Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
999.71 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Em educação, os wikis têm ganho uma crescente popularidade tendo vindo a ser usadas com diversos propósitos. No entanto a utilização desta ferramenta web 2.0 continua a ser relativamente recente. A presente investigação pretende analisar a implementação e uso de cadernos de laboratório virtuais realizados com recurso a um wiki. Este trabalho foi desenvolvido numa instituição de ensino superior, no decurso de uma unidade curricular de biologia no âmbito da licenciatura em educação básica que visa a formação de professores do 1º e 2º ciclo do ensino básico e educadores de infância. Nesta comunicação dirigimos a nossa atenção para o tipo de interação que se desenvolveu entre os alunos, em grupos de trabalho de 2 ou 3 elementos, aquando da elaboração do caderno de laboratório. Com esse objetivo, analisámos o tipo de edição e comparámos sucessivas versões de páginas de uma amostra de grupos que frequentaram a unidade curricular. Procedeu-se à categorização de contribuições individuais para o wiki e os dados obtidos do histórico do wiki foram analisados usando uma combinação de métodos qualitativos e quantitativos. Os resultados contribuem para enriquecer a compreensão acerca do uso dos wikis em projetos educacionais de cariz colaborativo. Procede-se então a uma discussão dos resultados com o propósito de identificar fatores que
possam levar a uma integração bem sucedida dos wikis no ensino das ciências, bem como a melhorar a confiança dos alunos futuros professores no uso de ferramentas web 2.0 com propósitos pedagógicos.
Abstract In educational settings wikis are increasingly gaining popularity and they have been used for various purposes. However, the introduction of this web 2.0 tool in education is still a relatively recent development. The current research aims to analyse the implementation and use of e-lab notebooks hosted within a wiki environment. This implementation was conducted at a state higher education institution, with students attending a course on biology in the last year of a 1st cycle of studies for pre-service elementary teachers and kindergarten educators. In this study we focus on the kind of interaction that took place between the students, within the working groups of 2 or 3 members engaged in writing out the notebook. With that goal we analysed the type of edition and compared the successive page versions of a sample of groups drawn from the classes on the course. Individual contributions to the wiki were categorized. Data obtained from the wiki logs were analysed using a combination of quantitative and qualitative methods. The findings provide a deeper understanding of the usability of wikis in collaborative group projects in education. The results are discussed with the purpose of identifying factors that may lead to a more successful integration of the wikis in science lessons.
Abstract In educational settings wikis are increasingly gaining popularity and they have been used for various purposes. However, the introduction of this web 2.0 tool in education is still a relatively recent development. The current research aims to analyse the implementation and use of e-lab notebooks hosted within a wiki environment. This implementation was conducted at a state higher education institution, with students attending a course on biology in the last year of a 1st cycle of studies for pre-service elementary teachers and kindergarten educators. In this study we focus on the kind of interaction that took place between the students, within the working groups of 2 or 3 members engaged in writing out the notebook. With that goal we analysed the type of edition and compared the successive page versions of a sample of groups drawn from the classes on the course. Individual contributions to the wiki were categorized. Data obtained from the wiki logs were analysed using a combination of quantitative and qualitative methods. The findings provide a deeper understanding of the usability of wikis in collaborative group projects in education. The results are discussed with the purpose of identifying factors that may lead to a more successful integration of the wikis in science lessons.
Description
Keywords
Caderno de laboratório Ensino e aprendizagem colaborativa Interação de estudantes Formação de professores Wiki Collaborative teaching Lab notebook Pre-service teachers Students’ interaction
Citation
Valente, B., Maurício, P. & Teodoro, A. (2012). What kind of interactions is accomplished during the construction of a wiki? In J. Matos, N. Pedro, A. Pedro, P. Patrocínio, J. Piedade & S. Lemos (Eds.), II Congresso Internacional TIC e Educação – TicEDUCA 2011 (pp. 2820-2832). Instituto de Educação de Lisboa - IE.