Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
45.65 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Cruzando a investigação teórica e a criação artística, a presente dissertação investiga o cinema documentário observacional à luz dos desafios enfrentados pelos realizadores no que diz respeito à articulação entre estratégias formais e responsabilidades éticas no processo de realização cinematográfica. O recorte se concentra na análise de três abordagens no cinema documentário e seus distintos procedimentos de representação — o cinema direto dos anos 60, o cinema fenomenológico de Frederick Wiseman e o cinema interventivo de Robert Flaherty — com o intuito de averiguar o grau de visibilidade da explicitação do dispositivo utilizado e as implicações éticas decorrentes da adoção de cada uma dessas propostas. O trabalho instaura também um diálogo entre o seu corpus teórico e a prática de realização em um projeto de filme documentário de nossa autoria.
ABSTRACT - Crossing theoretical investigation and artistic creation, this dissertation explores observational documentary cinema in light of the challenges faced by filnunakeis regarding the integration of formal strategies and ethical responsibilities in the fihnmaking process. The focus is on the analysis of three approaches in documentary cinema and their distinct representation procedures — direct cinema of the 1960s, Frederick Wiseman's phenomenological cinema, and the interventionist cinema of Robert Flaherty. The aim is to examine the degree of visibility of the explicitation of the used devices and the ethical implications resulting from the adoption of each of these approaches. This work also establishes a dialogue between its theoretical framework and the practice of filnunaking in a documentary an project authored by us.
ABSTRACT - Crossing theoretical investigation and artistic creation, this dissertation explores observational documentary cinema in light of the challenges faced by filnunakeis regarding the integration of formal strategies and ethical responsibilities in the fihnmaking process. The focus is on the analysis of three approaches in documentary cinema and their distinct representation procedures — direct cinema of the 1960s, Frederick Wiseman's phenomenological cinema, and the interventionist cinema of Robert Flaherty. The aim is to examine the degree of visibility of the explicitation of the used devices and the ethical implications resulting from the adoption of each of these approaches. This work also establishes a dialogue between its theoretical framework and the practice of filnunaking in a documentary an project authored by us.
Description
Dissertação submetida à Escola Superior de Teatro e Cinema para cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do grau de Mestre em Desenvolvimento de Projeto Cinematográfico – especialização em Dramaturgia e Realização
Keywords
Documentário, filme Observacional Ética Representação Intervenção Documentary Observational Ethics Representation Intervention
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Teatro e Cinema