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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O objetivo principal desta dissertação foi estudar os elementos sonoros dos videojogos e a maneira
como o som influencia a imersão de um jogo. Este tema é importante porque a maioria dos estudos
sobre videojogos focam-se na narrativa e nos gráficos, e não no ambiente sonoro.
Depois da leitura de vários livros e artigos relacionados com videojogos e som, foi feita uma
análise, através do método qualitativo, de três jogos: Pokémon Legends: Arceus; Limbo; e
Hellblade: Senua’s Sacrifice.
Como primeira análise, os videojogos foram jogados e analisados de acordo com o som, onde foram
cruzados os conceitos estudados no capítulo do som.
A dissertação está dividida em três partes: a primeira parte foca-se nos videojogos, onde está uma
introdução sobre os videojogos; a história dos videojogos desde os primeiros até aos mais recentes,
cruzando com os conceitos de som; os géneros dos videojogos e as suas definições. A segunda parte
foca-se no som, onde está uma pequena introdução sobre o som e a criação do conceito de som
passivo; o conceito de som adaptativo; som interativo; e imersão. Por fim, o terceiro capítulo
engloba a análise, onde farei a minha análise relativamente ao som dos três jogos escolhidos.
ABSTRACT: The main goal of this dissertation was to study the sound elements of videogames and how sound influences the immersion of a game. This topic is important because most studies on videogames focus on the narrative and graphics, rather than the sound environment. After the reading of several books and articles related to video games and sound, I decided to do a content analysis, through the qualitative method, of three games: Pokémon Legends: Arceus; Limbo; and Hellblade: Senua's Sacrifice. As a first analysis, the video games were played and analyzed according to sound, where the concepts studied in the sound chapter were cross-referenced. The dissertation is divided into three parts: the first part focuses on videogames, where an introducion about videogames is found; the history of video games from the first to the most recent ones, cross-referenced with sound concepts; video game genres and their definitions. The second part focuses on sound, where a brief introduction is given to sound and the creation of the concept of passive sound; the concept of adaptive sound; interactive sound; and immersion. Finally, the third chapter covers analysis, where I will do my analysis regarding the three chosen games.
ABSTRACT: The main goal of this dissertation was to study the sound elements of videogames and how sound influences the immersion of a game. This topic is important because most studies on videogames focus on the narrative and graphics, rather than the sound environment. After the reading of several books and articles related to video games and sound, I decided to do a content analysis, through the qualitative method, of three games: Pokémon Legends: Arceus; Limbo; and Hellblade: Senua's Sacrifice. As a first analysis, the video games were played and analyzed according to sound, where the concepts studied in the sound chapter were cross-referenced. The dissertation is divided into three parts: the first part focuses on videogames, where an introducion about videogames is found; the history of video games from the first to the most recent ones, cross-referenced with sound concepts; video game genres and their definitions. The second part focuses on sound, where a brief introduction is given to sound and the creation of the concept of passive sound; the concept of adaptive sound; interactive sound; and immersion. Finally, the third chapter covers analysis, where I will do my analysis regarding the three chosen games.
Description
Dissertação de mestrado apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Audiovisual e Multimédia.
Keywords
Videojogos Som Imersão Som adaptativo Som interativo Limbo Hellblade senua’s sacrifice Pokémon legends arceus Videogames Sound Immersion Adaptative sound Interative sound
Citation
Rebelo, A. C.T. (2022). O universo sonoro dos videojogos. [Dissertação de mestrado, Escola Superior de Comunicação Social]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/15589
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social