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Advisor(s)
Abstract(s)
A investigação que aqui se propõe debruça-se sobre o entendimento do papel da
ciberpolítica, no auxílio dos Grupos de Cidadãos Eleitores, quando estes colocam em
prática as suas estratégias de relações públicas.
O ponto de partida passa pela contextualização do sistema político autárquico e pelo
enquadramento da evolução histórica do poder local, desde os seus primórdios até chegar
às candidaturas independentes aos órgãos de poder local. É aqui que se traça a sua
evolução até aos desafios que lhes são colocados nos dias de hoje.
Para além destas incursões, são definidos os conceitos de relações públicas, assim como
o campo das relações públicas na política, onde se apresenta uma distinção de outros
conceitos, aproximados, mas conceptualmente diferentes, como o marketing político,
publicidade ou propaganda.
A transformação digital é também abordada como conceito estruturante desta
investigação, observada no campo das relações públicas e da própria política, resultando
daqui um estudo mais alargado sobre o conceito de ciberpolítica.
Os contributos para uma melhor compreensão desta realidade foram tomados por meio
de entrevistas junto de uma amostra de candidatos às eleições autárquicas, nos anos de
2017 e 2021, tendo alguns deles sido eleitos presidentes de câmara.
Os resultados desta investigação demonstraram que os candidatos independentes às
eleições autárquicas ainda têm um longo caminho a percorrer, no sentido de tirarem o
maior proveito possível da ciberpolítica como meio de impulsionar as suas estratégias de
relações públicas.
ABSTRACT: The research proposed here focuses on understanding the role of cyberpolitics in helping Citizen Voter Groups when they put their public relations strategies into practice. The starting point involves contextualizing the local authority political system and framing the historical evolution of local power, from its beginnings to independent candidacies for local government bodies. This is where their evolution is traced to the challenges they face today. In addition to these incursions, the concept of public relations is defined, as well as the field of public relations in politics, where a distinction is presented from other concepts, close but conceptually different, such as political marketing, advertising or propaganda. Digital transformation is also approached as a structuring concept in this research, observed in the field of public relations and politics itself, resulting in a broader study on the concept of cyberpolitics. Contributions to a better understanding of this reality were taken through interviews with a sample of candidates for local elections, in the years 2017 and 2021, some of which were elected mayors. The results of this investigation demonstrated that independent candidates for local elections still have a long way to go in order to make the most of cyberpolitics as a means of boosting their public relations strategies.
ABSTRACT: The research proposed here focuses on understanding the role of cyberpolitics in helping Citizen Voter Groups when they put their public relations strategies into practice. The starting point involves contextualizing the local authority political system and framing the historical evolution of local power, from its beginnings to independent candidacies for local government bodies. This is where their evolution is traced to the challenges they face today. In addition to these incursions, the concept of public relations is defined, as well as the field of public relations in politics, where a distinction is presented from other concepts, close but conceptually different, such as political marketing, advertising or propaganda. Digital transformation is also approached as a structuring concept in this research, observed in the field of public relations and politics itself, resulting in a broader study on the concept of cyberpolitics. Contributions to a better understanding of this reality were taken through interviews with a sample of candidates for local elections, in the years 2017 and 2021, some of which were elected mayors. The results of this investigation demonstrated that independent candidates for local elections still have a long way to go in order to make the most of cyberpolitics as a means of boosting their public relations strategies.
Description
Dissertação de mestrado apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Gestão Estratégica das Relações Públicas
Keywords
Ciberpolítica Relações públicas na política Candidatos independentes Grupos de cidadãos eleitores Sistema político autárquico Cyberpolitics Public relations in politics Independent candidates Citizen voter groups Local political system
Citation
Rodrigues, R.AM. (2023). RP e ciberpolítica: as candidaturas independentes às eleições autárquicas. Um olhar global ao alcance local. [Dissertação de mestrado, Escola Superior de Comunicação Social]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa.http://hdl.handle.net/10400.21/16982
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social