Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
20.01 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Esta dissertação pretende, numa primeira fase, apresentar uma série de perspectivas
teóricas sobre o restauro cinematográfico a fim de promover a construção de uma
teoria geral que conduza a prática dos arquivos e arquivistas, através de um questionamento
das noções de original e autêntico. Numa segunda fase, preocupar-se-á em
investigar o filme Três Dias sem Deus, a primeira longa metragem sonora realizada
por uma mulher em Portugal, Bárbara Virgínia. Este filme encontra-se parcialmente
perdido. Devido à sua condição de conservação, apesar da importância histórica e estética,
a sua visibilidade tem sido insuficiente. Isto resulta em parte dos procedimentos
do restauro tradicional que não estão, em geral, preparados para lidar com objectos
desta natureza. Numa terceira fase, propor-se-á a noção de restauro recoreográfico
que visa explorar (através das ferramentas do cinema found footage e do vídeo-ensaio)
o preenchimento das lacunas no filme fragmentário.
ABSTRACT - This thesis will present, firstly, a series of theoretical understandings of film restoration, in order to promote a general theory for film restoration that may guide the work of archives and archivists, by questioning such notions as originality and authenticity. Secondly, it will conduct an investigation on Três Dias sem Deus, the first sound feature film by a Portuguese woman director, Bárbara Virgínia. This film is partially lost. Due to its parcial preservation, although its historical and aesthetic value, the film’s visibility has been insufficient. This is in part a result of tradicional restoration procedures which are not generically prepared to deal with such filmic objects. Thirdly, it will present the notion of rechoreographic film restoration which, by applying the knowledge of found footage cinema and video-essays, may help to feel the gaps of fragmented films.
ABSTRACT - This thesis will present, firstly, a series of theoretical understandings of film restoration, in order to promote a general theory for film restoration that may guide the work of archives and archivists, by questioning such notions as originality and authenticity. Secondly, it will conduct an investigation on Três Dias sem Deus, the first sound feature film by a Portuguese woman director, Bárbara Virgínia. This film is partially lost. Due to its parcial preservation, although its historical and aesthetic value, the film’s visibility has been insufficient. This is in part a result of tradicional restoration procedures which are not generically prepared to deal with such filmic objects. Thirdly, it will present the notion of rechoreographic film restoration which, by applying the knowledge of found footage cinema and video-essays, may help to feel the gaps of fragmented films.
Description
Dissertação submetida à Escola Superior de Teatro e Cinema para cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do grau de Mestre em Desenvolvimento de Projecto Cinematográfico, especialização em dramaturgia e realização.
Keywords
Restauro cinematográfico Mulher realizadora Cinema português Vídeo-ensaio Film restoration Women director Portuguese cinema Found footage Video-essay
Pedagogical Context
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Teatro e Cinema