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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O nosso quotidiano tem sofrido várias alterações, uma vez que já não sabemos viver
sem tecnologia. Também o dia-a-dia da escola tem sido alterado com a implementação
das tecnologias em sala de aula, sendo esta uma mais-valia em certos domínios,
nomeadamente, ao nível da motivação dos alunos.
Por outro lado, o desenvolvimento de competências metalinguísticas dos alunos é um
desafio para a escola, dado que, frequentemente, implica a conceção de percursos
didáticos que não se encontram disponíveis em manuais ou em outros recursos
didáticos. Neste âmbito, a perceção do acento fonológico em Português afigura-se
como uma fragilidade de alunos do 1.º Ciclo do Ensino Básico que requer uma
abordagem centrada na descoberta do funcionamento da língua e na promoção do
desenvolvimento de competências metafonológicas dos alunos.
Centrando-se no domínio do ensino/aprendizagem do Português no 1.º Ciclo do Ensino
Básico, este projeto tem como objetivo contribuir para a conceção, desenvolvimento,
implementação e avaliação de um recurso educativo digital que promova o
desenvolvimento de competências metafonológicas dos alunos em torno do acento
fonológico em Português Europeu.
O desenvolvimento do recurso educativo digital seguiu o modelo conceptual do Design
Instrucional, mais precisamente do modelo ADDIE (Analysis, Design, Development,
Implementation and Evaluation). Este recurso foi testado com alunos do 1.º Ciclo do
Ensino Básico, tendo sido gravados vídeos com a interação, que foram posteriormente
analisados segundo uma metodologia heurística.
Os resultados revelam que o recurso educativo digital desenvolvido atende a padrões
de qualidade: para além de ser apelativo, combina som, imagem e vídeo,
disponibilizando um percurso alternativo à abordagem tradicional do acento
fonológico em sala de aula. A aplicação da análise heurística correu como planificado
e permitiu confrontar a concepção do recurso concebida pela equipa de investigação, e
planificada no guião multimédia, com a utilização do recurso por parte do seu públicoalvo.
A condução destes testes forneceu um conjunto de dados que permitiram corrigir
e ajustar algumas propostas iniciais, assim como identificar alguns erros de
programação.
ABSTRACT Our daily lives have undergone many changes, as we no longer know how to live without technology. Also, the daily life of schools has been changed with the implementation of technologies in the classroom, which is an added value in certain areas, namely, the level of student motivation. On the other hand, the development of students' metalinguistic skills is a challenge for schools, as it often involves the design of didactic pathways that are not available in textbooks or other teaching resources. In this context, the perception of the Portuguese phonological stress appears as a weakness of students in Primary Education, which requires a focused approach on the discovery of the functioning of the language and the promotion of students’ metaphonological development. Focusing on the area of teaching / learning Portuguese in Primary Education, this project aims to contribute to the design, development, implementation and evaluation of a digital educational resource that promotes the development of students’ phonological competence on phonological stress in European Portuguese. The development of the digital educational resource follows the conceptual model of Instructional Design, more precisely in the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation). This resource was tested on students of Primary Education level, having been recorded videos with the interaction that were later analysed according to a heuristic methodology. The results show that the digital educational resource meets quality standards: besides being appealing, it combines sound, image and video, providing an alternative approach to the phonological word stress in the classroom. The application of heuristic analysis went as planned and allowed to confront the design of the resource (conceived by the research team and planned in the multimedia script) with the use of the resource by its target audience. Conducting these tests provided a set of data that allowed to correct and adjust some initial proposals as well as identify some programming errors.
ABSTRACT Our daily lives have undergone many changes, as we no longer know how to live without technology. Also, the daily life of schools has been changed with the implementation of technologies in the classroom, which is an added value in certain areas, namely, the level of student motivation. On the other hand, the development of students' metalinguistic skills is a challenge for schools, as it often involves the design of didactic pathways that are not available in textbooks or other teaching resources. In this context, the perception of the Portuguese phonological stress appears as a weakness of students in Primary Education, which requires a focused approach on the discovery of the functioning of the language and the promotion of students’ metaphonological development. Focusing on the area of teaching / learning Portuguese in Primary Education, this project aims to contribute to the design, development, implementation and evaluation of a digital educational resource that promotes the development of students’ phonological competence on phonological stress in European Portuguese. The development of the digital educational resource follows the conceptual model of Instructional Design, more precisely in the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation). This resource was tested on students of Primary Education level, having been recorded videos with the interaction that were later analysed according to a heuristic methodology. The results show that the digital educational resource meets quality standards: besides being appealing, it combines sound, image and video, providing an alternative approach to the phonological word stress in the classroom. The application of heuristic analysis went as planned and allowed to confront the design of the resource (conceived by the research team and planned in the multimedia script) with the use of the resource by its target audience. Conducting these tests provided a set of data that allowed to correct and adjust some initial proposals as well as identify some programming errors.
Description
Projeto de Intervenção apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Didática da Língua Portuguesa no 1.º e no 2.º Ciclo
Keywords
Recursos educativos digitais Laboratório gramatical Ensino da gramática Competência metalinguística Acento fonológico. Digital educational resources Grammar laboratory Grammar teaching Metalinguistic competence Phonological stress IPL/2018/RED.PT_ESELx
Citation
Freitas, L. S. F. (2019). Laboratório gramatical digital: desenvolver competências metafonológicas em torno do acento fonológico em português europeu (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/11038
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação de Lisboa