Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
9.86 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (Prática Pedagógica) - O presente documento incide sobre o Estágio do Ensino Especializado realizado durante o ano letivo de 2019/2020 no Conservatório de Artes Canto Firme de Tomar. Este envolveu três alunos do Ensino Artístico Especializado, dois do Curso Básico de Música, de 2º e 5º Grau e um do 10º ano do Curso Profissional de Instrumentista de Sopro e Percussão. O estágio incluiu uma programação de 90 aulas lecionadas. Foram tidos como objetivos do estágio a aprendizagem e evolução da prática de lecionar aulas de clarinete a alunos de diferentes níveis, tendo sido elaborados os correspondentes planos de aula. Na descrição da prática pedagógica procedeu-se a uma reflexão inicial acerca das competências a adquirir durante o estágio, à caracterização da escola, dos respetivos alunos e das práticas educativas desenvolvidas pelo mestrando nas aulas, ao que se seguiu uma reflexão sobre o desempenho dos alunos e uma consequente análise da atividade docente. De Duarte Ferreira Pestana, foram adaptados e aplicados nas aulas três estudos para clarinete solo, elaborados como nova ferramenta pedagógica com base no tema de investigação. Tendo sido um importante fator de enriquecimento pessoal, a prática pedagógica e a abordagem dos estudos e das suas especificidades, serviram finalmente para aferir a responsabilidade do docente face às estratégias implementadas.
Resumo II (Investigação) Este projeto de investigação, Adaptação da Música de Duarte Ferreira Pestana ao Ensino do Clarinete, teve como objetivos primordiais colocar à prova a elasticidade musical da linguagem de Duarte Pestana, constatar a pertinência pedagógica das suas obras, assim como as suas qualidades e potencialidades diretamente relacionadas com a música tradicional portuguesa para o ensino básico e secundário do clarinete. O percurso metodológico incluiu a consulta bibliográfica alusiva à temática abordada e a seleção de temas das Fantasias para Orquestra de Sopros de Duarte Pestana com consequente adaptação para três estudos com três graus diferentes de exigência. Também foi realizada uma sintetização da biografia do compositor com os eventos cronológicos tendo por base a entrevista semiestruturada ao seu filho e analisados os resultados pedagógicos obtidos aquando do contato dos alunos com os estudos para clarinete solo. Uma entrevista semiestruturada a Hernâni Figueiredo, teórico e autor de uma análise de obras de Duarte Pestana, credibilizou a investigação e contribuiu para uma perspetiva mais analítica das Fantasias. Os alunos viram na abordagem aos estudos uma fonte musical repleta de qualidades rítmicas, melódicas e expressivas que satisfizeram as necessidades pedagógicas necessárias na aprendizagem do instrumento, enquanto beneficiaram do contato com a particular visão da cultura musical portuguesa de Duarte Ferreira Pestana.
Abstract I (Teaching) - This document focuses on the Specialized Education Internship carried out during the academic year 2019/2020 at the Conservatório de Artes Canto Firme de Tomar. This involved three students from the Specialized Artistic Teaching, two from the Basic Music Course, 2nd and 5th Grade and one from the 10th year of the Professional Course of Wind and Percussion Instrumentalists. The internship included a program of 90 classes taught. The objectives of the internship were the learning and evolution of the practice of teaching clarinet classes to students of different levels, having been prepared the corresponding lesson plans. In the description of the pedagogical practice, an initial reflection was made about the skills to be acquired during the internship, the characterization of the school, the respective students and the educational practices developed by the master student in class, followed by a reflection on the performance of the students. and a consequent analysis of teaching activity. From Duarte Ferreira Pestana, three studies for solo clarinet were adapted and applied in class, elaborated as a new pedagogical tool and based on the research theme. Having been an important factor of personal enrichment, the pedagogical practice and the approach of the studies and their specificities, finally served to assess the responsibility of the teacher in relation to the strategies implemented.
Abstract II (Research) - This research project, Adapting the Music of Duarte Ferreira Pestana to the Teaching of the Clarinet, had as main objectives to test the musical elasticity of Duarte Pestana's language, to verify the pedagogical relevance of his works as well as his qualities and potentialities directly related to traditional Portuguese music for the basic and secondary education of the clarinet. The methodological path included the bibliographic consultation referring to the theme addressed and the selection of themes from Duarte Pestana's Fantasies for Wind Orchestra, with consequent adaptation to three studies with three different degrees of demand. A synthesis of the composer's biography with chronological events was also carried out, based on the semi-structured interview with his son, and the pedagogical results obtained when students were in contact with the studies for solo clarinet were analyzed. A semi-structured interview with Hernâni Figueiredo, theorist and author of an analysis of works by Duarte Pestana, credited the investigation and contributed to a more analytical perspective of Fantasies. The students saw in their approach to studies a musical source full of rhythmic, melodic and expressive qualities that met the pedagogical needs necessary in learning the instrument, while benefiting from the contact with Duarte Ferreira Pestana's particular vision of Portuguese musical culture.
Resumo II (Investigação) Este projeto de investigação, Adaptação da Música de Duarte Ferreira Pestana ao Ensino do Clarinete, teve como objetivos primordiais colocar à prova a elasticidade musical da linguagem de Duarte Pestana, constatar a pertinência pedagógica das suas obras, assim como as suas qualidades e potencialidades diretamente relacionadas com a música tradicional portuguesa para o ensino básico e secundário do clarinete. O percurso metodológico incluiu a consulta bibliográfica alusiva à temática abordada e a seleção de temas das Fantasias para Orquestra de Sopros de Duarte Pestana com consequente adaptação para três estudos com três graus diferentes de exigência. Também foi realizada uma sintetização da biografia do compositor com os eventos cronológicos tendo por base a entrevista semiestruturada ao seu filho e analisados os resultados pedagógicos obtidos aquando do contato dos alunos com os estudos para clarinete solo. Uma entrevista semiestruturada a Hernâni Figueiredo, teórico e autor de uma análise de obras de Duarte Pestana, credibilizou a investigação e contribuiu para uma perspetiva mais analítica das Fantasias. Os alunos viram na abordagem aos estudos uma fonte musical repleta de qualidades rítmicas, melódicas e expressivas que satisfizeram as necessidades pedagógicas necessárias na aprendizagem do instrumento, enquanto beneficiaram do contato com a particular visão da cultura musical portuguesa de Duarte Ferreira Pestana.
Abstract I (Teaching) - This document focuses on the Specialized Education Internship carried out during the academic year 2019/2020 at the Conservatório de Artes Canto Firme de Tomar. This involved three students from the Specialized Artistic Teaching, two from the Basic Music Course, 2nd and 5th Grade and one from the 10th year of the Professional Course of Wind and Percussion Instrumentalists. The internship included a program of 90 classes taught. The objectives of the internship were the learning and evolution of the practice of teaching clarinet classes to students of different levels, having been prepared the corresponding lesson plans. In the description of the pedagogical practice, an initial reflection was made about the skills to be acquired during the internship, the characterization of the school, the respective students and the educational practices developed by the master student in class, followed by a reflection on the performance of the students. and a consequent analysis of teaching activity. From Duarte Ferreira Pestana, three studies for solo clarinet were adapted and applied in class, elaborated as a new pedagogical tool and based on the research theme. Having been an important factor of personal enrichment, the pedagogical practice and the approach of the studies and their specificities, finally served to assess the responsibility of the teacher in relation to the strategies implemented.
Abstract II (Research) - This research project, Adapting the Music of Duarte Ferreira Pestana to the Teaching of the Clarinet, had as main objectives to test the musical elasticity of Duarte Pestana's language, to verify the pedagogical relevance of his works as well as his qualities and potentialities directly related to traditional Portuguese music for the basic and secondary education of the clarinet. The methodological path included the bibliographic consultation referring to the theme addressed and the selection of themes from Duarte Pestana's Fantasies for Wind Orchestra, with consequent adaptation to three studies with three different degrees of demand. A synthesis of the composer's biography with chronological events was also carried out, based on the semi-structured interview with his son, and the pedagogical results obtained when students were in contact with the studies for solo clarinet were analyzed. A semi-structured interview with Hernâni Figueiredo, theorist and author of an analysis of works by Duarte Pestana, credited the investigation and contributed to a more analytical perspective of Fantasies. The students saw in their approach to studies a musical source full of rhythmic, melodic and expressive qualities that met the pedagogical needs necessary in learning the instrument, while benefiting from the contact with Duarte Ferreira Pestana's particular vision of Portuguese musical culture.
Description
Relatório Final do Estágio do Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música, conforme Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de maio.
Keywords
Música de Duarte Ferreira Pestana Ensino do clarinete Canto Firme de Tomar Music of Duarte Ferreira Pestana Clarinet teaching
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa