Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
476.65 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório foi realizado no âmbito da unidade curricular de Prática de
Ensino Supervisionada II (PES II) do 2.º ano do Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do
Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais no 2.º CEB.
O relatório está dividido em duas partes. Na primeira descrevem-se e comparamse
as práticas educativas realizadas no 1.º CEB e no 2.º CEB, nomeadamente no 3.º e
no 6.º ano de escolaridade.
A seguir, na segunda parte, é apresentado um estudo realizado nas escolas em
que decorreu a PES II para responder ao problema “Quais são as conceções de alunos
do 1.º CEB e do 2.º CEB sobre a utilização de animais em sala de aula?”. Para orientar
a investigação foram formulados 3 objetivos gerais: (i) Identificar as conceções dos
alunos acerca da utilização de animais; (ii) Identificar as potencialidades e as
fragilidades da utilização de animais em sala de aula; (iii) Comparar as conceções dos
dois grupos de alunos, atendendo a que apresentam um nível etário diferente e,
consequentemente, um nível de desenvolvimento igualmente diferente e vivências
distintas. A metodologia utilizada foi de caráter quantitativo, recorrendo-se à
administração de um questionário, com questões de resposta aberta e fechada. Para a
análise da maioria das questões recorreu-se a estatística descritiva. A estatística
inferencial foi aplicada a duas perguntas, em que se utilizou o software Statistical
Package for the Social Sciences.
Os resultados permitiram verificar algumas conceções dos alunos dos dois ciclos
de ensino à cerca da utilização de animais. As crianças do 1.º CEB foram mais
defensoras da realização de atividades práticas com animais comparativamente às do
2.º CEB. No entanto, quando questionadas sobre situações que envolvem o uso
instrumental de animais, as crianças do 1.º CEB não se revelaram tão entusiastas se
comparadas com as do 2.º CEB. Para verificar a razão inerente a essas diferenças
elaboraram-se hipóteses explicativas relacionadas com o nível de desenvolvimento dos
alunos, com a sua faixa etária e com as suas vivências.
ABSTRACT The current report was as a part of Supervised Teaching Practice II (STP II) of the 2nd year of the MA in Teaching of 1st Cycle of Basic Education and Mathematics and Natural Sciences of 2nd Cycle of Basic Education. The report is divided in two parts. In the first part we describe and compare the teaching practices in the 1st and 2nd Cycle of Primary Education, namely, in 3rd and 6th grade classes. Then in the second part, we present the problem of the research developed during the STP II: “What are the conceptions of the 1st and 2nd Cycle students about animal use in the classroom?”. To guide the research the following objectives were established: (i) to identify the conceptions students have about animal use; (ii) to identify the benefits and constraints in using animals in the classroom; (iii) to compare the conceptions of the two groups of students, considering that the sample included children from a different age level an, consequently, a different level of development and different life experiences. We choose a quantitative methodology, using a questionnaire, with closed and open questions. In the most cases, to analyze the questions we use descriptive statistics. The inferential statistics was used to analyze two questions, using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The results allowed us to verify some conceptions of the students of the two cycles of teaching about the use of animals. We were also able to identify some differences between the identified concepts. In order to verify the inherent reason for these differences, explanatory hypotheses were created, related to the students' level of development, their age group and their life experiences.
ABSTRACT The current report was as a part of Supervised Teaching Practice II (STP II) of the 2nd year of the MA in Teaching of 1st Cycle of Basic Education and Mathematics and Natural Sciences of 2nd Cycle of Basic Education. The report is divided in two parts. In the first part we describe and compare the teaching practices in the 1st and 2nd Cycle of Primary Education, namely, in 3rd and 6th grade classes. Then in the second part, we present the problem of the research developed during the STP II: “What are the conceptions of the 1st and 2nd Cycle students about animal use in the classroom?”. To guide the research the following objectives were established: (i) to identify the conceptions students have about animal use; (ii) to identify the benefits and constraints in using animals in the classroom; (iii) to compare the conceptions of the two groups of students, considering that the sample included children from a different age level an, consequently, a different level of development and different life experiences. We choose a quantitative methodology, using a questionnaire, with closed and open questions. In the most cases, to analyze the questions we use descriptive statistics. The inferential statistics was used to analyze two questions, using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The results allowed us to verify some conceptions of the students of the two cycles of teaching about the use of animals. We were also able to identify some differences between the identified concepts. In order to verify the inherent reason for these differences, explanatory hypotheses were created, related to the students' level of development, their age group and their life experiences.
Description
Relatório de Estágio apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção do grau de mestre em Ensino do 1.º CEB e de Matemática e Ciências
Naturais do 2.º CEB
Keywords
Animais Conceções de alunos 1.º ciclo do ensino básico Educação 2.º ciclo do ensino básico Alunos Animals Education Conceptions of students 1st cycle of basic education 2nd cycle of basic education Classroom
Citation
Diniz, M. M. V. (2019). A utilização de animais em sala de aula – uma comparação das conceções de alunos do 3.º e do 6.º ano de escolaridade (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/10991
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação de Lisboa