Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
64.23 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório pretende descrever criticamente o período de intervenção,
ocorrida no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada II (PES II), realizada com uma
turma do 4.º ano do 1.º Ciclo do Ensino Básico e com duas turmas do 5.º ano do 2.º
CEB. Apresenta-se, igualmente, a investigação realizada durante a intervenção no 4.º
ano de escolaridade.
O estudo emergiu das potencialidades e das fragilidades dos alunos no que se
refere à seleção de informação, à produção escrita e à construção de conhecimento,
conduzindo à seguinte questão de investigação «Qual o contributo da produção de
textos expositivos na construção e consolidação de conhecimento, no 4.º ano de
escolaridade?» Por consequência, este trabalho pretende analisar o contributo da
produção de textos expositivos na construção e consolidação de conhecimento textual e
histórico e tem os seguintes objetivos específicos: (i) desenvolver as competências de
seleção de informação; (ii) desenvolver as competências de produção escrita; (iii)
conhecer a estrutura do texto expositivo; e (iv) construir conhecimento científico através
da leitura e da escrita.
Face ao objeto de estudo, optou-se por uma investigação-ação, de natureza
qualitativa, com recurso à observação direta, participante e não participante, e às
produções escritas dos alunos, que permitiram a recolha de dados e a análise, no que diz
respeito à construção e consolidação de conhecimento, associadas à produção de textos
expositivos, com recurso à implementação de sequências didáticas.
Os resultados permitem confirmar uma evolução expressiva na produção de
textos expositivos, sobretudo na organização do texto em parágrafos e na sequência
lógica de ideias, confirmando-se o contributo deste género textual para a construção e
consolidação de conhecimento textual e histórico.
Abstract This report intends to critically describe the intervention period, carried out within the scope of the Supervised Teaching Practice II (PES II), carried out with a group of the 4th year of the 1st Cycle of Basic Education (CBE) and two classes of the 5th year of the 2nd CBE. The research carried out during the intervention period is also presented. The study emerged from the potentialities and weaknesses of students regarding information selection, written production and knowledge construction, leading to the following research question: "What is the contribution of the production of expository texts in the construction and consolidation of knowledge, in the 4th year of schooling?' Consequently, this paper intends to analyze the contribution of the production of expository texts in the construction and consolidation of textual and historical knowledge and has the following specific objectives: (i) to develop selection skills of information; (ii) to develop written production skills; (iii) to acknowledge the structure of the expository text; and (iv) to build scientific knowledge through reading and writing. Considering the object of study, we chose an action research of qualitative nature, using direct observation, participant, and non-participant, and the written productions of the students, which allowed data collection and analysis, considering the construction and consolidation of knowledge, associated with the production of expository texts, through the implementation of didactic sequences. The results confirm a significant evolution in the production of expository texts, especially in the organization of the text in paragraphs and in the logical sequence of ideas, confirming the contribution of this textual genre to the construction and consolidation of textual and historical knowledge.
Abstract This report intends to critically describe the intervention period, carried out within the scope of the Supervised Teaching Practice II (PES II), carried out with a group of the 4th year of the 1st Cycle of Basic Education (CBE) and two classes of the 5th year of the 2nd CBE. The research carried out during the intervention period is also presented. The study emerged from the potentialities and weaknesses of students regarding information selection, written production and knowledge construction, leading to the following research question: "What is the contribution of the production of expository texts in the construction and consolidation of knowledge, in the 4th year of schooling?' Consequently, this paper intends to analyze the contribution of the production of expository texts in the construction and consolidation of textual and historical knowledge and has the following specific objectives: (i) to develop selection skills of information; (ii) to develop written production skills; (iii) to acknowledge the structure of the expository text; and (iv) to build scientific knowledge through reading and writing. Considering the object of study, we chose an action research of qualitative nature, using direct observation, participant, and non-participant, and the written productions of the students, which allowed data collection and analysis, considering the construction and consolidation of knowledge, associated with the production of expository texts, through the implementation of didactic sequences. The results confirm a significant evolution in the production of expository texts, especially in the organization of the text in paragraphs and in the logical sequence of ideas, confirming the contribution of this textual genre to the construction and consolidation of textual and historical knowledge.
Description
Relatório Final realizado no âmbito da Prática Supervisionada II e apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Leitura Texto expositivo Sequências didáticas Escrita Aprendizagem Reading Writing Learning Expository text Didactic sequences
Citation
Branco, J. H. P. (2019). O texto expositivo e a construção de conhecimento: da leitura à escrita (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/10973
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação de Lisboa