Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
6.2 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente Relatório de Estágio, intitulado de A cidade como laboratório didático no Estudo do Meio no 1.º ciclo do ensino básico, desenvolve-se no âmbito da unidade curricular de Prática do Ensino Supervisionada II, integrada no Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (CEB) e de Matemática e Ciências Naturais no 2.º CEB, da ESELx.
Este documento encontra-se dividido em duas partes interligadas, sendo a primeira, a caracterização, análise e reflexão das práticas pedagógicas implementadas em ambos os ciclos e a segunda o estudo empírico a partir de uma problemática emergente, neste caso, no 1.º CEB: Os espaços da cidade enquanto recurso didático, nos processos de ensino e aprendizagem do Estudo do Meio no 1.º CEB, permitem desenvolver as competências histórico-geográficas.
Assim, formularam-se os seguintes objetivos específicos: (i) Explorar as estratégias e atividades que podem ser desenvolvidas utilizando a cidade como recurso didático; (ii) Analisar o contributo do uso didático da cidade para o desenvolvimento de aprendizagens em Estudo do Meio; e, por fim, (iii) Analisar as competências histórico geográficas desenvolvidas pelos alunos a partir do estudo da cidade.
Tendo em conta os objetivos definidos, recorreu-se a uma metodologia qualitativa, através de algumas das etapas da Investigação-Ação, mobilizando-se, para tal, um quadro teórico que articula as potencialidades da cidade como recurso didático e o tipo de trabalho didático que pode ser desenvolvido a partir da cidade com as aprendizagens de Estudo do Meio e as competências histórico-geográficas.
Os resultados da investigação permitiram compreender que a cidade enquanto laboratório didático e todos os recursos explorados através deste laboratório, permitiram o desenvolvimento de aprendizagens de Estudo do Meio e, ainda, o desenvolvimento de competências histórico-geográficas.
This Internship Report, entitled The city as a didactic laboratory in the Social Environment in the 1st cycle of basic education, is developed within the scope of the curricular unit of Supervised Teaching Practice II, integrated in the Master in Teaching of the 1𝑠𝑡. Basic Education Cycle (BEC) and Mathematics and Natural Sciences in the 2𝑛𝑑BEC, ESELx. This document is divided into two interconnected parts, the first being the characterization, analysis and reflection of the pedagogical practices implemented in both cycles and the second the empirical study from an emerging problem, in this case, in the 1𝑠𝑡 BEC: The spaces of the city as a didactic resource, in the teaching and learning processes of Social Environment in the 1st BEC, allows the development of historical-geographical competences. Thus, the established specific objectives were: (i) Explore the strategies and activities that can be developed using the city as a didactic resource; (ii) Analyse the contribution of the didactic use of the city to the development of learning in Environmental Studies; and, finally, (iii) Analyse the historical-geographical competences developed by the students from the study of the city. Taking into account the defined objectives, a qualitative methodology was used, through some of the Research-Action stages, mobilizing, for this purpose, a theoretical framework that articulates the potential of the city as a didactic resource and the type of didactic work that can be developed from the city with the learning of Social Environment and the historical-geographical competences. The research results allowed us to understand that the city as a didactic laboratory and all the resources explored through this laboratory, allowed the development of learning of Social Environment and, still, the development of historical-geographical competences.
This Internship Report, entitled The city as a didactic laboratory in the Social Environment in the 1st cycle of basic education, is developed within the scope of the curricular unit of Supervised Teaching Practice II, integrated in the Master in Teaching of the 1𝑠𝑡. Basic Education Cycle (BEC) and Mathematics and Natural Sciences in the 2𝑛𝑑BEC, ESELx. This document is divided into two interconnected parts, the first being the characterization, analysis and reflection of the pedagogical practices implemented in both cycles and the second the empirical study from an emerging problem, in this case, in the 1𝑠𝑡 BEC: The spaces of the city as a didactic resource, in the teaching and learning processes of Social Environment in the 1st BEC, allows the development of historical-geographical competences. Thus, the established specific objectives were: (i) Explore the strategies and activities that can be developed using the city as a didactic resource; (ii) Analyse the contribution of the didactic use of the city to the development of learning in Environmental Studies; and, finally, (iii) Analyse the historical-geographical competences developed by the students from the study of the city. Taking into account the defined objectives, a qualitative methodology was used, through some of the Research-Action stages, mobilizing, for this purpose, a theoretical framework that articulates the potential of the city as a didactic resource and the type of didactic work that can be developed from the city with the learning of Social Environment and the historical-geographical competences. The research results allowed us to understand that the city as a didactic laboratory and all the resources explored through this laboratory, allowed the development of learning of Social Environment and, still, the development of historical-geographical competences.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais
no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Cidade como laboratório Parque das Nações Competências históricogeográficas Estudo do Meio City as a laboratory Historical-geographical competences Social environment
Citation
Chanca, R. R. (2022). A cidade como laboratório didático no Estudo do Meio no 1.º ciclo do Ensino Básico (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/15850