Repository logo
 
Publication

What kind of interaction is accomplished during the construction of a wiki?

dc.contributor.authorValente, Bianor
dc.contributor.authorMaurício, Paulo
dc.contributor.authorTeodoro, Ana
dc.date.accessioned2023-09-08T10:12:32Z
dc.date.available2023-09-08T10:12:32Z
dc.date.issued2012
dc.description.abstractEm educação, os wikis têm ganho uma crescente popularidade tendo vindo a ser usadas com diversos propósitos. No entanto a utilização desta ferramenta web 2.0 continua a ser relativamente recente. A presente investigação pretende analisar a implementação e uso de cadernos de laboratório virtuais realizados com recurso a um wiki. Este trabalho foi desenvolvido numa instituição de ensino superior, no decurso de uma unidade curricular de biologia no âmbito da licenciatura em educação básica que visa a formação de professores do 1º e 2º ciclo do ensino básico e educadores de infância. Nesta comunicação dirigimos a nossa atenção para o tipo de interação que se desenvolveu entre os alunos, em grupos de trabalho de 2 ou 3 elementos, aquando da elaboração do caderno de laboratório. Com esse objetivo, analisámos o tipo de edição e comparámos sucessivas versões de páginas de uma amostra de grupos que frequentaram a unidade curricular. Procedeu-se à categorização de contribuições individuais para o wiki e os dados obtidos do histórico do wiki foram analisados usando uma combinação de métodos qualitativos e quantitativos. Os resultados contribuem para enriquecer a compreensão acerca do uso dos wikis em projetos educacionais de cariz colaborativo. Procede-se então a uma discussão dos resultados com o propósito de identificar fatores que possam levar a uma integração bem sucedida dos wikis no ensino das ciências, bem como a melhorar a confiança dos alunos futuros professores no uso de ferramentas web 2.0 com propósitos pedagógicos.pt_PT
dc.description.abstractAbstract In educational settings wikis are increasingly gaining popularity and they have been used for various purposes. However, the introduction of this web 2.0 tool in education is still a relatively recent development. The current research aims to analyse the implementation and use of e-lab notebooks hosted within a wiki environment. This implementation was conducted at a state higher education institution, with students attending a course on biology in the last year of a 1st cycle of studies for pre-service elementary teachers and kindergarten educators. In this study we focus on the kind of interaction that took place between the students, within the working groups of 2 or 3 members engaged in writing out the notebook. With that goal we analysed the type of edition and compared the successive page versions of a sample of groups drawn from the classes on the course. Individual contributions to the wiki were categorized. Data obtained from the wiki logs were analysed using a combination of quantitative and qualitative methods. The findings provide a deeper understanding of the usability of wikis in collaborative group projects in education. The results are discussed with the purpose of identifying factors that may lead to a more successful integration of the wikis in science lessons.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationValente, B., Maurício, P. & Teodoro, A. (2012). What kind of interactions is accomplished during the construction of a wiki? In J. Matos, N. Pedro, A. Pedro, P. Patrocínio, J. Piedade & S. Lemos (Eds.), II Congresso Internacional TIC e Educação – TicEDUCA 2011 (pp. 2820-2832). Instituto de Educação de Lisboa - IE.pt_PT
dc.identifier.isbn978-989-96999-8-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.21/16454
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectCaderno de laboratóriopt_PT
dc.subjectEnsino e aprendizagem colaborativapt_PT
dc.subjectInteração de estudantespt_PT
dc.subjectFormação de professorespt_PT
dc.subjectWikipt_PT
dc.subjectCollaborative teachingpt_PT
dc.subjectLab notebookpt_PT
dc.subjectPre-service teacherspt_PT
dc.subjectStudents’ interactionpt_PT
dc.titleWhat kind of interaction is accomplished during the construction of a wiki?pt_PT
dc.typeconference object
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage2832pt_PT
oaire.citation.startPage2820pt_PT
person.familyNameValente
person.familyNameMaurício
person.familyNameTeodoro
person.givenNameBianor
person.givenNamePaulo
person.givenNameAna
person.identifier.ciencia-idDA15-0105-CD3A
person.identifier.ciencia-idC215-3441-EE0D
person.identifier.orcid0000-0001-6541-8000
person.identifier.orcid0000-0003-3321-9108
person.identifier.orcid0000-0003-1046-3781
person.identifier.ridB-5083-2012
person.identifier.scopus-author-id56971104800
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typeconferenceObjectpt_PT
relation.isAuthorOfPublication0296fbdc-179c-452f-91c8-000a622ac704
relation.isAuthorOfPublication468ee460-caa6-49f6-82fa-76dac04b352e
relation.isAuthorOfPublication0ed8825e-dd81-40ca-841a-b9bf6760b253
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery468ee460-caa6-49f6-82fa-76dac04b352e

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Proceedings_2012_TicEduca_What kind of interaction is accomplished during the construction of a wiki.pdf
Size:
999.71 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections