Publication
What kind of interaction is accomplished during the construction of a wiki?
dc.contributor.author | Valente, Bianor | |
dc.contributor.author | Maurício, Paulo | |
dc.contributor.author | Teodoro, Ana | |
dc.date.accessioned | 2023-09-08T10:12:32Z | |
dc.date.available | 2023-09-08T10:12:32Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.description.abstract | Em educação, os wikis têm ganho uma crescente popularidade tendo vindo a ser usadas com diversos propósitos. No entanto a utilização desta ferramenta web 2.0 continua a ser relativamente recente. A presente investigação pretende analisar a implementação e uso de cadernos de laboratório virtuais realizados com recurso a um wiki. Este trabalho foi desenvolvido numa instituição de ensino superior, no decurso de uma unidade curricular de biologia no âmbito da licenciatura em educação básica que visa a formação de professores do 1º e 2º ciclo do ensino básico e educadores de infância. Nesta comunicação dirigimos a nossa atenção para o tipo de interação que se desenvolveu entre os alunos, em grupos de trabalho de 2 ou 3 elementos, aquando da elaboração do caderno de laboratório. Com esse objetivo, analisámos o tipo de edição e comparámos sucessivas versões de páginas de uma amostra de grupos que frequentaram a unidade curricular. Procedeu-se à categorização de contribuições individuais para o wiki e os dados obtidos do histórico do wiki foram analisados usando uma combinação de métodos qualitativos e quantitativos. Os resultados contribuem para enriquecer a compreensão acerca do uso dos wikis em projetos educacionais de cariz colaborativo. Procede-se então a uma discussão dos resultados com o propósito de identificar fatores que possam levar a uma integração bem sucedida dos wikis no ensino das ciências, bem como a melhorar a confiança dos alunos futuros professores no uso de ferramentas web 2.0 com propósitos pedagógicos. | pt_PT |
dc.description.abstract | Abstract In educational settings wikis are increasingly gaining popularity and they have been used for various purposes. However, the introduction of this web 2.0 tool in education is still a relatively recent development. The current research aims to analyse the implementation and use of e-lab notebooks hosted within a wiki environment. This implementation was conducted at a state higher education institution, with students attending a course on biology in the last year of a 1st cycle of studies for pre-service elementary teachers and kindergarten educators. In this study we focus on the kind of interaction that took place between the students, within the working groups of 2 or 3 members engaged in writing out the notebook. With that goal we analysed the type of edition and compared the successive page versions of a sample of groups drawn from the classes on the course. Individual contributions to the wiki were categorized. Data obtained from the wiki logs were analysed using a combination of quantitative and qualitative methods. The findings provide a deeper understanding of the usability of wikis in collaborative group projects in education. The results are discussed with the purpose of identifying factors that may lead to a more successful integration of the wikis in science lessons. | pt_PT |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
dc.identifier.citation | Valente, B., Maurício, P. & Teodoro, A. (2012). What kind of interactions is accomplished during the construction of a wiki? In J. Matos, N. Pedro, A. Pedro, P. Patrocínio, J. Piedade & S. Lemos (Eds.), II Congresso Internacional TIC e Educação – TicEDUCA 2011 (pp. 2820-2832). Instituto de Educação de Lisboa - IE. | pt_PT |
dc.identifier.isbn | 978-989-96999-8-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.21/16454 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | Caderno de laboratório | pt_PT |
dc.subject | Ensino e aprendizagem colaborativa | pt_PT |
dc.subject | Interação de estudantes | pt_PT |
dc.subject | Formação de professores | pt_PT |
dc.subject | Wiki | pt_PT |
dc.subject | Collaborative teaching | pt_PT |
dc.subject | Lab notebook | pt_PT |
dc.subject | Pre-service teachers | pt_PT |
dc.subject | Students’ interaction | pt_PT |
dc.title | What kind of interaction is accomplished during the construction of a wiki? | pt_PT |
dc.type | conference object | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.endPage | 2832 | pt_PT |
oaire.citation.startPage | 2820 | pt_PT |
person.familyName | Valente | |
person.familyName | Maurício | |
person.familyName | Teodoro | |
person.givenName | Bianor | |
person.givenName | Paulo | |
person.givenName | Ana | |
person.identifier.ciencia-id | DA15-0105-CD3A | |
person.identifier.ciencia-id | C215-3441-EE0D | |
person.identifier.orcid | 0000-0001-6541-8000 | |
person.identifier.orcid | 0000-0003-3321-9108 | |
person.identifier.orcid | 0000-0003-1046-3781 | |
person.identifier.rid | B-5083-2012 | |
person.identifier.scopus-author-id | 56971104800 | |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | conferenceObject | pt_PT |
relation.isAuthorOfPublication | 0296fbdc-179c-452f-91c8-000a622ac704 | |
relation.isAuthorOfPublication | 468ee460-caa6-49f6-82fa-76dac04b352e | |
relation.isAuthorOfPublication | 0ed8825e-dd81-40ca-841a-b9bf6760b253 | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 468ee460-caa6-49f6-82fa-76dac04b352e |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- Proceedings_2012_TicEduca_What kind of interaction is accomplished during the construction of a wiki.pdf
- Size:
- 999.71 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format
License bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- license.txt
- Size:
- 1.71 KB
- Format:
- Item-specific license agreed upon to submission
- Description: