Repository logo
 
Publication

Artistic project report: comparison of the revised editions and perspective on the interpretation

dc.contributor.advisorBarsegian, Samuel
dc.contributor.advisorPacheco, Paulo
dc.contributor.authorRadocaj, Milan
dc.date.accessioned2019-03-27T12:14:49Z
dc.date.available2019-03-27T12:14:49Z
dc.date.issued2019-01
dc.descriptionRelatório de estágio - Mestrado em Músicapt_PT
dc.description.abstractABSTRACT - Making a part of my final recital, I decided to include Bartók’s Viola Concerto in my artistic project as one of the most performed, recorded, and important pieces in the viola repertoire. Still, it’s a mystery in terms of compositional identity. The main topic that I will research is focused on the different editions of Bartók’s Viola Concerto. To comprehend the composer’s aesthetics, this work will cover his historical background, some of his works and related aspects of his musical language. Nowadays, one of the most known Viola Concertos and also considered one of the masterpieces of the Hungarian composer has the particularity of being an unfinished work: Bartók’s last composition left only fourteen pages of manuscript and sketches. From this point, too many questions stayed unanswered and for the interpreter it becomes difficult to be aware of Bartók’s intentions. The Concerto has several editions, published and unpublished. They show differences among them on such issues as bowings, dynamics, and even added and deleted measures and notes. The main objective of this work is the analysis of those editions with a focus on Peter Bartók’s version (his son), Tibor Serly’s version, and the manuscript itself. I believe that this project will help me a lot in music interpretation, during the process and in its final stage, especially in getting a clearer idea of what Bartók wanted to put in his work. I also believe this work could reach a larger audience in the “viola world” and may provide an interesting critical reflection on the viola players.pt_PT
dc.description.abstractResumo - Por ser o meu projeto artístico, tomei a decisão de incluir o Concerto para viola e orquestra de Bela Bartók, é uma das obras mais tocadas, gravadas e relevantes do repertório de viola, todavia a obra é ainda um mistério em termos de composição. O tópico principal da pesquisa debruça-se nas diferentes edições do concerto para viola de Bartók. De forma a compreender a estética do compositor, este trabalho pretende incorporar dados históricos e obras relacionadas com a linguagem utilizada. Atualmente, é um dos concertos mais conhecido no repertório de viola e é considerada uma obra-prima do compositor húngaro com a particularidade de ser uma obra incompleta: a última obra da sua vida com apenas catorze páginas de manuscritos e rascunhos. Devido a estas condições, várias questões ficaram sem solução e tornou-se difícil saber as reais intenções do compositor. Este concerto tem várias edições publicadas e não publicadas com algumas diferenças, nomeadamente arcadas, dinâmicas e até a adição e remoção de compassos e notas. O objetivo primordial deste trabalho concentra-se na análise de Peter Bartók (filho de Bela Bartók) e de Tibor Serly cuja edição é a maioritariamente utilizada. Este projeto pretende providenciar diversos aspetos de Bartók que poderão influenciar a interpretação da obra, quer durante o processo, quer na fase final, especialmente em obter uma ideia clara do que Bartók pretendia nesta obra. Desta forma, acredito que este trabalho poderá proporcionar uma interessante reflexão crítica aos violetistas.pt_PT
dc.description.versionN/Apt_PT
dc.identifier.tid202201236
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.21/9784
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherInstituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboapt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectBela Bartókpt_PT
dc.subjectViolapt_PT
dc.subjectConcertopt_PT
dc.subjectEditionspt_PT
dc.subjectComparisonpt_PT
dc.subjectT. Serlypt_PT
dc.subjectP. Bartókpt_PT
dc.subjectEdiçõespt_PT
dc.subjectComparaçãopt_PT
dc.titleArtistic project report: comparison of the revised editions and perspective on the interpretationpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.titleArtistic project report: comparison of the revised editions and perspective on the interpretationpt_PT
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Relatório Final Milan.pdf
Size:
10.9 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: