Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Programas de intervenção de escritas inventadas: comparação de uma abordagem transmissiva e construtivista

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
0102-7972-prc-28-03-00613.pdf429.14 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

O objectivo deste estudo é comparar programas de intervenção de escritas inventadas de natureza construtivista ou transmissiva. Participaram nesta investigação 78 crianças de idade pré-escolar, cujas escritas não representavam ainda os sons, tendo sido distribuídas por cinco grupos, quatro experimentais e um de controlo, equivalentes quanto à idade, inteligência, número de letras conhecidas e consciência fonológica. Entre o pré e o pós teste, as crianças dos grupos experimentais participaram num programa de intervenção de escritas inventadas de natureza construtivista ou transmissiva, manipulando-se ainda variáveis relacionadas com as características das palavras de treino e o tipo de instruções. Só se verifi cou uma evolução signifi cativa da qualidade das escritas inventadas nas crianças que participaram nos programas de intervenção de natureza construtivista.
Abstract The aim of this study was to compare two intervention programs of invented spelling, a constructivist and a knowledge-transmission one. Participants were 78 pre-school children, whose invented spelling did not represent any sounds, distributed into fi ve groups, four experimental and a control one with equivalent age, intelligence, number of known letters and phonological awareness. Between the pre- -and post-test, children from experimental groups participated in an intervention program of invented spelling (constructivist or knowledge transmission), and there were manipulated variables related to the characteristics of the training words and the type of instructions. There has been signifi cant evolution in the quality of invented spelling only in children who participated in the constructivist intervention programs.

Description

Keywords

Programas de intervenção Escritas inventadas Construtivismo Instrução transmissiva Invented spelling programs Constructivism Knowledge

Citation

Silva, Cristina, & Almeida, Tiago. (2015). Invented Spelling Training Programs: Comparing Knowledge-Transmission Model and the Constructivist Model of Learning. Psicologia: Reflexão e Crítica, 28(3), 613-622. https://dx.doi.org/10.1590/1678-7153.201528320

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Collections

CC License

Altmetrics