Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.96 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório desenvolve-se no âmbito da unidade curricular de Prática de
Ensino Supervisionada II, do Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de
Matemática e Ciências Naturais no 2.º Ciclo do Ensino Básico.
Este trabalho, numa primeira parte, visa descrever e analisar de forma reflexiva o
período de observação, intervenção e avaliação pedagógica desenvolvido nos contextos
do 1.º e do 2.º CEB. No 1.º CEB, a Prática de Ensino Supervisionada decorreu numa
turma de 4.º ano de escolaridade de uma instituição de ensino público, localizada na área
da Grande Lisboa, no 2.º CEB, decorreu em duas turmas do 5.º ano, de uma instituição
pública situada na freguesia de Telheiras.
Na segunda parte deste relatório apresenta-se uma pesquisa realizada no contexto
da PES II, no 1.º CEB, subordinada ao tema “Conceções e práticas dos professores sobre
os processos de diferenciação pedagógica: Um estudo no 1.º Ciclo do Ensino Básico”,
que visou estudar as conceções e as práticas de um grupo de professores do 1.º CEB sobre
os processos de diferenciação pedagógica. Configura-se como objetivos específicos do
estudo: (i) descrever o conceito de diferenciação pedagógica de um grupo de professores
do 1.º CEB; (ii) caracterizar as práticas de diferenciação pedagógicas utilizadas por esses
professores; (iii) descrever as práticas facilitadoras dos processos de diferenciação
pedagógica; e (iv) identificar constrangimentos à implementação de práticas de
diferenciação pedagógica.
Como técnicas de recolha de dados, recorreu-se a uma metodologia de natureza
qualitativa e quantitativa, privilegiando o inquérito por questionário na modalidade
online. A amostra do estudo foi constituída por 120 docentes participantes do 1.º CEB. O
tratamento dos dados foi realizado com recurso Microsoft Excel.
Os resultados do estudo evidenciam que a maioria dos professores reconhece as
potencialidades dos processos de diferenciação pedagógica e adota metodologias
centradas no aluno. Estas caracterizam-se pela implementação de processos de
diferenciação pedagógica, com base nas necessidades dos alunos, permitindo que estes
participem nas decisões da aula.
ABSTRACT This report was written within the scope of the Supervised Teaching Practice II, during the course of the “Master in Teaching of the 1st Cycle of Basic Education, Mathematics and Natural Sciences in the 2nd Cycle of Basic Education”. This piece of work will firstly synthetize and reflect on the Supervised Teaching Practice held in both First and Second Cycle of Basic Education. The supervised practice in the 1st CBE was performed in a 4th grade class in a public school at the Great Lisbon area. Then, the practice in the 2nd CBE was completed in two 5th grade classes at a public school located in Telheiras. The second part of this report integrates the analytical process, and presents a research carried out in the context of the STP II, under the subject "Teachers' Conceptions and Practices on the Pedagogical Differentiation Processes: a study in the 1st Cycle of Basic Education". This survey was aimed to: (i) describe these group of 1st CEB teachers conceptions’ of Pedagogical Differentiation; (ii) portray the Pedagogical Differentiation Processes used by them; (iii) recognize the practices that ease the Pedagogical Differentiation Processes; (iv) and identify restraints in the execution of those Pedagogical Differentiation Practices. This research followed a methodology of qualitative and quantitative nature and was supported by an online survey. The study sample consisted of 120 CBE teachers. All data treatment was performed using Microsoft Excel. The study results show that most teachers recognize the potential of pedagogical differentation processes and therefore adopt student-centered methodologies at their classes, based on the student’s needs, ultimately allowing them to share class decisions.
ABSTRACT This report was written within the scope of the Supervised Teaching Practice II, during the course of the “Master in Teaching of the 1st Cycle of Basic Education, Mathematics and Natural Sciences in the 2nd Cycle of Basic Education”. This piece of work will firstly synthetize and reflect on the Supervised Teaching Practice held in both First and Second Cycle of Basic Education. The supervised practice in the 1st CBE was performed in a 4th grade class in a public school at the Great Lisbon area. Then, the practice in the 2nd CBE was completed in two 5th grade classes at a public school located in Telheiras. The second part of this report integrates the analytical process, and presents a research carried out in the context of the STP II, under the subject "Teachers' Conceptions and Practices on the Pedagogical Differentiation Processes: a study in the 1st Cycle of Basic Education". This survey was aimed to: (i) describe these group of 1st CEB teachers conceptions’ of Pedagogical Differentiation; (ii) portray the Pedagogical Differentiation Processes used by them; (iii) recognize the practices that ease the Pedagogical Differentiation Processes; (iv) and identify restraints in the execution of those Pedagogical Differentiation Practices. This research followed a methodology of qualitative and quantitative nature and was supported by an online survey. The study sample consisted of 120 CBE teachers. All data treatment was performed using Microsoft Excel. The study results show that most teachers recognize the potential of pedagogical differentation processes and therefore adopt student-centered methodologies at their classes, based on the student’s needs, ultimately allowing them to share class decisions.
Description
Relatório de Estágio desenvolvido no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada II apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Diferenciação pedagógica Conceções de professores Práticas de ensino e aprendizagem Sucesso escolar Pedagogical differentiation Teachers' conceptions Teaching and learning practices School success rating
Citation
Santos, A. G. (2021). Conceções e práticas dos professores sobre os processos de diferenciação pedagógica: Um estudo no 1.º Ciclo doEnsino Básico (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/14397