unavoidable economic and social priorities. These guidelines also revealed that some European countries were far from achieving the minimum baseline for their inclusion in new knowledge economies and guaranteeing the sustainability of the lifelong learning processes implemented. In this context, a broad priority education program started developing in Portugal (TEIP Program), aimed at recovery from a significant educational lag and fulfilling the European guidelines that maintain that all citizens must develop skills and competencies towards their employability and foster further learning, active citizenship and intercultural dialogue. Throughout the communication we will present our analysis and reflections about the program’s dynamics and results, mainly through methodologies of a quantitative nature (education statistics, national examinations results). Reflections will be complemented by information gathered from interviews with key actors in the TEIP program (educational administration offices’ program coordinators; program consultants school directors) where some of the core strategies and change processes harnessed are identified. Data points to a reduction in school failure and school dropout rates in TEIP schools. However, significant differences still persist when comparing TEIP results and national results, proving that an important path must yet be taken in Portugal in order to ensure a quality inclusive education.
- A participação dos alunos na escola: um desafio à qualidade da educaçãoPublication . Dias, Mariana; Gonçalves, Ana PaulaA participação dos alunos na vida da escola faz parte da agenda política nacional desde a revolução de abril de 1974 embora a forma de legitimar essa participação tenha tido diferentes matizes ao longo do tempo: requisito indispensável ao funcionamento democrático das organizações educativas; aprendizagem de conteúdos e competências indispensáveis a uma cidadania ativa; envolvimento dos alunos no seu próprio processo de aprendizagem e desenvolvimento. No entanto, o processo de “dar voz aos alunos” não tem tido em Portugal um processo linear, como a própria Estratégia de Educação para a Cidadania reconhece, prevalecendo um percurso em ziguezague que “não tem permitido a apropriação da visão e das boas práticas na cultura escolar, nem o envolvimento dos alunos e das alunas e de outros parceiros em atividades com a comunidade educativa local e na sociedade em geral”. Através desta comunicação pretendemos contrariar esta tendência e descrever e analisar um caso de sucesso neste domínio, em que “dar voz aos alunos” constituiu um pilar fundamental no processo de transformação de uma escola que se encontrava em situação de grande dificuldade, visível numa significativa perda de alunos e degradação da imagem junto da comunidade. A estratégia de investigação que sustenta esta apresentação é a história de vida de um diretor da região de Lisboa (2003-2019), que foi elaborada a partir de duas técnicas de investigação fundamentais: entrevista e análise documental (testemunho escrito do diretor e relatórios de avaliação externa das escolas). Através da análise desses elementos pudemos constatar que o diretor estabeleceu parcerias fortes com os alunos e outros elementos da comunidade escolar, conseguindo alterações muito significativas ao modelo escolar “tradicional”: fim das retenções, dos trabalhos de casa, dos “toques” nos intervalos, da prioridade concedida à preparação para testes e exames. Estas mudanças, foram decisivas para que a organização em análise abandonasse os últimos lugares do ranking em que se encontrava e se transformasse numa escola com forte procura por parte de alunos e famílias, com bons resultados académicos e uma forte imagem no universo académico e nos meios de comunicação social.
- The mass schooling process in Portugal: a unique pathway?Publication . Conceição Dias, MarianaThis paper aims to highlight the uniqueness of the mass schooling process in Portugal, marked by a very late start and a rapid expansion since the last quarter of XX century, reinforced by the European agenda of the last decades (Education and training 2010 , 20020). It aims, also to identify the challenges that the country faced in the field of equity in education. This work is based on the analysis of legislation associated with compulsory schooling and in national and international statistics related with the evolution of success of Portuguese students in national exams and PISA. The analysis of these results took into account several sociodemographic variables (family background, region, social support). The study shows that the universalization of basic education took place in Portugal at the end of the 20th century, but currently there is a growing convergence with reference standards set for European space of education and training (preschool rates , literacy levels, early school leaving, lifelong learning). The recent economic and financial crisis in the country has caused an inversion in the very positive tendencies verified in the country regarding education, but , in the last years the progressive tendencies were renewed and we are experiencing a quick move to the goals of Education and Training 2020 agenda and having a relevant growth of Portuguese results in PISA. Equity and school success problems still remain , with strong links with social and regional inequalities, in spite of the existence of some governmental programs to overcome these issues.
- The development of mass education in southern european countries: from singularity to convergence?Publication . Dias, MarianaThis paper aims to interrogate the specificity of the development of mass schooling in southern European countries, based upon the Portuguese “case", that is quite singular within the European context. In fact, basic education become compulsory in Portugal in the middle of XIX century but most Portuguese citizens remained illiterate until the middle of XX century and the levels of schooling in all educational subsystem remained quite bellow the European average, until the transition to XXI century (Candelas, 2007). Nowadays the situation is rather different and current research shows the educational landscape is increasingly close to European benchmarks: levels of preschool attendance, rate of low achievers in reading and math, early school leaving, percentage of graduates in math and science, development of lifelong learning and higher education (Dias, 2013, 2014). Educational policies and political agenda are also strongly influenced by European guidelines and discourse (Alves, 2010). However; these changes did not prevent the country of continuing to have very weak levels of social mobility and equity in education. In order to analyze the complexity of Portuguese situation this study took into consideration different sources of data: Portuguese legislation, European guidelines in the field of education and training; national and international educational statistics; evolution of Portuguese position in PISA. The data shows that both internal and external factors are accountable for the rapid development of the Portuguese Education in the last decades and that the changes were both of a quantitative and qualitative nature. Higher education became central to youth life changes but is not, yet, a real challenge to the very traditional patterns of social mobility that have been a persistent feature of Portuguese society.
- Empowering vulnerable students for school success? an exploratory approach to philanthropic intervention projects in portuguese state schoolsPublication . Dias, Mariana; Pappámikail, LiaThe perspective that School needs the support of professionals, besides teachers, to reduce and repair pupils’ inequalities and vulnerabilities is on the base of a significant part of educational policies of the last decades. If it is true that the majority of these initiatives are lead by public agents, it also true that the civil society is growingly «called» to give it’s contribute. An example of this movement of growing importance awarded by companies to social and civic responsibilities is EPIS (Entrepreneurs for Social Inclusion, created in 2006). Sometime later a “National Network of Mediators for School Success” is launched by this Association as an effective alternative to other school failure combat models. The " Network..." presents itself as a highly innovative methodology with high(er) efficiency rates and good results: its goal is to create “new good students”, which means students who were at risk of failing the school year and that at the end of the year are in conditions to pass. It is made up of field professionals (social workers, teachers, and psychologists), and organized in local teams. They are placed at schools where the project is being implemented, sometimes with concurring initiatives, as the «Network» is sometimes offered to the school, as a result of the partnership with the Ministry of Education, and in other cases, as the sole project, as it’s the result of a request, in partnership with local authorities and other Local Development Associations. It aims to 'reach' the families of students at risk of failure and, together with them, perform continuous guidance work in order to develop personal and social skills that enables them to tackle their difficulties in school autonomously, in terms of study method, motivation and expectations towards the future (Vieira and Dionísio 2012; Melo 2012). This methodology has two main components: a signaling system of young people under risk of academic underachievement and school withdrawal, focused on four categories: individual, family, school and territory; and a portfolio of specific intervention methodologies available to the field professionals. All the work is supervised and supported by a platform where all the information is gathered and that sorts out the range of techniques the professionals should use in each individual case. In this paper we aim to discuss, presenting results drawn from an exploratory study, on the one hand, the «innovative» role of the private sector in promoting social responsibility actions in Portuguese public schools with high levels of failure by contrast with the ones carried out by public educational agents (Garriga and Melé 2013). We will do so by analyzing the official rhetoric of the «Network…», contrasting it with the perspective of the actors who actually implement the «Network…» methodology. On the other hand, We will also address the perspectives involved agents have Integrated in a wider research project "Local Strategies for the Improvement of schools in disadvantaged areas: public and private programs of intervention" several qualitative techniques were employed: document analysis, 18 semi-structured interviews in three distinct regions to directors of schools where the "Network ..." is implemented, to mediators and stakeholders. Informational materials available on the project website were also analyzed.
- Market trends and dilemmas of parenthal participation in schoolsPublication . Conceição Dias, MarianaEste artigo descreve e analisa o impacto da definição e implementação de um novo modelo de gestão dos estabelecimentos de ensino não superior (Dec-lei nº115_A/98) nos padrões de cidadania e equidade do ensino público Português. A institucionalização deste modelo representa uma mudança na matriz centralista e burocrática do referido ensino público e sugere uma aproximação às concepções neo-gerencialistas e neo-liberais que, desde meados dos anos 80, têm dominado a agenda política de muitos países desenvolvidos e de alguns organismos internacionais. Os resultados da pesquisa sugerem que a implementação do novo modelo de gestão contribuiu para reforçar os padrões de diferenciação social no ensino básico (1ºciclo) e, mais especificamente, para preservar as .vantagens competitivas. da classe média na escola pública Portuguesa.
- Leadership and mediation in risk contexts: new actors and models of InterventionPublication . Conceição Dias, Mariana; Pappamikail, Lia; Carvalho, Maria JoãoThis article aims to analyze the program Network of Mediators of Capacitation for Academic Achievement which has been presented in international agencies of great prestige as a model of “good practices.” The program, which is promoted by the EPIS Association, founded by a group of Portuguese entrepreneurs under the theme of social inclusion, presents itself as an innovative model of solidarity and social capacitation of young people under risk of academic underachievement and school withdrawal. The research we have carried out focuses on the following aspects: the objectives of the EPIS Association, the work methodology of the Network of Mediators and the manner in which it is developed and envisioned on the field. The study, which is qualitative in nature, is based on the analysis of a vast documental compilation and interviews with actors which are more directly involved with the program (head teachers, mediators, and local authorities). The results of the study show that the program under analysis favours a highly structured intervention which, although generally valued and considered effective, does not concede a wide margin of leadership, autonomy, and participation to local actors. On a deeper analytical level, the study shows that the creation of the Association and program under analysis is included in the affirmation process of new forms of governance and public action in Portugal, namely the affirmation of “new philanthropies” on education, a tendency with scarce tradition in the country.
- Políticas de intervenção prioritária em Portugal: novas políticas, novas práticas?Publication . Dias, Mariana; Tomás, Catarina; Gama, Ana; Lopes, RuiEm Portugal, no final da década de 90 do século XX, começaram a ser desenvolvidas estratégias de discriminação positiva visando garantir o cumprimento da escolaridade obrigatória e a luta contra a exclusão escolar e social, designadamente nas periferias das grandes cidades. É neste contexto que surgem as escolas e os Territórios Educativos de Intervenção Prioritária (TEIP) pelo Despacho nº147-B/ME/96, de 1 de Agosto de 1996. Este programa, inicialmente inspirado nas zonas de intervenção prioritárias francesas, visava a intervenção de vários parceiros locais (professores, alunos, pessoal não docente, associações de pais, autarquias locais, associações culturais e associações recreativas) na elaboração do Projeto Educativo. Com o XVII Governo Constitucional o programa foi redefinido passando a incluir novas vertentes: necessidade de existência de um projeto educativo próprio; consultadoria externa; avaliação periódica de resultados em diferentes domínios (taxas de insucesso e abandono escolar, assiduidade, comportamento, participação, inovações organizacionais, parcerias educativas estabelecidas no âmbito do Programa, etc.). Foi também alargado a todo o território nacional, envolvendo atualmente cento e cinco agrupamentos escolares. Com esta apresentação visamos analisar se as novas políticas e diretrizes, no domínio da educação prioritária, contribuíram para a emergência de novas estratégias pedagógicas, organizacionais e de envolvimento comunitário. Os elementos em que basearemos a nossa análise serão os seguintes: (i) relatório nacional do programa TEIP (2010-2011); (ii) relatórios do programa de avaliação externa das escolas; (iii) entrevistas realizadas aos atores locais, designadamente a coordenadores e consultores dos projetos TEIP. As conclusões da nossa comunicação centrar-se-ão no papel dos atores locais no desenvolvimento do Programa TEIP e no impacto deste programa na melhoria dos resultados académicos, na diminuição da indisciplina e violência escolar e na construção de percursos de vida que contrariem as tendências para a exclusão escolar e social.