Browsing by Author "Moutinho, Sara"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Aprendizagem Baseada em Problemas: Reflexões de professores estagiários de Biologia e de GeologiaPublication . Torres, Joana; Moutinho, Sara; Almeida, António; Vasconcelos, ClaraA Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) é uma metodologia de ensino centrada no aluno que promove o desenvolvimento de diversas competências e uma construção de conhecimento mais significativa. Os estudantes tornam-se construtores ativos do seu conhecimento e o professor altera o seu papel de transmissor da informação para facilitador do processo de resolução de problemas. De facto, esta metodologia requer uma transformação no paradigma educacional, apelando para uma maior autonomia do aluno. Com o objetivo de analisar as conceções dos professores acerca da metodologia, assim como dificuldades, constrangimentos e implicações na aprendizagem dos alunos da implementação desta metodologia, foram entrevistados sete professores estagiários, no ano letivo 2012/2013. Numa realidade onde esta metodologia é parcamente utilizada, pretendeuse que estes professores revelassem a sua opinião e vivências após trabalharem com a metodologia, sendo analisadas diferentes dimensões: significado e importância da ABP; fase de planificação; fase de implementação e considerações gerais. Tendo como pressuposto uma metodologia qualitativa, as entrevistas foram transcritas e sujeitas a uma análise de conteúdo. No sentido de traçar um perfil mais robusto dos professores foram analisadas também planificações por eles construídas nesse mesmo ano letivo. Verificámos que, ao nível da importância da ABP, os entrevistados reconhecem que os alunos desenvolvem competências essenciais, como a autonomia, o pensamento crítico e a capacidade de questionar e de trabalhar em grupo, competências essas fundamentais também fora do contexto de aula. Estes constatam ainda que os alunos, no geral, estão mais motivados e envolvidos no processo de aprendizagem, construindo o seu próprio conhecimento e desenvolvendo uma imagem mais adequada de ciência. No entanto, estes indicam que esta metodologia requer muito tempo e uma maior preparação por parte dos professores verificando-se, também, uma certa relutância pelos alunos para a mudança. Relativamente à planificação e à implementação da metodologia, os professores estagiários procuram cumprir o programa e motivar os alunos, sendo o levantamento de questões e factos e o preenchimento da ficha de monitorização as etapas que parecem suscitar mais dificuldades. A falta de materiais, a dificuldade na acessibilidade a computadores, internet e outras fontes de pesquisa, destacam-se como principais obstáculos à implementação da ABP.
- How is the reintroduction of extinct animals regarded through age? A comparative study with students from two distinct school levelsPublication . Almeida, António; Vasconcelos, Isabella Francisca; Torres, Joana; Moutinho, SaraThe Portuguese curriculum includes the issue of endangered species but it omits the reintroductions of endangered or already extinct species. Therefore, this study aimed to verify and compare the position of 435 students, attending the 4th (n1=210, age average 8,8) and the 9th year (n2=225, age average 14,3) of schooling, about the hypothetical reintroduction of three emblematic mammals from the Iberian fauna in Portugal: the wild goat, the bear and the lynx, which has a very different situation in this country. To this end, a questionnaire was applied, also demanding the reasons of their choice. The students of both groups supported the reintroductions with percentages that were very similar, but the reasons for their support had a different frequency. In a very general way, the older students gave more personal and ecological arguments and the younger produced more arguments centred on the animals and on the human being. However, the incidence of ecological arguments was lower than expected, due to the fact that students from the 9th have approached throughout schooling, more precisely at the 3rd, 5th and 8thyears, several ecological issues. Some misconceptions about the utility of the animals for humans, especially in the case of the wild goat, and their dangerousness, in the case of the bear and lynx, were also detected. Because this issue has proved to be very controversial in countries that have already started a reintroduction policy of some species of their fauna, we support its discussion during schooling, in Science Education and Environmental Education, for a better understanding of the reasons for and against the reintroductions that may allow reducing the importance of empathy for an animal as the most important one.
- Portuguese teachers’ views about geosciences modelsPublication . Moutinho, Sara; Torres, Joana; Almeida, António; Vasconcelos, ClaraGeoscience teachers use models to help students to learn phenomenon, because they simplify the explanation of abstract scientific theories. For that reason, modelling is an important tool to be used in geosciences classrooms to help students to understand theories. However, resorting to that strategy implies that teachers recognize its importance and are prepared to guide students in their learning processes through modelling. In the present research we analyse the views of Portuguese science teachers about geosciences models covered by Portuguese science curriculum. Data analysis led us to the conclusion that the majority of teachers have solid scientific knowledge regarding the geosciences models. It’s crucial that teachers understand scientific models, so they can present them clearly to students, through a model-based approach.
