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Authors
Abstract(s)
O caminho de ferro foi e continua a ser o método primordial para o transporte de mercadorias de médio e grande porte, servindo de complemento a outros meios mais limitados na área de abrangência geográfica.
Mas com esta procura cada vez mais acentuada deste meio de transporte para a mercadoria de médio e longo curso não foi refletida na evolução da manutenção própria infraestrutura, de que resultam reduções nas características funcionais, de entre as quais assume particular importância o aumento dos tempos de percurso.
De facto, a liberalização e queda, nos preços de certos meios de transporte foram decisivos para a queda acentuada na utilização do comboio, mas para essa ocorrência é também em parte culpa da aposta, cada vez mais fraca, na manutenção e melhoria das condições da infraestrutura existente que cada país tem a seu cargo.
A débil qualidade dos elementos constituintes da infraestrutura leva a uma velocidade de circulação menor e por sua vez um tempo de transporte superior, o que hoje em dia se torna um grande senão quando em comparação existem meios como o avião, (para o transporte de passageiros) e a rodovia (para o transporte de mercadorias) que asseguram um transporte rápido.
Estando já a própria rede ferroviária, regra geral, num estado de maturidade de expansão em que não se considera necessário um aumento significativo da mesma, é necessário perceber como é possível aumentar o tempo de vida útil da infraestrutura previamente construída, de forma a garantir o conforto e segurança desejáveis.
É com esse objetivo que no presente documento se pretende disponibilizar alguns conceitos e metodologias utilizadas no âmbito da manutenção, bem como proceder a alguma clarificação em certos aspetos relacionados com a degradação e a posterior manutenção da infraestrutura com vista à mitigação de possíveis falhas.
The railway has been and continues to be the primary method for the transport of medium and large cargo, complementing other more limited means in the area of geographical coverage. But with this increasingly accentuated demand for this means of transport for medium and long haul cargo has not been reflected in the evolution of the infrastructure maintenance itself, which results in a significant increase in travel time. In fact, liberalization and fall in prices of certain means of transport were decisive for the sharp drop in the use of the train, but for this occurrence is also partly the fault of the, increasingly weak, maintenance and improvement of the conditions of existing infrastructure that each country is responsible for. The weak quality of the components of infrastructure leads to lower velocity and in turn a higher transport time, which today becomes a major problem when compared to existing means as the plane, which ensure quick transport. Since the railway network itself is in a state of expansion maturity where it is not considered necessary to increase it, it is necessary to understand how it is possible to increase the useful life of the infrastructure previously built, in order to guarantee the desirable comfort and safety. It is then for this purpose that this paper aims to provide some clarification on certain aspects related to the degradation and subsequent maintenance of the infrastructure for the mitigation of possible failures.
The railway has been and continues to be the primary method for the transport of medium and large cargo, complementing other more limited means in the area of geographical coverage. But with this increasingly accentuated demand for this means of transport for medium and long haul cargo has not been reflected in the evolution of the infrastructure maintenance itself, which results in a significant increase in travel time. In fact, liberalization and fall in prices of certain means of transport were decisive for the sharp drop in the use of the train, but for this occurrence is also partly the fault of the, increasingly weak, maintenance and improvement of the conditions of existing infrastructure that each country is responsible for. The weak quality of the components of infrastructure leads to lower velocity and in turn a higher transport time, which today becomes a major problem when compared to existing means as the plane, which ensure quick transport. Since the railway network itself is in a state of expansion maturity where it is not considered necessary to increase it, it is necessary to understand how it is possible to increase the useful life of the infrastructure previously built, in order to guarantee the desirable comfort and safety. It is then for this purpose that this paper aims to provide some clarification on certain aspects related to the degradation and subsequent maintenance of the infrastructure for the mitigation of possible failures.
Description
Trabalho de Relatório de Estágio para obtenção do grau de Mestre em Engenharia Civil
Keywords
Via férrea Railway Manutenção Maintenance Renovação Renovation Especialidade de via Infrastructure specialty Superestrutura Superstructure Infraestrutura ferroviária Railway infrastructure Inspeção de via Railway inspection
Citation
MOURÃO, Jorge Miguel Pessoa - Gestão e manutenção da infraestrutura ferroviária: os vários tipos de ações de manutenção. Lisboa: Instituto Superior de Engenharia de Lisboa, 2017. Dissertação de mestrado.
Publisher
Instituto Superior de Engenharia de Lisboa