Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.41 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente Relatório enquadra-se na Unidade Curricular (UC) de Prática Profissional Supervisionada II (PPSII). Este documento pretende ilustrar reflexiva e fundamentadamente a prática vivenciada ao longo de quatro meses, em contexto de Jardim de infância, com um grupo de crianças, com idades entre os 3 e 6 anos. Mais que descrever as aprendizagens adquiridas, integra a consequente reflexão e crescimento sentido a nível profissional. O relatório é, do mesmo modo, composto por um capítulo dedicado a uma investigação que foi desenvolvida em derredor do tema: “Será a afetividade a base de uma relação pedagógica de qualidade em contexto de Jardim de Infância?”. Para o efeito, foi desenvolvida uma investigação de natureza qualitativa, com recurso ao método de estudo de caso, com as seguintes técnicas de recolha de dados: i) observação direta; ii) entrevistas; iii) consulta documental, e orientada pelas diretrizes de uma uma investigação-ação, com os objetivos de i) Analisar a pertinência da criação de laços afetivos no ato de educar; ii) Conhecer e analisar as conceções da equipa educativa sobre a afetividade na relação pedagógica; iii) Analisar o impacto de uma relação pedagógica de qualidade na aprendizagem e desenvolvimento das crianças. Foi realizada, também, uma análise de conteúdo dos dados recolhidos, e um roteiro ético que regeu toda a investigação realizada.
Os resultados obtidos mostram a relevância da afetividade na construção de uma relação pedagógica de qualidade e o consequente benefício para o desenvolvimento holístico da criança.
This Report fits into the Curricular Unit (UC) of Supervised Professional Practice II (PPSII). This document intends to reflectively and substantiated illustrate the practice experienced over four months, in a Kindergarten context, with a group of children, aged between 3 and 6 years old. More than describing the learning acquired, it integrates the consequent reflection and growth felt at a professional level. The report is, likewise, composed of a chapter dedicated to an investigation that was developed around the theme: “Is affectivity the basis of a quality pedagogical relationship in the context of Kindergarten?”. To this end, a qualitative investigation was developed, using the case study method, with the following data collection techniques: i) direct observation; ii) interviews; iii) documentary consultation, and guided by the guidelines of an action investigation, with the objectives of i) Analysing the relevance of creating emotional bonds in the act of educating; ii) Know and analyse the educational team’s conceptions about affectivity in the pedagogical relationship; iii) Analyse the impact of a quality pedagogical relationship on children's learning and development. A content analysis of the data collected was also carried out, and an ethical guide that governed the entire investigation. The results obtained show the relevance of affection in building a quality pedagogical relationship, and the consequent benefit for the child's holistic development.
This Report fits into the Curricular Unit (UC) of Supervised Professional Practice II (PPSII). This document intends to reflectively and substantiated illustrate the practice experienced over four months, in a Kindergarten context, with a group of children, aged between 3 and 6 years old. More than describing the learning acquired, it integrates the consequent reflection and growth felt at a professional level. The report is, likewise, composed of a chapter dedicated to an investigation that was developed around the theme: “Is affectivity the basis of a quality pedagogical relationship in the context of Kindergarten?”. To this end, a qualitative investigation was developed, using the case study method, with the following data collection techniques: i) direct observation; ii) interviews; iii) documentary consultation, and guided by the guidelines of an action investigation, with the objectives of i) Analysing the relevance of creating emotional bonds in the act of educating; ii) Know and analyse the educational team’s conceptions about affectivity in the pedagogical relationship; iii) Analyse the impact of a quality pedagogical relationship on children's learning and development. A content analysis of the data collected was also carried out, and an ethical guide that governed the entire investigation. The results obtained show the relevance of affection in building a quality pedagogical relationship, and the consequent benefit for the child's holistic development.
Description
Relatório de Prática Profissional Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Educação Pré-Escolar
Keywords
Afetividade Relação pedagógica Affectivity Pedagogical relationship
Citation
Xavier, C. E. S. (2024). Será a afetividade a base de uma relação pedagógica de qualidade em contexto de Jardim de Infância? (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/17952