Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
79.17 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O cinema e a literatura são artes que consistem por si só em transmissores bastante
flexíveis e influentes no que diz respeito à divulgação de significados, mostrando-se
bastante eficientes nos seus conceitos ou a revolucionar ideias. São, portanto, os meios
adequados à exploração da narrativa não-linear, possibilitando enorme liberdade a
quem pretende estudar os seus conceitos e analisar qual o melhor caminho a seguir.
Com o desejo de averiguar como este tema é colocado em prática, bem como trazer
novos contributos, optou-se pelo desenvolvimento de um guião cinematográfico onde
se pudessem implementar os conceitos estudados e, assim, entender de forma
esclarecedora o mecanismo de todo o processo de escrita de uma narrativa estruturada
numa ordem não-cronológica.
Ao dividir o presente trabalho de projeto em três momentos distintos possibilita que
seja encontrada uma coerência antes de alcançar a fase do guião cinematográfico
desenvolvido. Numa primeira fase, o foco estará sobretudo no quadro teórico, ou seja,
será contextualizado todo o tema do projeto, apresentando os principais conceitos
acerca da organização de uma narrativa e da união entre cinema e tempo. Ainda na
primeira fase do projeto, a concentração está no formato de narrativa cujos princípios
serão empregues no projeto final, ou seja, a narrativa não – linear. Neste caso, o estudo
de uma representação cinematográfica contemporânea de não-linearidade considera se fundamental antes do processo de escrita. Por fim, no terceiro segmento do trabalho,
são clarificadas todas as decisões tomadas em relação ao guião cinematográfico
desenvolvido, quer acerca do seu enredo e organização, quer acerca da linha temporal
narrativa pela qual se optou.
Tratando-se de um tema oportuno no atual contexto audiovisual nacional, pretende se que o projeto contribua de forma útil para o progresso da indústria audiovisual,
incentivando a criação e a escrita de conceitos e ideias originais.
ABSTRACT: Cinema and literature are arts that consist in very flexible and influential components to disseminate meanings, proving themselves to be very efficient in their concepts or in revolutionizing ideas. They are, therefore, the best way to explore non-linear narrative, allowing all the freedom to those who intend to study its concepts and analyze the best way forward. To find out how to put this theme into practice, as well as to bring new contributions, it was decided to develop a screenplay where the studied concepts could be implemented and understand the mechanisms of the entire process of writing a narrative structured in a non-chronological order. By dividing the present project work into three distinct moments, it allows to find a coherence before reaching the stage of the developed screenplay. In a first phase, the entire theme of the project will be contextualized and the main concepts related to the organization of a narrative and the union between cinema and time will be analyzed. Still in the first phase of the project, the concentration is on the narrative format combined with the principles employed in the final project, that is, a non-linear narrative. In this case, studying a contemporary cinematographic representation of non-linearity is fundamental before the writing process. Finally, in the third segment of the project, all decisions related to the developed script are clarified, whether about its plot and organization, or the narrative timeline chosen. Since this is a relevant theme in the current national audiovisual context, it is intended that the project may contribute to the progress of the audiovisual industry, encouraging the creation and the writing of original concepts and ideas.
ABSTRACT: Cinema and literature are arts that consist in very flexible and influential components to disseminate meanings, proving themselves to be very efficient in their concepts or in revolutionizing ideas. They are, therefore, the best way to explore non-linear narrative, allowing all the freedom to those who intend to study its concepts and analyze the best way forward. To find out how to put this theme into practice, as well as to bring new contributions, it was decided to develop a screenplay where the studied concepts could be implemented and understand the mechanisms of the entire process of writing a narrative structured in a non-chronological order. By dividing the present project work into three distinct moments, it allows to find a coherence before reaching the stage of the developed screenplay. In a first phase, the entire theme of the project will be contextualized and the main concepts related to the organization of a narrative and the union between cinema and time will be analyzed. Still in the first phase of the project, the concentration is on the narrative format combined with the principles employed in the final project, that is, a non-linear narrative. In this case, studying a contemporary cinematographic representation of non-linearity is fundamental before the writing process. Finally, in the third segment of the project, all decisions related to the developed script are clarified, whether about its plot and organization, or the narrative timeline chosen. Since this is a relevant theme in the current national audiovisual context, it is intended that the project may contribute to the progress of the audiovisual industry, encouraging the creation and the writing of original concepts and ideas.
Description
Trabalho de projeto apresentado à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Audiovisual e Multimédia.
Keywords
Narrativa Não-Linear Guião cinematográfico Cinema Tempo Non-Linear Narrative Screenplay Cinema Time
Citation
Teixeira, F.A. (2021). Tempo e Narrativa Não-Linear: Conceção de projeto audiovisual. [Trabalho de projeto de mestrado, Escola Superior de Comunicação Social]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/14164
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social