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Abstract(s)
O presente Relatório de Estágio desenvolve-se no âmbito da unidade curricular de Prática do Ensino Supervisionada II, integrada no Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (CEB) e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º CEB, da ESELx.
Tendo em conta as características dos alunos, de ambos os contextos, foi possível definir uma problemática comum que orientou o estudo empírico que se apresenta neste relatório: A análise iconográfica como recurso didático no ensino da História e Geografia contribui para o desenvolvimento de competências de comunicação. A resposta a esta problemática configura-se em três objetivos: (i) compreender a importância da análise iconográfica no ensino e aprendizagem da História e Geografia; (ii) reconhecer o contributo da análise iconográfica no desenvolvimento de competências de comunicação em História e Geografia; e, (iii) analisar as competências de comunicação em História e Geografia desenvolvidas a partir da análise iconográfica.
O estudo, de natureza fundamentalmente qualitativa mobiliza um quadro teórico que articula os conceitos e conceções que justificam a importância da iconografia enquanto recurso didático, reconhecendo o contributo da análise iconográfica no desenvolvimento de competências comunicativas em História e Geografia.
Os resultados obtidos, indicam que o recurso a iconografias para comunicar em História e Geografia desenvolveu nos alunos capacidades de: (i) mobilização de vocabulário e conhecimentos histórico-geográfico; (ii) exploração e construção de conhecimento em História e Geografia (iii) compreensão da distribuição e organização de fenómenos no espaço e, (iv) comunicação gráfica, escrita e oral. Estas capacidades contribuem para o desenvolvimento de competências comunicativas em História e Geografia.
ABSTRACT The present Internship Report is developed within the scope of the Supervised Teaching Practice II curricular unit, part of the Master’s Degree in Teaching in the 1st Cycle of Basic Education (CBE) and Portuguese and History and Geography of Portugal in the 2nd CBE. Considering the characteristics of the students from both contexts, it was possible to establish a common problem that respected the study: Iconographic analysis as a didactic resource in the teaching of History and Geography contribute to the development of communication skills. The answer to this problematic is guided by three objectives: (i) understand the importance of iconographic analysis in teaching and learning History and Geography; (ii) recognize the contribution of iconographic analysis in the development of communication skills in History and Geography; and (iii) analyze the communication skills in History and Geography developed from iconographic analysis. The qualitative study, mobilizes a theoretical framework that articulates the concepts and conceptions that justify the importance of iconography as a didactic resource, recognizing the contribution of iconographic analysis in the development of communicative skills in History and Geography. The results obtained indicate that the use of iconographies to communicate in History and Geography developed in students the skills of: (i) mobilization the vocabulary and the historical-geographic knowledge; (ii) exploration and construction of knowledge in History and Geography (iii) understanding the distribution and phenomena organization in space; (iv) graphic, written and oral communication. These skills contribute to the development of communicative competences in History and Geography.
ABSTRACT The present Internship Report is developed within the scope of the Supervised Teaching Practice II curricular unit, part of the Master’s Degree in Teaching in the 1st Cycle of Basic Education (CBE) and Portuguese and History and Geography of Portugal in the 2nd CBE. Considering the characteristics of the students from both contexts, it was possible to establish a common problem that respected the study: Iconographic analysis as a didactic resource in the teaching of History and Geography contribute to the development of communication skills. The answer to this problematic is guided by three objectives: (i) understand the importance of iconographic analysis in teaching and learning History and Geography; (ii) recognize the contribution of iconographic analysis in the development of communication skills in History and Geography; and (iii) analyze the communication skills in History and Geography developed from iconographic analysis. The qualitative study, mobilizes a theoretical framework that articulates the concepts and conceptions that justify the importance of iconography as a didactic resource, recognizing the contribution of iconographic analysis in the development of communicative skills in History and Geography. The results obtained indicate that the use of iconographies to communicate in History and Geography developed in students the skills of: (i) mobilization the vocabulary and the historical-geographic knowledge; (ii) exploration and construction of knowledge in History and Geography (iii) understanding the distribution and phenomena organization in space; (iv) graphic, written and oral communication. These skills contribute to the development of communicative competences in History and Geography.
Description
Relatório da prática do ensino supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Recurso didático 1.º e 2.º ciclos do ensino básico Iconografia Comunicação História Geografia Iconography Skills communication History Geography Didactic resources 1st and 2nd cycles of basic education
Citation
Carvalho, S. M. P. (2021). O contributo da análise iconográfica para o desenvolvimento de competências de comunicação histórico-geográficas (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/14548