Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.74 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente Relatório de Estágio, intitulado de “Competências de localização geográfica: uma experiência didática em História e Geografia de Portugal no 6.º ano de escolaridade”, desenvolve-se no âmbito da unidade curricular de Prática do Ensino Supervisionada II, integrada no Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (CEB) e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º CEB, da ESELx.
Este documento encontra-se organizado em duas partes interligadas, sendo a primeira, a caracterização, análise e reflexão das práticas pedagógicas implementadas em ambos os ciclos e, a segunda, o estudo empírico, desenvolvido a partir de uma problemática emergente do contexto de prática do 2.º CEB, que apresenta a seguinte formulação: O desenvolvimento de competências de localização geográfica implica o recurso a estratégias e atividades que mobilizem os alunos na leitura e interpretação de mapas.
O estudo procura, assim, responder a três objetivos: i) Analisar as competências prévias de localização dos alunos de uma turma de 6.º ano; (ii) Refletir sobre as estratégias e as atividades implementadas para desenvolver competências de localização geográfica no 6.º ano; e, (iii) Analisar o contributo das estratégias e atividades implementadas, com recurso a mapas, para o desenvolvimento das competências de localização pelos alunos.
Tendo em conta os objetivos definidos, durante a prática pedagógica foram planificadas atividades que implicavam os alunos na leitura, análise e interpretação de mapas, recorrendo a mapas temáticos de diferentes escalas, de acordo com os conteúdos histórico-geográficos que se encontravam a ser explorados. A análise dos produtos escritos dos alunos e das taxas de sucesso dos indicadores de avaliação definidos, para cada objetivo específico, foram objeto de reflexão neste estudo.
Foram três as competências espaciais desenvolvidas pelos alunos: Localização de cidades e regiões em diferentes escalas; Mobilização dos elementos do mapa para a leitura e descodificação da informação representada; e, Leitura do mapa para analisar e interpretar a distribuição espacial do fenómeno nele representado. Os resultados da avaliação de cada uma destas competências indicam-nos que os alunos conseguiram desenvolver parcialmente cada competência, revelando ter dificuldades, em particular, no
uso da legenda para ler e interpretar o mapa e consequentemente para analisar a distribuição espacial de um fenómeno histórico-geográfico.
The present Internship Report, entitled "Geographical Location Skills: A Didactic Experience in History and Geography of Portugal in the 6th Grade", is developed within the scope of the curricular unit of Supervised Teaching Practice II, integrated in the Master's Degree in Teaching of the 1st Cycle of Basic Education (CEB) and Portuguese and History and Geography of Portugal in the 2nd CEB, at ESELx. This document is organized into two interconnected parts, the first being the characterization, analysis, and reflection of the pedagogical practices implemented in both cycles, and the second being the empirical study developed from an emerging problem in the context of the 2nd CEB practice, which is formulated as follows: The development of geographical location skills requires the use of strategies and activities that engage students in reading and interpreting maps. Thus, the study seeks to address three objectives: i) Analyze the prior location skills of students in a 6th-grade class; ii) Reflect on the strategies and activities implemented to develop geographical location skills in the 6th grade; and iii) Analyze the contribution of the implemented strategies and activities, using maps, to the development of location skills by students. Considering the defined objectives, activities were planned during the pedagogical practice that involved students in reading, analyzing, and interpreting maps, using thematic maps of different scales according to the historical-geographical content being explored. The analysis of students written products and success rates for the defined assessment indicators for each specific objective were the subject of reflection in this study. Three spatial skills were developed by the students: Location of cities and regions at different scales; Utilization of map elements for reading and decoding represented information; and Reading the map to analyze and interpret the spatial distribution of the represented phenomenon. The evaluation results for each of these skills indicate that students were partially able to develop each skill, showing difficulties, particularly in using the legend to read and interpret the map, and consequently, to analyze the spatial distribution of a historical-geographical phenomenon.
The present Internship Report, entitled "Geographical Location Skills: A Didactic Experience in History and Geography of Portugal in the 6th Grade", is developed within the scope of the curricular unit of Supervised Teaching Practice II, integrated in the Master's Degree in Teaching of the 1st Cycle of Basic Education (CEB) and Portuguese and History and Geography of Portugal in the 2nd CEB, at ESELx. This document is organized into two interconnected parts, the first being the characterization, analysis, and reflection of the pedagogical practices implemented in both cycles, and the second being the empirical study developed from an emerging problem in the context of the 2nd CEB practice, which is formulated as follows: The development of geographical location skills requires the use of strategies and activities that engage students in reading and interpreting maps. Thus, the study seeks to address three objectives: i) Analyze the prior location skills of students in a 6th-grade class; ii) Reflect on the strategies and activities implemented to develop geographical location skills in the 6th grade; and iii) Analyze the contribution of the implemented strategies and activities, using maps, to the development of location skills by students. Considering the defined objectives, activities were planned during the pedagogical practice that involved students in reading, analyzing, and interpreting maps, using thematic maps of different scales according to the historical-geographical content being explored. The analysis of students written products and success rates for the defined assessment indicators for each specific objective were the subject of reflection in this study. Three spatial skills were developed by the students: Location of cities and regions at different scales; Utilization of map elements for reading and decoding represented information; and Reading the map to analyze and interpret the spatial distribution of the represented phenomenon. The evaluation results for each of these skills indicate that students were partially able to develop each skill, showing difficulties, particularly in using the legend to read and interpret the map, and consequently, to analyze the spatial distribution of a historical-geographical phenomenon.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Mapas Competências de localização Competências históricogeográficas História e Geografia de Portugal 2º Ciclo do Ensino Básico Maps Location skills Historical-geographical skills History and Geography of Portugal 2nd cycle of basic education
Citation
Carvalho, R. P. S. (2023). Competências de localização geográfica: uma experiência didática em História e Geografia de Portugal no 6.º ano de escolaridade (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/16855