Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Conceito de volume

Use this identifier to reference this record.

Abstract(s)

Este estudo analisa o modo como se desenvolve a aprendizagem do conceito de volume nos alunos do 6Âș ano de escolaridade, no quadro de uma proposta pedagĂłgica que dĂĄ ĂȘnfase a actividades que apelam Ă  visualização e ao raciocĂ­nio espacial. O seu objectivo principal foi o de compreender as ideias que os alunos do 6.Âș ano tĂȘm sobre volume e perceber como se desenvolvem quando sĂŁo envolvidos numa experiĂȘncia de ensino, tendo por base uma cadeia de tarefas que apelam Ă  visualização e ao raciocĂ­nio espacial. O estudo seguiu uma metodologia de investigação qualitativa baseada em estudos de caso. A proposta pedagĂłgica foi desenvolvida em quatro aulas; trĂȘs de noventa minutos e uma de quarenta e cinco minutos, durante os 2Âș e 3Âș perĂ­odos do ano lectivo de 2009/2010. A recolha de dados envolveu a realização de gravaçÔes ĂĄudio, em ambiente de sala de aula, dos alunos que constituĂ­ram os estudos de caso, registo de observaçÔes do desempenho dos alunos e os documentos produzidos por estes. Os resultados mostram que, ao longo da proposta pedagĂłgica, os alunos adquiriram estratĂ©gias de contagem que lhes permitiram criar estruturas, para compreender a organização dos paralelepĂ­pedos e desenvolver o conceito de volume. iii ABSTRACT This study examines how 6th graders’ students develop the concept of volume in a learning experience context which emphasizes the visualization and spatial reasoning. The main objective of this study is to understand the ideas of 6th grade students about volume and see how they develop them when they are involved in a learning experience, based on a sequence of tasks that call for visualization and spatial reasoning. The study followed a qualitative research methodology based on case studies. The learning experience was developed in four classes, three ninety minutes period and one forty-five minutes, during the 2nd and 3rd terms of the school year 2009/2010. Data collection involved the use of audio recordings in the classroom environment, recording observations of student performance and the documents produced by them. The results showed that, over the learning experience, students acquired counting strategies that allowed them to create structures for understanding the organization of cubes arrays and develop the concept of volume.

Description

Keywords

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License