Repository logo
 
Publication

Programas de intervenção de escritas inventadas: comparação de uma abordagem transmissiva e construtivista

dc.contributor.authorSilva, Ana Cristina
dc.contributor.authorAlmeida, Tiago
dc.date.accessioned2019-03-21T10:22:23Z
dc.date.available2019-03-21T10:22:23Z
dc.date.issued2015
dc.description.abstractO objectivo deste estudo é comparar programas de intervenção de escritas inventadas de natureza construtivista ou transmissiva. Participaram nesta investigação 78 crianças de idade pré-escolar, cujas escritas não representavam ainda os sons, tendo sido distribuídas por cinco grupos, quatro experimentais e um de controlo, equivalentes quanto à idade, inteligência, número de letras conhecidas e consciência fonológica. Entre o pré e o pós teste, as crianças dos grupos experimentais participaram num programa de intervenção de escritas inventadas de natureza construtivista ou transmissiva, manipulando-se ainda variáveis relacionadas com as características das palavras de treino e o tipo de instruções. Só se verifi cou uma evolução signifi cativa da qualidade das escritas inventadas nas crianças que participaram nos programas de intervenção de natureza construtivista.pt_PT
dc.description.abstractAbstract The aim of this study was to compare two intervention programs of invented spelling, a constructivist and a knowledge-transmission one. Participants were 78 pre-school children, whose invented spelling did not represent any sounds, distributed into fi ve groups, four experimental and a control one with equivalent age, intelligence, number of known letters and phonological awareness. Between the pre- -and post-test, children from experimental groups participated in an intervention program of invented spelling (constructivist or knowledge transmission), and there were manipulated variables related to the characteristics of the training words and the type of instructions. There has been signifi cant evolution in the quality of invented spelling only in children who participated in the constructivist intervention programs.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationSilva, Cristina, & Almeida, Tiago. (2015). Invented Spelling Training Programs: Comparing Knowledge-Transmission Model and the Constructivist Model of Learning. Psicologia: Reflexão e Crítica, 28(3), 613-622. https://dx.doi.org/10.1590/1678-7153.201528320pt_PT
dc.identifier.doi10.1590/1678-7153.201528320pt_PT
dc.identifier.issn1678-7153
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.21/9744
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectProgramas de intervençãopt_PT
dc.subjectEscritas inventadaspt_PT
dc.subjectConstrutivismopt_PT
dc.subjectInstrução transmissivapt_PT
dc.subjectInvented spelling programspt_PT
dc.subjectConstructivismpt_PT
dc.subjectKnowledgept_PT
dc.titleProgramas de intervenção de escritas inventadas: comparação de uma abordagem transmissiva e construtivistapt_PT
dc.title.alternativeInvented spelling training programs: comparing knowledge-transmission model and the constructivist model of learningpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage622pt_PT
oaire.citation.issue3pt_PT
oaire.citation.startPage613pt_PT
oaire.citation.titlePsicologia: Reflexão e Crítica / Psychology: Research and Reviewpt_PT
oaire.citation.volume28pt_PT
person.familyNameSilva
person.familyNameAlmeida
person.givenNameAna Cristina
person.givenNameTiago
person.identifier.ciencia-idDB1B-6427-3C24
person.identifier.orcid0000-0001-6238-2663
person.identifier.orcid0000-0002-3557-0623
person.identifier.ridE-4956-2011
person.identifier.scopus-author-id55574531100
person.identifier.scopus-author-id25924238600
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication66ec75b6-9ce9-4212-8082-701eb6d80323
relation.isAuthorOfPublication132193af-afed-498d-a7f5-dc49fe7a89e2
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery66ec75b6-9ce9-4212-8082-701eb6d80323

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
0102-7972-prc-28-03-00613.pdf
Size:
429.14 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections