Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.98 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O relatório que aqui se apresenta foi elaborado no âmbito da Unidade Curricular de Prática Profissional Supervisionada II que ocorreu num Jardim de Infância em Lisboa, com um grupo homogéneo, com idades de 4 anos. Este trabalho designa-se por ser um relatório reflexivo sobre a minha prática enquanto estagiária em formação para educadora de infância e tem como finalidade ilustra o percurso realizado durante o período de intervenção, assim como desenvolver uma componente investigativa da mesma.
É tratada neste relatório a caraterização do contexto socioeducativo, que explana uma ação educativa baseada em intencionalidades educativas, elaborando ainda a avaliação do processo de intervenção. Para além disso, este trabalho apresenta um capítulo dedicado a uma investigação debruçada sobre a temática as conceções de género e a desconstrução de estereótipos no jardim de infância. Esta terá como principal objetivo compreender as conceções que as crianças detêm sobre género e desconstruir os estereótipos que nestes existem.
Metodologicamente, a investigação assume uma natureza qualitativa, na qual é escolhido uma investigação- ação e utilizando diversas técnicas e instrumentos de recolha de dados que facultaram o decorrer da investigação. A análise de dados e a sua discussão retratam uma realidade positiva entre as conceções que as crianças possuem sobre os géneros e a desconstrução realizada sobre os estereótipos de género, assim como o que é defendido pela comunidade científica. Com os resultados desta investigação é possível compreender que é necessário melhorar as nossas práticas referentes a momentos tão fundamentais na vida das crianças.
ABSTRACT The report presents here was prepared within the scope of the Curricular Unit of Supervised Professional Practice II which occurred at a Kindergarten in Lisbon, with a homogeneous group, in the ages of 4. This paper characterized as a reflective report about my practice as an internship student during my formation to become a kindergarten teacher and has as purpose illustrate the path realized during the intervention period, as to develop an investigative component. In this report it’s aborded the characterization of the socioeducation context to expound an educative action based on the education intentionalities, to elaborate an evaluation of the intervention process. Beyond that, this report presents a chapter dedicated to an investigation leaning over the theme of the gender conceptions and the deconstruction of stereotypes in the kindergarten. This will have the main goal understanding the children conception about the genders and to deconstruct the stereotypes that exists in them. Methodological, the investigation assumes a qualitative nature, in which it’s chosen an action investigation and to use diversify techniques and gathering data instruments that allowed the investigation. The data analyses and the discussion of thee demonstrates a positive reality between the children’s conceptions about genders and the elaborated deconstruction of genders stereotypes, as what it is defended by the scientific community. With the results of this investigation, it is possible to comprehend what is necessary to increase our daily practice on such fundamental moments in our children lives.
ABSTRACT The report presents here was prepared within the scope of the Curricular Unit of Supervised Professional Practice II which occurred at a Kindergarten in Lisbon, with a homogeneous group, in the ages of 4. This paper characterized as a reflective report about my practice as an internship student during my formation to become a kindergarten teacher and has as purpose illustrate the path realized during the intervention period, as to develop an investigative component. In this report it’s aborded the characterization of the socioeducation context to expound an educative action based on the education intentionalities, to elaborate an evaluation of the intervention process. Beyond that, this report presents a chapter dedicated to an investigation leaning over the theme of the gender conceptions and the deconstruction of stereotypes in the kindergarten. This will have the main goal understanding the children conception about the genders and to deconstruct the stereotypes that exists in them. Methodological, the investigation assumes a qualitative nature, in which it’s chosen an action investigation and to use diversify techniques and gathering data instruments that allowed the investigation. The data analyses and the discussion of thee demonstrates a positive reality between the children’s conceptions about genders and the elaborated deconstruction of genders stereotypes, as what it is defended by the scientific community. With the results of this investigation, it is possible to comprehend what is necessary to increase our daily practice on such fundamental moments in our children lives.
Description
Relatório de Prática Profissional Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Educação Pré-Escolar
Keywords
Conceções Estereótipos Género Jardim de Infância Conceptions Genders Kindergarten Stereotypes
Citation
Meira, B. M. (2022). As conceções de género e a desconstrução de estereótipos no Jardim de Infância (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/15707