- Promover o questionamento junto de alunos de ciências do ensino básicoPublication . Pinto, Raquel; Torres, Joana; Moutinho, Sara; Almeida, António; Vasconcelos, ClaraO papel do questionamento é indubitável no desenvolvimento do raciocínio científico e de uma cidadania ativa alicerçada numa posição crítica e reflexiva. As competências de questionamento são potenciadas na Aprendizagem Baseada na Resolução de Problemas (ABRP), uma metodologia de ensino centrada no aluno, que parte de situações problemáticas quotidianas para o desenvolvimento de novas aprendizagens. Contudo, nas aulas de ciências do nosso país, o ensino continua a ser fundamentado em perspetivas centradas no professor (Freitas, Jiménez & Mellado, 2004), onde o questionamento dos alunos é pouco relevado. Note-se que mesmo internacionalmente, as questões colocadas pelos alunos são de baixo nível cognitivo (Dahlgren & Öberg, 2001), emergindo essencialmente questões do tipo enciclopédico e de compreensão. Com o presente trabalho pretendeu-se averiguar se a aplicação de cenários problemáticos quotidianos, segundo a metodologia da ABRP, era relevante na promoção da formulação de questões de aprendizagem de elevado nível cognitivo. A amostra, constituída por 44 alunos de Ciências Naturais que frequentavam o 9.º ano do Ensino Básico numa escola pública do norte do país, não estava familiarizada com a metodologia de ensino mencionada, nem com a formulação de questões. Numa perspetiva de estudo de caso, recolheram-se dados inerentes à tipologia de questões constantes em fichas de monitorização preenchidas pelos alunos. Os resultados obtidos revelaram que perante um primeiro cenário orientado para a ABRP, apenas foram formuladas questões de informação de baixo nível cognitivo. Após uma intervenção que teve como objetivo ensinar os alunos as diferentes tipologias de questões, aplicou-se um segundo cenário. Os resultados da sua aplicação demonstraram uma formulação de questões de aprendizagem de nível cognitivo superior. A análise dos resultados após a aplicação dos dois cenários colocou em evidência a relevância de ensinar aos alunos as diferentes tipologias de questões, facto que terá promovido a formulação de questões de nível cognitivo mais elevado.
- Pupil’s mental models of earth internal structurePublication . Torres, Joana; Moutinho, Sara; Almeida, António; Pereira, Conceição; Vasconcelos, ClaraMental models are fundamental for understanding the construction of knowledge and people’ actions, constituting an important area in science education. In fact, Johnson-Laird (1983) argued that people think and reason with mental models, as it is impossible to directly understand the world. For this author, human mind construct internal representations, which are considered a bridge that connects people with the world. Mental models represent objects or specific situations, capturing its essential characteristics. Although mental models are considered to be personal, incomplete, unstable and unscientific they allow pupils to understand and explain phenomena. As so, according to their experiences, pupils construct their own mental models, which are useful for their daily life. On the other hand, conceptual models are considered to be precise representations coherent with scientific knowledge that are introduced to them in the classroom. When pupils are confronted with conceptual models which are frequently different from their own mental models, restructuring processes may occur in diverse ways. Consequently, it is important that teachers become aware of the difficulty of this process and recognize the relevance of the diversity of their pupils’ mental models, in order to promote activities that allow them to construct their models in an effective way. Pupils should have the opportunity to evaluate the importance of conceptual models and to correctly compare them with their previous knowledge. The present study aims to analyze how primary pupils imagine and represent the internal structure of the Earth. To attain this purpose, a questionnaire was constructed and validated by two university experts in primary education. The questionnaire asked pupils to draw the Earth’s interior and to write an explanation of their own drawing intending to get an approximation of their Earth’s internal structure mental models. One hundred and seventeen pupils of the last year of the primary school participated in this study. The sample had 58,1% of boys and 41,9% of girls, with ages ranging from 9 to 11 years old. The collected data was analyzed and mental models were classified into different categories: (i) Real Concentric Layers Model; (ii) Unreal Concentric Layers Model; (iii) Simple Random Structure Model; (iv) Complex Random Structure Model; (v) Fictional Model; (vi) Mixed Model; and (vii) External Model. Complex Random Structure Model was the model represented by the majority of pupils. In fact, only 35,9% of participants represent the Earth’s internal structure divided into layers. Although pupils were allowed to represent movement with arrows, most of them possess a static mental model of the Earth.
- The role of geology in a sustainable society: perceptions of university studentsPublication . Almeida, António; Vasconcelos, Clara; Pereira, C.; Torres, Joana; Moutinho, SaraGeology has been at the service of an instrumental view of nature contributing to its exploitation, and helping providing the raw materials needed for economic development, frequently with high ecological impacts. However, Environmental Geology and Geoconservation are fields more concerned with environmental protection and its preservation. At the same time, Geology is responsible for a certain ambiguity of values, choosing the hammer as a symbol but focusing its action on the field, which helps to generate a sense of reverence for Earth. Based on these ideas, a questionnaire was applied to 36 master students who will teach Geology (20) or will exercise other professions related with it (16), in order to ascertain how respondents characterize the work of geologists related to nature, and see their opinion about the contribution of this science to a fairer and more sustainable society. The general results show that the students identify more with a less exploiting view of this science and prefer to highlight its role for a fairer and more sustainable society especially concerning a more sustainable exploitation of Earth resources and rising of awareness of geohazards. This can support the idea of paradigm changing in Geosciences, adding an element of caution to our actions instead of helping the mutilation of the planet.