Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Artistic project report: comparison of the revised editions and perspective on the interpretation

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Relatório Final Milan.pdf10.9 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

ABSTRACT - Making a part of my final recital, I decided to include Bartók’s Viola Concerto in my artistic project as one of the most performed, recorded, and important pieces in the viola repertoire. Still, it’s a mystery in terms of compositional identity. The main topic that I will research is focused on the different editions of Bartók’s Viola Concerto. To comprehend the composer’s aesthetics, this work will cover his historical background, some of his works and related aspects of his musical language. Nowadays, one of the most known Viola Concertos and also considered one of the masterpieces of the Hungarian composer has the particularity of being an unfinished work: Bartók’s last composition left only fourteen pages of manuscript and sketches. From this point, too many questions stayed unanswered and for the interpreter it becomes difficult to be aware of Bartók’s intentions. The Concerto has several editions, published and unpublished. They show differences among them on such issues as bowings, dynamics, and even added and deleted measures and notes. The main objective of this work is the analysis of those editions with a focus on Peter Bartók’s version (his son), Tibor Serly’s version, and the manuscript itself. I believe that this project will help me a lot in music interpretation, during the process and in its final stage, especially in getting a clearer idea of what Bartók wanted to put in his work. I also believe this work could reach a larger audience in the “viola world” and may provide an interesting critical reflection on the viola players.
Resumo - Por ser o meu projeto artístico, tomei a decisão de incluir o Concerto para viola e orquestra de Bela Bartók, é uma das obras mais tocadas, gravadas e relevantes do repertório de viola, todavia a obra é ainda um mistério em termos de composição. O tópico principal da pesquisa debruça-se nas diferentes edições do concerto para viola de Bartók. De forma a compreender a estética do compositor, este trabalho pretende incorporar dados históricos e obras relacionadas com a linguagem utilizada. Atualmente, é um dos concertos mais conhecido no repertório de viola e é considerada uma obra-prima do compositor húngaro com a particularidade de ser uma obra incompleta: a última obra da sua vida com apenas catorze páginas de manuscritos e rascunhos. Devido a estas condições, várias questões ficaram sem solução e tornou-se difícil saber as reais intenções do compositor. Este concerto tem várias edições publicadas e não publicadas com algumas diferenças, nomeadamente arcadas, dinâmicas e até a adição e remoção de compassos e notas. O objetivo primordial deste trabalho concentra-se na análise de Peter Bartók (filho de Bela Bartók) e de Tibor Serly cuja edição é a maioritariamente utilizada. Este projeto pretende providenciar diversos aspetos de Bartók que poderão influenciar a interpretação da obra, quer durante o processo, quer na fase final, especialmente em obter uma ideia clara do que Bartók pretendia nesta obra. Desta forma, acredito que este trabalho poderá proporcionar uma interessante reflexão crítica aos violetistas.

Description

Relatório de estágio - Mestrado em Música

Keywords

Bela Bartók Viola Concerto Editions Comparison T. Serly P. Bartók Edições Comparação

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa