Repository logo
 
Publication

Transmedia experiences for social and emotional communication challenges: the reading the world academy

dc.contributor.authorBonacho, Fernanda
dc.date.accessioned2021-02-23T09:58:13Z
dc.date.available2021-02-23T09:58:13Z
dc.date.issued2020-12
dc.description.abstractThe “Reading the world academy: journalism, communication and I” is an applied reasearch project promoting a transmedia experience for young adults from 14 to 25 years old, and it selected critical thinking, self-regulation and communication as key competences to be developed. The project has been conceived by a multidisciplinary group of researchers and journalists, selected as one of the Gulbenkian Academies for Knowledge and implemented by various Portuguese academic institutions with communication and journalism degrees (Faro, Portalegre, Covilhã, Abrantes, Setúbal and Lisboa). In this paper we would like to discuss the rationale behind this reading academy and assess the national collaborative experience main challenges. The Academy final goal is to provide more structured data about how knowledge, skills, attitudes and values can together be mobilized in order to deal with contemporary media challenging contexts that insist on hindering reality readings.en
dc.description.abstractA “Academia da leitura do mundo: o jornalismo, a Comunicação e eu” é um projeto de investigação aplicada que promove uma experiência transmediática para jovens entre os 14 e os 25 anos e que aposta no desenvolvimento de três competências chave: a comunicação, o espírito crítico e a autorregulação. O projeto foi concebido por um grupo multidisciplinar de professores, investigadores e jornalistas e resultou da urgência de questionamento e exigência essenciais para a compreensão das narrativas transmedia atuais. Neste artigo pretende-se apresentar as propostas de trabalho desta Academia da leitura, acolhida por várias instituições académicas Portuguesas especializadas no estudo da comunicação e jornalismo (Faro, Portalegre, Covilhã, Abrantes, Setúbal e Lisboa) e selecionada para integrar a rede das Academias Gulbenkian do Conhecimento 2019. O objetivo da Academia até 2022 é investir numa experiência que permita discutir como poderá o conhecimento, as competências, atitudes e valores ser mobilizados para uma leitura crítica do mundo.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationBonacho, F. (2020). Transmedia experiences for social and emotional communication challenges: the reading the world academy. Comunicação Pública. 15(29). DOI: 10.4000/cp.11331en
dc.identifier.doi10.4000/cp.11331pt_PT
dc.identifier.issn2183-2269
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.21/12927
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherEscola Superior de Comunicação Socialpt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://journals.openedition.org/cp/11331pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/pt_PT
dc.subjectCommunicationen
dc.subjectJournalismen
dc.subjectMedia literacyen
dc.subjectWorld readingen
dc.subjectComunicaçãopt_PT
dc.subjectJornalismopt_PT
dc.subjectLiteracia mediáticapt_PT
dc.subjectLeitura do mundopt_PT
dc.titleTransmedia experiences for social and emotional communication challenges: the reading the world academyen
dc.title.alternativeExperiências transmedia e os desafios socio emocionais para a comunicação: a “Academia da leitura do mundo”pt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboa, Escola Superior de Comunicação Socialpt_PT
oaire.citation.titleComunicação Públicapt_PT
oaire.citation.volume15pt_PT
person.familyNameBonacho
person.givenNameFernanda
person.identifier.ciencia-id1A18-3AF9-500F
person.identifier.orcid0000-0002-5616-7665
person.identifier.scopus-author-id35179027100
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication155e5815-2d4c-4e02-b4eb-6fe0100c8031
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery155e5815-2d4c-4e02-b4eb-6fe0100c8031

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
cp-11331.pdf
Size:
208.59 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections