Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
7.07 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Apresentam-se neste relatório os resultados da aplicação da estratégia do jogo didático, em História e Geografia de Portugal, num contexto de 2.º Ciclo do Ensino Básico, com o objetivo de avaliar o seu contributo no desenvolvimento de competências.
Para este efeito, realizou-se uma investigação-ação, utilizando-se metodologias qualitativas e quantitativas, tomando-se por base e como amostras duas turmas do 6.ºano e professores das diversas disciplinas do 2.º Ciclo.
Recolhidos os respetivos dados, efetuou-se o seu tratamento e análise, tendo-se concluído que o jogo didático contribui, significativamente, para aprendizagens e consequentes competências. Contudo, a sua aplicação pelos professores não é frequentemente perspetivada como uma prática recorrente – apresentando a maioria, como impedimento, a extensão e obrigatoriedade do programa da disciplina.
ABSTRACT This reports presents an experiment-study on the results of the didactic strategy game in Portuguese History and Geography, in a second cycle of the basic education, aiming the goal of evaluating its contribution for the development of pupil’s competences. For this purpose, an action research was carried out using qualitative and quantitative methodologies, taking as base and as samples two classes of the 6th grade, and teachers of the various disciplines of the 2nd cycle. After collecting the data these materials were processed and analysed, and it was concluded that didactic game contributes significantly to learning and consequent skills improvement. However, its application by teachers is often not perceived as a recurring practice: the majority of the sample figured out the extension and compulsory nature of the academic discipline program as an obstacle to use it in day-by-day classes.
ABSTRACT This reports presents an experiment-study on the results of the didactic strategy game in Portuguese History and Geography, in a second cycle of the basic education, aiming the goal of evaluating its contribution for the development of pupil’s competences. For this purpose, an action research was carried out using qualitative and quantitative methodologies, taking as base and as samples two classes of the 6th grade, and teachers of the various disciplines of the 2nd cycle. After collecting the data these materials were processed and analysed, and it was concluded that didactic game contributes significantly to learning and consequent skills improvement. However, its application by teachers is often not perceived as a recurring practice: the majority of the sample figured out the extension and compulsory nature of the academic discipline program as an obstacle to use it in day-by-day classes.
Description
Relatório de Estágio realizado no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada II e apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção do grau de Mestre em Ensino no 1.º CEB e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º CEB
Keywords
Jogo didático Competências histórico-geográficas Estratégias de ensino-aprendizagem História e Geografia de Portugal 2.º ciclo do ensino básico Didactic game Historical-geographical competences Teaching-learning strategies History and Geography of Portugal 2nd cycle of basic education
Citation
Pereira, S. F. C. (2018). O jogo como estratégia para o desenvolvimento de competências histórico-geográficas no 2º ciclo do Ensino Básico (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/9663